Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 31
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Toch nog een vraag voordat ik ga zagen: het lijkt me het beste om de bovenste regel door te laten lopen maar als ik voorbeeld plaatjes kijk dan zie ik dat de stijlen helemaal doorlopen en de regel boven ertussen zit. Wat is wijsheid?
    Vriendelijke groeten,

Corné

Technisch gezien maakt het allemaal niet zoveel uit, er van uitgaande dat er fatsoenlijke houtverbindingen worden gebruikt.
    Maar het is wat sierlijker als de stijlen (de vertikale delen) helemaal doorlopen en de dorpels (de horizontale delen) daar tussenin vallen.

Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Originele luiken zijn opgeklapt en de spijkers gekramd. In grove lijnen geeft de video weer hoe het werkt.

Jeroentje

Doorgaande stijlen vragen om een afdekking met lood, anders wateren de koppen van de stijlen snel in, gevolg is dan een versnelde degradatie van de afwerklagen.
    Daarom ook dat men soms de bovenregels laat doorlopen, dat counter het inwateren zonder bijkomende ingreep.

Zou de massieve panelen wel opsluiten in een groef, houd het paneel vlak, bij de bovenstaande optie gaat dat niet lukken.
    De onderste groef word voorzien van een bijkomende afwateringsgroef, met in beide hoeken een boring van minimaal 8mm doormeter. Zo loopt het insijpelend water snel weg.
    Die 8mm is proefondervindelijk bepaald bij het WTCB, heeft te maken met de oppervlaktespanning van een waterdruppel. In kleinere gaten blijft de waterdruppel "hangen"
    Afwateringsgaten boor je ofwel recht naar onder (bij luiken zonder tussenregels) of schuin naar buiten aan de achterzijde van de luiken bij luiken met tussenregels.
    Voor het samenlijmen van de luiken zowel groef als paneelranden al voorzien van een eerste laag primer of iets dergelijks.

Als ik het goed begrijp komt het paneel dus gewoon in een groef te zitten zoals een massieve binnendeur (of kastdeur). Alleen wordt er nog een gaatje geboord om het water af te voeren.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    De twijfel slaat wel toe zo hier .
    Eerste schaaf en zaagwerk zit er al op, maar ik kan nog alle kanten op.

29B71124-E45E-4593-902D-2E4F8FD27508.jpg
    B9638244-FEC2-4BDC-AAE8-70D4D6B63BB7.jpg
    D898349F-1B5F-407E-B648-05497C4F9E67.jpg

F19CF526-2C74-434B-94FE-DB970ECCF6CA.jpg

Ik was van plan om de stijlen en de bovenregel met een groef uit te voeren en de onderregel en de bovenkant van de tussenregel met een dakprofiel met omgekeerde messing en groef. Dus een groef in het paneel, zoals eerder in een schetsje weergegeven. Dan zal het toch wel meevallen met kromtrekken Tuoh?
    Vriendelijke groeten,

Corné

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Als ik het goed begrijp komt het paneel dus gewoon in een groef te zitten zoals een massieve binnendeur (of kastdeur). Alleen wordt er nog een gaatje geboord om het water af te voeren.
    Niet dus, analoog aan een glassponning word de groef waar het paneel inpast voorzien van en tweede smallere groef (8mm x 8mm) groef. Het is in deze groef dat de afwateringsgaten worden geboord.
    Je gaat merken dat daar nauwelijks water inkomt, omdat eens de luiken geplaatst het massieve paneel gaat klemmen in de groef (zwelling) De gaten hebben nog een tweede functie, namelijk het verluchten van de groef.
    Het is wel noodzakelijk dat het hout, links en rechts van de groef, bij de horizontale delen een schuinte meekrijgt van minimaal 15°, maar 20° is optimaal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CSK Bekijk Berichten
    De twijfel slaat wel toe zo hier .
    Eerste schaaf en zaagwerk zit er al op, maar ik kan nog alle kanten op.

Ik was van plan om de stijlen en de bovenregel met een groef uit te voeren en de onderregel en de bovenkant van de tussenregel met een dakprofiel met omgekeerde messing en groef. Dus een groef in het paneel, zoals eerder in een schetsje weergegeven. Dan zal het toch wel meevallen met kromtrekken Tuoh?
    Jij bent de bouwer en beslist dus wat het word, wij geven enkel (on)duidelijke alternatieven

Het voorbeeld hierboven gegeven gaat enkel werken als:
    1°- de groef in de onderzijde van het paneel diep genoeg is (10mm)
    2°- de schuin gezaagde randen van het paneel minimaal 8mm speling hebben op de onderregels, anders krijg je af te rekenen met capillair vocht.
    3°- kijk ook eens naar de visuele kant, hoe komt het eruit te zien?????
    4° - hoe ga je de aansluiting laten verlopen van de verticale groeven naar die onderste regelprofilering????? Om goed te zijn zou die opstaande rand aan de onderregel moeten doorlopen tot de bodem van de groeven in de stijlen.
    Anders zit je daar met twee verzamelputjes???? Als daar één druppel water inkomt kan ie nooit meer weg.

Ontleed die benodigde verbinding eens goed in detail, pas dan kan je beslissen of het sop de kool waard is.

Ps: voor wat het waard is, ik sta nu 45 jaar in het vak, maar zo een toepassing bij luiken ben ik nog nooit tegengekomen. Heeft dat iets te betekenen?????
    Iets gelijkaardig word veelvuldig toegepast bij gestapelde onderregels in buitendeuren. Maar door de aard van de constructie krijg je hier een heel ander uitzicht.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 13-07-19 om 19:20.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Tuoh, je hebt een punt. Heel veel punten... vooral punt 3 inderdaad..en punt 4?? Oeps..

het wordt rondom een groef met afwateringsgaatjes denk ik. Alleen hoe doe ik dat bij de tussenregel? Dan loopt het water uit de gaatjes op de kopse kanten van het onderpaneel.

Volgende week valt de beslissing; ik zal jullie op de hoogte houden.
    Laatst gewijzigd door CSK; 13-07-19 om 20:42.
    Vriendelijke groeten,

Corné

zie #14 voor het antwoord op je vraag.

Forum Rechten