R1200c

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Hallo allemaal,

In mijn hoofd zeggen de stemmetjes altijd: "Als je wilt is er weinig wat niet kan dus begin". Met de mazzel van een schuur van ruim 500m2 heb ik de ruimte om een aantal machines te (onder)houden en daarmee heb ik al van alles gemaakt. Van schouw tot schminkkoffer-indeling, van kattenspeelgoed tot freestafels, ik draai mijn hand er niet snel voor om. Afgelopen oktober kreeg ik van mijn vrouw een workshop houtdraaien en daarmee werd weer het een en ander in gang gezet.

Ik heb al een leuke draaibank op het oog maar ben even druk met het vinden van een nieuwe werkgever om die draaibank te financieren heb ik wat tijd om ideetjes uit te werken. Daar open ik zo een ander topic over ;-)

Ik hoop hier veel inspiratie en tips te vinden zodat ik als de draaibank er staat ook leuke dingen (op een verantwoorde manier) kan maken.

Veel groeten,

Joost

PS: R1200C staat voor een van mijn andere hobby's. De mooiste motor die BMW ooit heeft gemaakt ;-)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Welkom op het forum.
Dit vraagt natuurlijk wel om foto's van zowel de schuur als de BMW.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Hahaha, de schuur is echt niet de moeite van het fotograferen waard. Zeker niet met het oude aftandse dak er op. De BMW is geen probleem:

Heilige koe.jpg

Gelukkig ben ik niet over de Land Rovers en de Carlsson begonnen. Dan stond het hele forum zo vol met foto's die niets met hout te maken hebben ;-)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom op dit forum en veel plezier gewenst.
wat de motor betreft: kwijl��. Inderdaad....een van de mooiere.
wat de draaibank betreft: vertel, vertel.....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gave fiets, die is 1 Kk ? ;)

En voor de rest, praatjes vullen geen gaatjes, dus toonbaar of niet, toch maar even een paar foto's van de rest

Bij wie heb je de cursus gedaan en welke bank heb je op het oog ?
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Welkom! En over smaak kunnen we gelukkig altijd verschillen van mening anders is alles het zelfde. Veel plezier met de hobby's.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Zodra ik de bank in de hal kan laten zetten zal ik er wel wat foto's van maken en laten weten wat het precies is. Heb een zwak voor "wat ze vroeger maakten", zeker als ik dat zelf kan onderhouden. Veel moderne spullen worden gemaakt met het idee "als het kapot is koop je maar een andere", wat niet wil zeggen dat nieuw niet kan hoor ;-)

Voor wat betreft de hal, kan zo 123 geen foto van de buitenkant vinden maar dit is een "stukje" van de hal met een andere hobby van me:

dn_harrie_thuis.jpg

En om het in perspectief te zetten: dit is één van de vier compartimenten, geloof het of niet, dit is de kleinste... Twee van de andere drie zijn inmiddels samengevoegd tot een grote en de vierde is langzaam aan de machine-afdeling aan het worden.

Welkom! En over smaak kunnen we gelukkig altijd verschillen van mening anders is alles het zelfde. Veel plezier met de hobby's.

Precies, dat is het fijne. Ik hoop altijd dat iedereen geniet van wat hij/zij geweldig vindt ongeacht wat anderen daar van vinden. Plezier is het allerbelangrijkste!
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Tijd? Wat is dat?

De BMW heeft zowat een jaar stil gestaan, de IIa staat al een aantal jaar stil (waarschijnlijk een probleem met lucht achter de verstuivers veroorzaakt door het ontbreken van een van de twee diesel tanks), verder staat een aantal andere projecten stil of zelfs nog niet eens gestart, ben ik langzaam aan bezig om de Defender waar mijn vrouw in rijdt te conserveren en en en. Herman Brood heeft ooit gezegd "elke dag een nieuwe verslaving". Ik heb dat vrij vertaald naar elke dag een nieuwe hobby. De leuke houd ik de rest laat ik snel vallen, houtdraaien is een blijvertje waarschijnlijk ;-)

Maar de meeste tijd gaat gelukkig zitten in mijn grote kleine krullenbol. Ben sinds iets meer dan 4,5 jaar trotse vader van een geweldige dochter.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Schuur niet de moeite waard ?
daar zal menig lid waaronder ik zelf het absoluut niet mee eens zijn wij dat ik over een dergelijke ruimte kon beschikken
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
De moeite van het fotograferen waard, de ruimte is ideaal. Nieuw dak er op want als het regent is het binnen ook veel te vochtig en dan verder met afwerken. Maar het dak alleen al kost meer dan een leuke auto...

De hal is een van de redenen dat we dit huis hebben gekocht. Nadeel is wel dat het huis wat er bij hoort een flink stuk van ons budget heeft opgeslokt in de verbouwing(en) en dat we nog lang niet klaar zijn. Zo moet er binnen nog een en ander gebeuren en moet er nog een pellet CV installatie de hal in, vooral omdat ik geen 10m3 bunker in huis wil hebben staan en komt er een overkapping met zonnepanelen tegen de hal aan. Als er daarna weer geld is gaan we aan het dak denken ;-)
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Mooi, net geen jaar later liep ik tegen een draaibank aan.

Stond bij iemand "die er toch niets mee deed" dus even de aanhanger aangeprikt, bank er op getild en naar huis. Het is een beestje uit 1966 volgens het typeplaatje, draait natuurlijk alleen maar op krachtstroom (dus even een paar euro moeten investeren om hem ook te laten draaien op de plek waar ik hem ongeveer wil hebben staan) en heeft volgens de lokale machine handelaar duimse gasdraad op de as.

Dus een adapter laten draaien zodat er een SC4 op kan en ik wat meer mogelijkheden krijg.

ce48ae07-253c-401a-8479-843967046bc8.jpg

Er zaten een paar beitels bij, deels zelfgemaakt van een paar vijlen, dus ik kan er mee aan de slag.
f867fa46-ceb1-4b82-a840-f1ad2cb3d91c.jpg

Al met al ben ik best blij met deze vondst.

Ik ga wat actiever worden hier, vooral lezen in het begin. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik met die chuck goed kan werken. Tot nu toe al een paar keer het hout los zien komen en dat vind ik niet echt jofel. Denk dat dat deels door mijn onkunde en de keuze van het hout is.

Maar goed, het begin is er ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.