Axminster Rider 62 beitel niet vlak

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik heb een Axminster rider low angle schaaf nr 62 gekocht.
De beitels ( 2 bijgeleverd) probeer ik te slijpen, maar de achterkant krijg ik maar niet vlak.
Ik gebruik DMT diamant om op te slijpen, die zijn altijd goed vlak gebleken.

Had ik toch Lie Nielsen of zo moeten kopen...?

Hier is te zien dat na een half uur slijpen op 150 grit nog steeds, vooral bij de snede de merkstift niet weggeslepen is.
axminster beitel.jpg

Groet, Kor
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Als je na een half uur slijpen op korrel 150 nog steeds niet tot de snede bent gekomen dan is of de beitel héél krom of de diamant steen is bijna 'op' en heeft weinig slijpende werking.

Nu is het echter zo dat de achter kant van een schaaf beitel alleen maar vlak hoeft te zijn bij de snede. Zoek eens op YouTube op de Charlesworth ruler trick. Dat scheelt een hele hoop slijpen.

En inderdaad een lie Nielsen of Veritas beitel is fabriek af al helemaal vlak en hoef je praktisch niks meer aan te doen, maar daar is de prijs ook naar.


Welke diamant steen heb je precies? Zo te zien een duosharp van DMT. Alleen naar mijn weten hebben ze die niet in xxc(120). Alleen in extra coarse (220)
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
tune4it,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad Duo-sharp 220 i.p.v. 150, sorry had niet goed gekeken.
De platen zijn nog prima, ik slijp ander gereedschap naar volle tevredenheid.
De beitels zijn dus erg krom.
De ruler-trick van Charlewoth ken ik. Deze ga ik nu maar toepassen.

Valt me tegen van Axminster, dat ze geen betere kwaliteit leveren, weer wat geleerd....

Groet, Kor
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien proberen om wat meer druk op het uiteinde te zetten en slechts een klein gedeelte te vlakken.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is redelijk zinloos om 3/4 van de lengte proberen te vlakken, het is maar een klein deel dat telt..... dus alleen dat vlakken.
En als blijkt dat je daar een grote kromming hebt gewoon terugsturen. Een beetje vlakken kan je verwachten maar niet veel meer dan dat.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kor,

Scary sharp!

Gewoon even op een vlakke (glas)plaat met schuurpapier korrel 180 en daarna op je diamant steen gaat super en snel!

Maar ik heb deze schaaf ook met 2 beitels en bij mij waren ze super vlak het enige minpuntje was dat de dekbeitel niet zo netjes afgewerkt was.
Misschien toch even de schaafbeitels terug sturen.

Heb je de schaaf bij gereedschappro aangeschaft?

groetnis, Roeland
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Roeland,

Schaaf komt inderdaad van Gereedschappro
Maar ik heb de ruler-trick al toegepast en heb nu plm 10 mm van de achterkant vlak.
De schaaf op zich is nu prima mee te werken. Ik kan er kops hout mee schaven.
Toch maar doorsparen voor een echte LN of Brekelmans:D

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.