Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Tafelblad vlak maken met bovenfrees - advies t.a.v. goede vlakfrees

Ik ben een buitentafel aan het maken en de laatste stap is het blad vlak maken. Dit ga ik doen met een slede en bovenfrees, prima instructies op youtube en op het forum.

In de categorie "echte" vlakfrezen, lijken er maar weinig te vinden. Diverse sites bieden ze wel aan, maar zijn al snel 100+ euro. Ik vraag me af of dit ook werkt: https://www.ecotools.nl/hm-verlengde...rsnijder-3599/? 't Is niet dat ik dit dagelijks ga doen, titanium variant is toch echt wat overgedimensioneerd...

Is er iemand die een goede suggestie heeft voor een betaalbare bovenfrees (8mm schacht) waarmee je goed oppervlakten kunt vlakken?

Groeten Gilles

Er is ook nog dit ding:
    https://www.stewmac.com/Luthier_Tool...-T-Planer.html

De Safe-T planer, voor in de kolomboor, vraag me wel af hoe geschikt dit is voor grotere oppervlaktes, maar dat geldt voor een bovenfrees in een slede ook. Een elektrische handschaaf is nog een optie, maar dat vergt wel wat handigheid, de mogelijkheid van fuck-ups is nogal aanwezig (ineens een hap uit te tafel aan het begin of einde).
    Hoe oneffen is het blad? Een lange handschaaf? Deden ze vroeger hele parkervloeren en schepen mee.

Interessant, sowieso voor in de werkplaats. Ik ga het filmpje bestuderen, prijs is acceptabel.

Het blad is zeer oneffen, er moet zeker 1 cm af op de hoogste plekken. Ik heb een prima vlak-vandikebankje (record power PT260) en heb er voor gekozen om de balken te vlakken, maar het op dikte brengen (lees: strak blad) op bovenstaande manier te doen. Enerzijds omdat het een behoorlijke belasting + tijdsintensief voor de VVD-bank is en anderzijds omdat bij lengtes > 1,5 m een lichte afwijking plaatsvindt. De machine is minder geschikt voor dergelijke lengtes, je hebt dan eigenlijk gewoon een groter slag apparaat nodig met een langer bed om het hout goed te begeleiden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GillesT Bekijk Berichten
    Ik ben een buitentafel aan het maken en de laatste stap is het blad vlak maken. Dit ga ik doen met een slede en bovenfrees, prima instructies op youtube en op het forum.

In de categorie "echte" vlakfrezen, lijken er maar weinig te vinden. Diverse sites bieden ze wel aan, maar zijn al snel 100+ euro. Ik vraag me af of dit ook werkt: https://www.ecotools.nl/hm-verlengde...rsnijder-3599/? 't Is niet dat ik dit dagelijks ga doen, titanium variant is toch echt wat overgedimensioneerd...

Is er iemand die een goede suggestie heeft voor een betaalbare bovenfrees (8mm schacht) waarmee je goed oppervlakten kunt vlakken?

Groeten Gilles
    Ik heb het op die manier gedaan, niet met de verlengde variant. Kost alleen wat meer tijd.

Ik heb wel eens een youtube filmpje gezien van iemand die zo'n DeWalt vandiktebankje simpelweg op het begin van een lange balk hing, en dat het apparaat zichzelf over de balk heen trok, in plaats van de balk door het apparaat. Scheelt in belasting (als de balk zwaarder is dan het vandiktebankje ).

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Het is een prima methode, kost alleen een vreselijke berg tijd.. En ik zou er nog een freesje bijbestellen.. Ik ben zeer tevreden over ecotools freesjes, maar ze zijn wel wat sneller bot.

Als de oneffenheden groot zijn, kan je ook met een schaaf(machine) wat voorwerk doen...

De safe t-planer is er ook wat goedkoper, stewmac is heul heul erg duur en het moet ook nog hierheen.. Ff googlen op drill press planer of even snuffelen op ebay of je iets in europa kan vinden.. Maar deze is zeer zeker niet geschikt voor deze toepassing.. Is trouwens nog een betrekkelijk link apparaat, kan behoorlijk aan je proefstuk trekken en je vingers wat smaller maken..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 08-07-19 om 10:21.
    Mvg,

Richie

thanks all!

Ik zal het resultaat erop zetten

https://nl.aliexpress.com/item/32816...AbTest=ae803_5

daar heb ik mijn tafel mee gedaan, 120x240, van beide zijde 2 lagen, dus totaal 4x
    ik was in nog geen 4 uur klaar...

deze frees geeft een mooie finish, de overlap was minimal en na een schuurbeurt was deze geheel verdwenen

ik zou echt niet met freesjes van 20 mm gaan klooien, kost enorm veel tijd en je krijgt veel meer banen (meer schuurwerk)

wel even een 12mm spantang bestellen voor je freesmachine (of er 1 lenen)
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten