Luiken in massief hout

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo,

ik wil luiken maken in massief hout, zoals in dit plaatje.
B19845B4-8D55-413E-B0FE-8445E7A7A220.jpg
kan ik een kader maken en dan in een groef het binnenste deel laten vallen? Dan blijft er toch water in die groef staan?

ik wil geen multiplex gebruiken omdat ik nog een schuur vol hout heb liggen wat ik ‘gratis’ kan gebruiken.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Antwoord is ja, maar het hangt sterk af van de houtsoort die je gebruikt.
Ik heb eens luiken voor mijn ouders huis gemaakt van vuren en dat heeft toch 10 jaar gehangen voor het verrot was. Maar je kunt een heleboel maatregelen treffen. Zo kun je de groef niet haaks maken maar aflopend, etc. Maar het valt en staat bij regelmatig onderhoud.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Je kunt afwateringssleuven erin frezen zodat het water wegloopt. Wil je die niet aan de voorzijde in het zicht, dan de groef aan de onderzijde schuin af laten lopen en een gaatje boren in de hoek zodat het water aan de onderzijde eruit kan lopen. Dat zie je dan nauwelijks.
Maar simpeler is misschien de naad met kit afdichten zodat er geen water in komt :)
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Als je de delen in een groef laat vallen in de onderdorpel, krijg je gegarandeerd problemen met inwatering. Kitten en/of epoxy helpt hier niet. Afwateringssleuven kunnen een beetje helpen, maar niet echt goed.
Maak een ontwerp waarbij het onmogelijk is dat water zich op kan hopen, bijvoorbeeld door een messing en schuine borsten te maken aan de onderdorpel, en groeven in de kopse einden van de vertikale planken.

Werkse,
Wim.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb laatst mijn poortdeur gemaakt
Ook met panelen en daar heb ik de dorpels voorzien van twee schuine kanten zeg maar zoals een dakje
En aan de panelen een visbekje
Dan loopt het water altijd weg
Ook als je groefjes in de panelen freest
Succes mvg Leroy
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hey hallo
Ik heb laatst mijn poortdeur gemaakt
Ook met panelen en daar heb ik de dorpels voorzien van twee schuine kanten zeg maar zoals een dakje
En aan de panelen een visbekje
Dan loopt het water altijd weg
Ook als je groefjes in de panelen freest
Succes mvg Leroy

Hallo Leroy,

bedankt voor je antwoord, heb je hier een foto of een schets van? Ben nogal visueel ingesteld ��
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Je kunt afwateringssleuven erin frezen zodat het water wegloopt. Wil je die niet aan de voorzijde in het zicht, dan de groef aan de onderzijde schuin af laten lopen en een gaatje boren in de hoek zodat het water aan de onderzijde eruit kan lopen. Dat zie je dan nauwelijks.
Maar simpeler is misschien de naad met kit afdichten zodat er geen water in komt :)

hallo Wim,

bedankt voor je antwoord, ik zie het niet helemaal voor me, kan je evt verduidelijken met een plaatje/ schetsje? Super bedankt voor jullie hulp en adviezen !
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Toch nog een vraag voordat ik ga zagen: het lijkt me het beste om de bovenste regel door te laten lopen maar als ik voorbeeld plaatjes kijk dan zie ik dat de stijlen helemaal doorlopen en de regel boven ertussen zit. Wat is wijsheid?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Technisch gezien maakt het allemaal niet zoveel uit, er van uitgaande dat er fatsoenlijke houtverbindingen worden gebruikt.
Maar het is wat sierlijker als de stijlen (de vertikale delen) helemaal doorlopen en de dorpels (de horizontale delen) daar tussenin vallen.

Wim.
 

tuoh

Oud hout
Doorgaande stijlen vragen om een afdekking met lood, anders wateren de koppen van de stijlen snel in, gevolg is dan een versnelde degradatie van de afwerklagen.
Daarom ook dat men soms de bovenregels laat doorlopen, dat counter het inwateren zonder bijkomende ingreep.

