Snijplank en waxinelichtjeshouder

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Hya,

Had me hier nog niet voorgesteld, dus dat zal ik eerst maar eens doen. Mijn naam is Berrie, 27 jaar, nu nog wonend in Kesteren, maar rond Oktober zal ons huis opgeleverd worden wat we gekocht hebben in Ochten (Gelderland). Aangezien ik dan al genoeg te doen heb in het huis, ga ik binnenkort al beginnen aan een aantal meubels die ik zelf gaan maken wil, o.a. TV-dressoir, salontafel, eettafel. Het TV-dressoir en Salontafel gaan in ieder geval gemaakt worden uit Edelplaat in Amerikaans Noten.

Maar aangezien ik ook graag eens wat wilde hobbyen uit massief hout, wat ik dus nog niet eerder gedaan heb, heb ik onze grote vriend Rick eens gemaild met de vraag of hij nog wat had liggen om een snijplank te maken. En ja hoor, een leuk doosje vol met ruw Noten en Essen met nog wat extra soorten hout erbij werd opgestuurd.

Eerst maar eens de balkjes mooi haaks zagen...

001.jpg


Schaaf erover...

002.jpg


Verlijmd...

003.jpg


En weer gezaagd, nu moet het alleen nog verlijmd worden. Maar uiteraard is de houtlijm dan op, dus nieuwe is besteld. Morgen weer verder...

004.jpg


Had op lumberjocks ook een grappige waxinelichtjeshouder gezien. Dit ook maar eens geprobeerd.. Moet nog wat bijgeschaafd en afgewerkt worden. Al heb ik nog geen idee wat een mooie olie of wax is hiervoor.

005.jpg



006.jpg


Kritieken zijn welkom ;)

Excuses voor de crappy foto's, als de projectjes helemaal klaar zijn, maak ik wel een paar goede foto's.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
het ziet er allemaal mooi uit.
Vooral de waxine houder vind ik erg mooi om te zien,.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zo heb je een doos vol balkjes en zo heb je 2 erg nette projecten. De snijplank is erg goed gelukt, ik zie weinig verschuiving!! Het waxinelichtje-project had ik ook zien staan op LJ. Die staat op ook mijn lijstje wat ik nog eens wil maken.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi,

Nou ondanks wat je zei: crapy foto's, ziet er netjes uit.

Vooral waxine houder ziet er mooi uit.


Gr. Berton

p.s. Rick heb je me PB aan jou nog ontvangen?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja voor dit hout moet je nu eenmaal bij Rick zijn, wat ik zie op de fototjes is erg aantrekkelijk en mooi. Kijk dit is nou de manier om mooie spulletjes voor je nieuwe huis te maken.
Zoiets verkopen ze niet in een winkel.
Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom op ons forum Berrie en je maakt mooie spullen. Zowel de lichtjeshouder als de snijplank zien er strak en gaaf uit. Ik zou me nog maar eens bedenken over die edelplaat en voor mooi massief hout gaan.

jaap
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Zou toch écht geen speedboor gebruiken, gevaarlijk! :shock: Met die diameter zijn de krachten enorm. Mocht je je werkstuk niet goed vast hebben gezet kan die het volgende moment in je voorhoofd zitten. De boor kan zelfs breken als die vastslaat.

Gebruik liever een 40mm Forstner boor, die zijn rond en verdelen de krachten beter. Zal nog steeds gloeiend heet worden (pauzes nemen) maar met een goede kolomboor wil dit prima.
Een elektrische of accu boormachine kan je rustig vergeten..
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Primera: Dank u! :D

@ Rick: Inderdaad, zo zit het doosje nog vol met hout, het andere moment is het doosje alweer bijna leeg :evil: Binnenkort maar weer nieuw bestellijstje jouw kant op sturen denk ik :mrgreen:

@ Berton: Thanx mate ;)

@ Ad de Crom: Precies, ben blij dat ik nu eindelijk met een echt doel kan hobbyen. Al de spullen die ik maak krijgen straks een leuk plekje in het huis :p

@ Jaap: Dank u, ik deel je mening dat massief hout mooier is. Maar dat kost alleen zo gruwelijk veel :roll: Vandaar dat in eerste instantie mijn oog op edelplaat gevallen is.

