Makkelijk beginnen: tijdelijk lijmen

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Hallo allemaal,

Omdat mijn grote liefde druk is met het laatste jaar van haar opleiding tot Docent Wiskunde heb ik gisteren met wat hulp iets voor haar gedraaid: de Kegel van Apollonius. Met vier snedes laat deze kegel van boven naar onder vier wiskundige figuren zien: de cirkel, ellips, parabool en de hyperbool. Voor deze (eerste) versie hebben we het makkelijk gehouden: van een stuk eikenhout, over van de balk van de schouw, hebben we een kegel gedraaid en daarna op de lintzaag de vier snedes gemaakt.

Nadeel van deze manier is dat je daardoor wel zaagverlies hebt en de kegel dus geen gladde rand meer heeft. Dat los ik op door ringen van dezelfde dikte als het zaagblad te gebruiken. De open ruimtes laten dan mooi de snedes zien.

Mijn volgende versie wil ik maken van twee contrasterende stukken hout. Dat houdt wel in dat ik dat hout eerst zodanig op elkaar moet zetten dat ik het kan draaien. We hebben daar gisteren wat over zitten brainstormen en dan komt lijmen als mogelijke manier naar boven. Vandaar nu mijn vraag: heeft een van jullie ervaring met het draaien van (tijdelijk) gelijmd hout? Het is de bedoeling dat de lijmverbinding na het draaien weer los komt.

Een andere optie is om de stukken te schroeven, op het gedeelte van de hyperbool na kan ik met één pen alles aan elkaar zetten, de hyperbool zou ik aan de zijkant vast kunnen schroeven maar dan alleen aan één kant. Wat ik me dan afvraag is hoe dat gaat als je gaat draaien. De basis van de kegel zit dan vast maar richting de punt zit het stuk dan wel "los"...

Voor de mensen die net als ik in beelden denken:

https://www.tornerodemadera.es/galeria-cono-de-apolonio/

Helaas is mijn spaans te slecht om ze te vragen hoe ze dit maken maar dit is wel wat ik als eindresultaat voor ogen heb ;-)

Veel groeten,

Joost
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Top! Met het zoeken op verlijmen heb ik een pagina of vier met zoekresultaten door gewerkt maar kennelijk zat deze dieper.

Had er wel eens van gehoord maar had mijn twijfels over of het vast zou blijven zitten en hoe het weer los komt. Mijn doel is natuurlijk om zo min mogelijk verlies te hebben zodat de delen zo goed als naadloos op elkaar aansluiten na afloop.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Als je het hout verlijmt met papier er tussen kan je de delen na het draaien voorzichtig losmaken met bv een scherpe beitel. Beide delen hout insmeren, A4tje er tussen en klemmen. Probeer eerst een teststukje om te proberen. Je zult zien dat dat prima gaat en geeft geen krimp met draaien 🙂

Groeten,
Patrick
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Joost,
Even een aanvulling op het bericht van Zaag.
Als je klaar bent met het draaien, kun je de papiernaden heel makkelijk splijten met een mes. Plaats de snede op de naad, en met een paar zachte tikken met een hamer heb je het paier gespleten. Papier wegschuren en klaar. Je kan het ook een oude krant als tussenlaag gebruiken.
Ik raad je we aan om van te voren de assemblage voor het draaien te voorzien van een gat, waarin een pen pst. Want de cirkel blijft wel zitten , maar vanaf de parabool schuift fet weg. Laat staan de hyperbool.

Veel succes.
M.h.gr.
Bert Rosbach.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je verlijmt toch gewoon de regel, verzaagd, voordat je überhaupt gaat draaien? Dan kun je die regel ook in een 'mal' (bakje) fixeren, zodat je eenvoudig kunt lijmen/klemmen zonder dat de afzonderlijke delen ten opzichte van elkaar gaan schuiven. Althans zo zou ik het invliegen.

Mijn ervaring met witte houtlijm is dat het soms toch nog te goed lijmt (met krantenpapier er tussen) - wellicht nog 'slappere' lijm gebruiken? B.v. gimgom, of witte knutsellijm (kleuterschool). Een (groot) lijmoppervlak is al snel sterk genoeg - zo kun je ook (grote) schalen draaien met de (vlakke) voet met smeltlijm verlijmd op een glue chuck.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Het idee is inderdaad om er al pennen in te zetten voordat ik ga draaien om het verschuiven te voorkomen. De ellips en de parabool zijn het lastigste, de cirkel met de top van de kegel heeft zijn vlak natuurlijk loodrecht op de draaias, de hyperbool lijkt lastig maar die kan ik natuurlijk vast boren aan de basis van de kegel. Die basis, inclusief schroeven, zaag ik er later dan gewoon af.

Het verlijmen ga ik gewoon op wat test stukken proberen. Waar ik een beetje mee zit is dat je het risico loopt als je een bijtel of mes gebruikt je op dat punt de naad wat kunt beschadigen.

Waar ik ook aan heb zitten denken is om alles met een of twee lange schroeven vast te zetten (en de hyperbool vast aan de basis). Dan hoef ik na het draaien niet te schuren. Of is maak ik het mezelf dan erg lastig?
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Ja, die kende ik. Hij gaf al aan dat hij flink had zitten puzzelen met de pinnen. Ik ga als ik mijn eigen draaibank heb eens experimenteren. Heb zoveel ideetjes in mijn hoofd... ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.