Zou de massieve panelen wel opsluiten in een groef, houd het paneel vlak, bij de bovenstaande optie gaat dat niet lukken.
De onderste groef word voorzien van een bijkomende afwateringsgroef, met in beide hoeken een boring van minimaal 8mm doormeter. Zo loopt het insijpelend water snel weg.
Die 8mm is proefondervindelijk bepaald bij het WTCB, heeft te maken met de oppervlaktespanning van een waterdruppel. In kleinere gaten blijft de waterdruppel "hangen"
Afwateringsgaten boor je ofwel recht naar onder (bij luiken zonder tussenregels) of schuin naar buiten aan de achterzijde van de luiken bij luiken met tussenregels.
Voor het samenlijmen van de luiken zowel groef als paneelranden al voorzien van een eerste laag primer of iets dergelijks.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als ik het goed begrijp komt het paneel dus gewoon in een groef te zitten zoals een massieve binnendeur (of kastdeur). Alleen wordt er nog een gaatje geboord om het water af te voeren.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
De twijfel slaat wel toe zo hier :p.
Eerste schaaf en zaagwerk zit er al op, maar ik kan nog alle kanten op.

29B71124-E45E-4593-902D-2E4F8FD27508.jpg
B9638244-FEC2-4BDC-AAE8-70D4D6B63BB7.jpg
D898349F-1B5F-407E-B648-05497C4F9E67.jpg

F19CF526-2C74-434B-94FE-DB970ECCF6CA.jpg

Ik was van plan om de stijlen en de bovenregel met een groef uit te voeren en de onderregel en de bovenkant van de tussenregel met een dakprofiel met omgekeerde messing en groef. Dus een groef in het paneel, zoals eerder in een schetsje weergegeven. Dan zal het toch wel meevallen met kromtrekken Tuoh?
 

tuoh

Oud hout
Als ik het goed begrijp komt het paneel dus gewoon in een groef te zitten zoals een massieve binnendeur (of kastdeur). Alleen wordt er nog een gaatje geboord om het water af te voeren.

Niet dus, analoog aan een glassponning word de groef waar het paneel inpast voorzien van en tweede smallere groef (8mm x 8mm) groef. Het is in deze groef dat de afwateringsgaten worden geboord.
Je gaat merken dat daar nauwelijks water inkomt, omdat eens de luiken geplaatst het massieve paneel gaat klemmen in de groef (zwelling) De gaten hebben nog een tweede functie, namelijk het verluchten van de groef.
Het is wel noodzakelijk dat het hout, links en rechts van de groef, bij de horizontale delen een schuinte meekrijgt van minimaal 15°, maar 20° is optimaal.
 

tuoh

Oud hout
De twijfel slaat wel toe zo hier :p.
Eerste schaaf en zaagwerk zit er al op, maar ik kan nog alle kanten op.



Ik was van plan om de stijlen en de bovenregel met een groef uit te voeren en de onderregel en de bovenkant van de tussenregel met een dakprofiel met omgekeerde messing en groef. Dus een groef in het paneel, zoals eerder in een schetsje weergegeven. Dan zal het toch wel meevallen met kromtrekken Tuoh?

Jij bent de bouwer en beslist dus wat het word, wij geven enkel (on)duidelijke alternatieven:p

Het voorbeeld hierboven gegeven gaat enkel werken als:
1°- de groef in de onderzijde van het paneel diep genoeg is (10mm)
2°- de schuin gezaagde randen van het paneel minimaal 8mm speling hebben op de onderregels, anders krijg je af te rekenen met capillair vocht.
3°- kijk ook eens naar de visuele kant, hoe komt het eruit te zien?????
4° - hoe ga je de aansluiting laten verlopen van de verticale groeven naar die onderste regelprofilering????? Om goed te zijn zou die opstaande rand aan de onderregel moeten doorlopen tot de bodem van de groeven in de stijlen.
Anders zit je daar met twee verzamelputjes???? Als daar één druppel water inkomt kan ie nooit meer weg.

Ontleed die benodigde verbinding eens goed in detail, pas dan kan je beslissen of het sop de kool waard is.

Ps: voor wat het waard is, ik sta nu 45 jaar in het vak, maar zo een toepassing bij luiken ben ik nog nooit tegengekomen. Heeft dat iets te betekenen?????
Iets gelijkaardig word veelvuldig toegepast bij gestapelde onderregels in buitendeuren. Maar door de aard van de constructie krijg je hier een heel ander uitzicht.
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Tuoh, je hebt een punt. Heel veel punten... vooral punt 3 inderdaad..en punt 4?? Oeps..

het wordt rondom een groef met afwateringsgaatjes denk ik. Alleen hoe doe ik dat bij de tussenregel? Dan loopt het water uit de gaatjes op de kopse kanten van het onderpaneel.

Volgende week valt de beslissing; ik zal jullie op de hoogte houden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.