Ervaringen DeWalt 745QS - verstekgeleider en stofafzuiging

WillemDeZwijger

Nieuw lid
15 mrt 2019
15
1
Beste allemaal,

na lang te hebben aangetobd met diverse zagen, werd het tijd voor een diepte-investering. Met name voor hobbymatig gebruik dat steeds meer uit de hand aan het lopen is. Er moest een zaagtafel komen.

Het oog viel eerst op de (groene) Bosch PTS 10. Dankzij de reviews en ervaringen op dit forum snel van dit idee afgestapt.( slechte stofAfzuiging, kortsluiting, etc) . Uiteindelijk is de keuze gevallen op een DeWalt 745.

Wat opvalt is dat veel mensen aangeven een aanpassing aan de machine te hebben gedaan, bijvoorbeeld door de verstekgeleiding aan te passen of een upgrade van een ander merk te geven.

Zelf ben ik in bezit van een (groene) bosch AdvancedVac20. Ik wil de stofafzuiging op zowel de onderkant alsook op de bovenkant aansluiten (boven de zaag), maar heb nog geen tips hiervoor gezien.

Mijn vraag aan jullie; welke aanpassingen hebben jullie aan je machine gedaan? Hoe hebben jullie de (dubbele) stofafzuiging geregeld? En de verstekgeleiders?

Hartelijke groet uit Alphen aan den Rijn
 
Laatst bewerkt:

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik heb huidig moment een Y splitsen gebruikt van pvc.
Ben echter niet tevreden over de afzuiging.
Dit kan komen omdat de buis die onder aan de zaag verbonden is, groter is.

Voor de rest een top machine.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bij de Festool zaagtafel (Precisio) zit een y stuk waarmee je onder en boven kunt afzuigen. Aan de onderkant een dikke slang en boven wat dunner.
Zoiets is natuurlijk ook zelf te maken voor de deWalt
 

RJvB

Nieuw lid
29 mei 2019
9
0
Ik heb uit china de mitergage van New laten komen, ben daar zeer tevreden over, speling vrij!
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik heb de afzuiging aangepast door een pvc y splitsing 40 mm te gebruiken. En 2 even lange stofzuiger slangen aangesloten aan de achterkant en de afzuig/beschermkap.

Ben nu zeer te tevreden over de afzuiging.
Klein beetje stof nog met schulp en van eikenhouten balken van 40 mm dik.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
ik kan ook enkel maar tevreden zijn van mijn dw 745. de stofafzuiging is goed. enkel die van de beschermkap kan ik niet meer gebruiken omdat ik het spouwmes heb ingekort voor verdekte zaagsnedes te kunnen maken.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik dacht wel regelmatig te lezen dat deze machine heel veel lawaai maakt, of valt dat mee in vergelijking met andere zaagtafels? Misschien nog handig om mee te nemen in je overweging als je in een woonwijk zit.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik dacht wel regelmatig te lezen dat deze machine heel veel lawaai maakt, of valt dat mee in vergelijking met andere zaagtafels? Misschien nog handig om mee te nemen in je overweging als je in een woonwijk zit.

Ik moet de eerste “hobby zaagmachine” die stil is nog tegenkomen, het meeste geluid is van het zaagblad in je materiaal, dus je wint het meest door een scherp en correct blad te gebruiken.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Ik moet de eerste “hobby zaagmachine” die stil is nog tegenkomen, het meeste geluid is van het zaagblad in je materiaal, dus je wint het meest door een scherp en correct blad te gebruiken.
Voor zover ik kan inschatten maakt de Dewalt vergeleken met mijn vorige zaagtafel significant meer lawaai (ook 'stationair'). Nu gebruik ik toch altijd gehoorbescherming, maar zelfs dan is het verschil merkbaar.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
ik heb wel een andere geleider opstaan. Dit is ook 1 Van dewalt maar die kan ik verschuiven zodat ik ruimte krijg naast het zaagblad voor kickback te voorkomen.
360.jpg

De originele heb ik ook nog. Die gebruik ik als ik nog eens wat grotere stukken moet verzagen.
 

RJvB

Nieuw lid
29 mei 2019
9
0
NEW miter gauge

Ik weet geen product nummers oid betreft de New miter gauge
Wel simpel via google te vinden
Wish heeft hem ook zag ik
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@ Willem , ik heb de Dewalt DW745 nu zo'n 1,5 jaar in mijn bezit en ik ben er zeer tevreden over . Ja, hij maakt lawaai in onbelaste stand en met het zagen van materiaal komen daar nog enkele db's bij , maar dat heb je bij alle machines -denk ik- in deze prijsklasse . Ik heb kort geleden de aluminium strip van de verstekgeleider vervangen door een zelf gezaagd exemplaar uit 8mm HPL/trespa en is nu geheel speling vrij. Tevens een grotere , verstelbare hpl aanslagplaat erop gemonteerd . Nadat ik de geleide strip vervangen heb door een hpl exemplaar , ben ik nog eens gaan kijken naar de org. alu strip en heb deze toen ook speling vrij gemaakt door de montage van 2 messing M3 boutjes aan de zijkant van de strip . Binnenkort wil ik de 2 aanpassingen hier op het forum posten . Een eerdere aanpassing/uitbreiding kun je hier zien .
https://www.woodworking.nl/showthre...oor-DEWALT-DW745&highlight=uitvoertafel+dw745
 
Laatst bewerkt:

WillemDeZwijger

Nieuw lid
15 mrt 2019
15
1
Beste allemaal,

hartelijk bedankt voor de reacties. Zelden zo lekker gezaagd met een machine, wat een aanwinst die 745.

Inmiddels is het oktober en is de winter in aantocht. Het is een behoorlijk kostbare machine en ik twijfel of ik hem gedurende de wintermaanden "gewoon" in de (stenen) garage kan laten staan (ivm roestvorming of slijtage aan machine). Ik gebruik de machine niet dagelijks.

Wat doen de andere hobby'ers hier met hun machine?
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik heb een houten schuurtje van 3x3 meter, de meesten lachen mij erom uit, maar ik heb 1 winter veel gereedschap in dat schuurtje laten hangen.
Gevolg was veel spullen zat roest op, maar ik had nog een lang smalle slaapkamer vrij, heb ik een werkbank in gemaakt, en daar gaat ook al mijn gereedschap naartoe.
In de zomer als ik veel bezig ben, laat ik het wel eens in de schuur liggen, maar als ik klaar ben, dan breng ik het wel naar boven.

Als ik 10x op een dag naar boven loop, en steeds wat mee pak, valt het voor mij reuze mee.
Ik heb dan wel een invalzaag van Festool, die kan ik uit de tafel halen, dat scheelt mij weer veel gewicht.
Alle losse gereedschap zit in een krat, die pak ik zo op.

Bij mij blijft het in ieder geval vanaf het najaar niet meer in het schuurtje staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.