@ Degele: De gaten voor de waxinelichtjes heb ik gemaakt met een precies passende gatenzaag, gewoon met de accuboormachine. Eerste cm boren met de centreerboor erin, deze daarna eruit gehaald en verder tot de juiste diepte geboord. Hierna alles met de bovenfrees uitgefreesd.

Overigens ben ik gewoon monteur beveiliging, dus heb verder geen technische achtergrond wat betreft hout en verbindingen en dergelijke. Daarom bevind ik me dus hier :mrgreen:
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Houthasses zei:
Zou toch écht geen speedboor gebruiken, gevaarlijk! :shock: Met die diameter zijn de krachten enorm. Mocht je je werkstuk niet goed vast hebben gezet kan die het volgende moment in je voorhoofd zitten. De boor kan zelfs breken als die vastslaat.

Gebruik liever een 40mm Forstner boor, die zijn rond en verdelen de krachten beter. Zal nog steeds gloeiend heet worden (pauzes nemen) maar met een goede kolomboor wil dit prima.
Een elektrische of accu boormachine kan je rustig vergeten..

Op m'n stage gebruik ik een 40mm speedboor op de kolomboormachine, waar ik inderdaad wél goed klem (zoals deze maar dan een ander merk, veel kracht met weinig moeite! ).En natuurlijk moet je rustig aan gaan, maar elke machine hoort met beleid behandeld te worden nietwaar ? :roll:
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Houthasses zei:
Zou toch écht geen speedboor gebruiken, gevaarlijk! :shock: Met die diameter zijn de krachten enorm. Mocht je je werkstuk niet goed vast hebben gezet kan die het volgende moment in je voorhoofd zitten. De boor kan zelfs breken als die vastslaat.

Gebruik liever een 40mm Forstner boor, die zijn rond en verdelen de krachten beter. Zal nog steeds gloeiend heet worden (pauzes nemen) maar met een goede kolomboor wil dit prima.
Een elektrische of accu boormachine kan je rustig vergeten..

Voor perfect mooie gaten zijn de Protool Zobo boren super! Helaas is de prijs ook super.
http://www.protool.nl/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=4770&ID_O_PRODUCT=211685

Heb laatst de 35mm uitvoering gekocht en geen enkele gatenzaag of speedboor kan tegen dit resultaat op.


Wat betreft de snijplank en de kaarsenhouder, super mooi gemaakt!
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Iedereen weer bedankt voor de feedback!

Zo'n protool boor zal vast en zeker heel fijn werken en heel goed zijn, maar om nu 100 euro uit te geven aan een boor die je (ik tenminste) waarschijnlijk niet vaak gebruikt vind ik dan weer zonde van het geld :mrgreen: Dan werkt mijn gatenzaagje ook prima voor een projectje :D

Waar kiezen jullie meestal voor om hout af te werken? Olie of een wax? Als ik alleen al kijk bij de Baptist, dan hebben ze daar erg veel soorten in :shock: Is uiteraard alleen voor de waxinehouder...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een piekfijn snijplankje , Berrie. Was het geen idee om een snijplank te maken met kopshout? Dat lijkt me wat duurzamer. Deze manier is echter een stuk mooier, aangezien je de houtnerfen te echt goed ziet.
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Rick: Dat was ook een idee geweest en ik heb er ook even over moeten twijfelen, maar dit vond ik toch echt mooier dan het kopse hout. Duurzamer of niet, het oog wil ook wat :mrgreen:

@Bjorn: Bedankt voor je compliment :D
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heul heeeul erg mooi hoor. De afgeronde randjes en de handgrepen maken het af. De Woodwhisperer zei ooit eens dat hout er zo lekker uitzag dat hij het wel op kon eten, en hier ben ik het met hem eens. Net Duo Penotti pasta, vanille en choco. :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.