Luiken in massief hout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Niet dus, analoog aan een glassponning word de groef waar het paneel inpast voorzien van en tweede smallere groef (8mm x 8mm) groef. Het is in deze groef dat de afwateringsgaten worden geboord.
Je gaat merken dat daar nauwelijks water inkomt, omdat eens de luiken geplaatst het massieve paneel gaat klemmen in de groef (zwelling) De gaten hebben nog een tweede functie, namelijk het verluchten van de groef.
Het is wel noodzakelijk dat het hout, links en rechts van de groef, bij de horizontale delen een schuinte meekrijgt van minimaal 15°, maar 20° is optimaal.

Dit is om te onthouden! Voor die afschuining heb je dan wel een geschikte frees nodig neem ik aan?
En klopt mijn veronderstelling (uit voorgaande bijdragen) dat voor een tuinpoort en dergelijke (dus deuren die aan regen blootstaan) best met de tegels doorlopend uitgevoerd worden?
 

tuoh

Oud hout
Dit is om te onthouden! Voor die afschuining heb je dan wel een geschikte frees nodig neem ik aan?
En klopt mijn veronderstelling (uit voorgaande bijdragen) dat voor een tuinpoort en dergelijke (dus deuren die aan regen blootstaan) best met de tegels doorlopend uitgevoerd worden?

Hoeft niet direct een gepaste frees te zijn, je kan de schuinte ook zagen als deze volledig doorloopt tot tegen de stijlen. Zaagsporen even opzuiveren met een handschaaf en klaar is kees.
Die doorlopende regels bovenaan bij (tuin)poorten is één mogelijke oplossing. Afhankelijk van het gekozen ontwerp kan er soms ook een "enveloppe" op de bovenkant gemonteerd worden.
Dit is een U-vormig stuk hout, onderaan een groef gelijk aan de dikte van stijl en regels, en bovenaan een schuin- of dakvormig profiel wat het hemelwater snel weg laat lopen. Doorgaans aan de onderzijde ook voorzien van druipgroeven.

Weet niet hoe het in Nederland gesteld is, maar hier worden vensterluiken veelal voorzien van bladlood, met aan de overlappende randen een versiering gesneden, meestal "haaientanden"

Er zijn nu éénmaal meerdere wegen die naar Rome leiden:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.