Proppen van maple

Simple Simon

Nieuw lid
9 jul 2019
9
0
Goedendag, helemaal vers op dit forum heb ik hobby muzikant een vraag, is er iemand die 4 stuks prop van 12mm (ietsje meer om te klemmen denk ik ) kan maken van esdoorn ( maple)
Ik heb grotere tuners en die komen door die grotere dikte op een andere plaats dus moet ik de oude gaten netjes dichtmaken.
Dank je wel voor het lezen!
André
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
als je ook nog even vermeld in welke omgeving is de kans op succes groter, of je moet bereid zijn 200km te rijden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Touché

Je bent hier welkom, ik kan ze uitfrezen met de cnc, is wel een stukje rijden (lelystad) moet je zelf maar het gewenste stukje hout meenemen, heb geen maple meer liggen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb esdoorn genoeg. Daarentegen zou ik ze dan gewoon op 'gevoel' op de houtdraaibank moeten maken (allicht minder nauwkeurig dan Toxiq het kan met zn CNC). Moet het langshout zijn of dwarshout, en hoe lang moeten ze zijn - ik neem aan dat het gaat om de stemsleutels (gaten) op een gitaar?
 

Simple Simon

Nieuw lid
9 jul 2019
9
0
esdoorn 1.jpg
dank allen voor jullie reacties!!!
de diameter van de gaten is 12mm, dikte van de kop is 14mm ( dus proplengte) ik zal proberen een foto hier te plaatsen van de richting houtnerven, de kleur is wat meer warm dan origineel want er zit iets van lak op
esdoorn 2.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een beetje verschil zal je altijd blijven zien, hout met exact dezelfde nerf vinden is bijna niet mogelijk. Bij proppen gemaakt met een proppenboor van 12 mm zal je aan beide zijden een prop moeten inlijmen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Moet je niet een beetje terughoudend zijn met het toevoegen van gaten in de kop? Afhankelijk van de plaatsing verzwak je de constructie, ook als je de oude gaten opvult.
Ik zou er geen Emmentaler bass van maken :), liever kijken of de bestaande gaten kunnen worden aangepast. Er trekt geloof ik zo'n 90 kg aan de kop?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo André,

De propjes zijn klaar heb er wat meer gemaakt zodat je een keuze hebt kwa houtnerf. De propjes zijn 20mm lang en in doorsnede 12mm.
Stuur ze vandaag naar je toe geen kosten verschuldigd!

IMG_7391.jpg

groetnis, Roeland
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Hallo André,

De propjes zijn klaar heb er wat meer gemaakt zodat je een keuze hebt kwa houtnerf. De propjes zijn 20mm lang en in doorsnede 12mm.
Stuur ze vandaag naar je toe geen kosten verschuldigd!

Bekijk bijlage 89333

groetnis, Roeland
Dit is toch weer een klassiek voorbeeld waarom DIT forum zo geweldig is!
Chapeau Roeland! Veel succes ermee André!
 

Simple Simon

Nieuw lid
9 jul 2019
9
0
idd hartstikke toppie, ik heb hier een foto wat er van gemaakt is, weliswaar zie je uiteindelijk maar weinig terug van de proppen, 2stuks vielen helemaal weg onder ringen van de stemsleutels en de twee onderste zijn zichtbaar
gitaarkop.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.