Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 32
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Niet dus, analoog aan een glassponning word de groef waar het paneel inpast voorzien van en tweede smallere groef (8mm x 8mm) groef. Het is in deze groef dat de afwateringsgaten worden geboord.
    Je gaat merken dat daar nauwelijks water inkomt, omdat eens de luiken geplaatst het massieve paneel gaat klemmen in de groef (zwelling) De gaten hebben nog een tweede functie, namelijk het verluchten van de groef.
    Het is wel noodzakelijk dat het hout, links en rechts van de groef, bij de horizontale delen een schuinte meekrijgt van minimaal 15°, maar 20° is optimaal.
    Dit is om te onthouden! Voor die afschuining heb je dan wel een geschikte frees nodig neem ik aan?
    En klopt mijn veronderstelling (uit voorgaande bijdragen) dat voor een tuinpoort en dergelijke (dus deuren die aan regen blootstaan) best met de tegels doorlopend uitgevoerd worden?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

@Piet: uit welk boek komt dit?
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Dit is om te onthouden! Voor die afschuining heb je dan wel een geschikte frees nodig neem ik aan?
    En klopt mijn veronderstelling (uit voorgaande bijdragen) dat voor een tuinpoort en dergelijke (dus deuren die aan regen blootstaan) best met de tegels doorlopend uitgevoerd worden?
    Hoeft niet direct een gepaste frees te zijn, je kan de schuinte ook zagen als deze volledig doorloopt tot tegen de stijlen. Zaagsporen even opzuiveren met een handschaaf en klaar is kees.
    Die doorlopende regels bovenaan bij (tuin)poorten is één mogelijke oplossing. Afhankelijk van het gekozen ontwerp kan er soms ook een "enveloppe" op de bovenkant gemonteerd worden.
    Dit is een U-vormig stuk hout, onderaan een groef gelijk aan de dikte van stijl en regels, en bovenaan een schuin- of dakvormig profiel wat het hemelwater snel weg laat lopen. Doorgaans aan de onderzijde ook voorzien van druipgroeven.

Weet niet hoe het in Nederland gesteld is, maar hier worden vensterluiken veelal voorzien van bladlood, met aan de overlappende randen een versiering gesneden, meestal "haaientanden"

Er zijn nu éénmaal meerdere wegen die naar Rome leiden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    @Piet: uit welk boek komt dit?
    Uit "Handboek voor Timmerlieden" tevens ten dienste voor Bouwkundigen, Inrichtingen voor Ambachtsonderwijs en voor eigen studie.
    Door H.J. de Groot.
    Gaarlandt & van Looy, Amsterdam 1903

Piet, dankjewel voor het antwoord. Ik zal op het werk eens kijken of deze er tussen staat.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    zie #14 voor het antwoord op je vraag.
    Sorry, helemaal overheen gelezen.
    Vriendelijke groeten,

Corné

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    A2D4F79C-662C-4B6D-A8FA-8CF219E65786.jpg

8B7FA1FB-DE9C-4306-8846-107D7CC99567.jpg

Dit is het tot zover. Ik was van plan deze planken er los in te houden, maar ik twijfel of het dan wel netjes blijft...
    Vriendelijke groeten,

Corné

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Vriendelijke groeten,

Corné

Netjes, zo uit de fabriek.

Gr Danny

Forum Rechten