Beste apparatuur

Ambachtmaatjes

Nieuw lid
12 jun 2019
17
0
Hoi,

Ik wil het volgende kopen:

* Vlak en verdiktebank, budget max. 750 euro
* Tafelcirkelzaag, budget max. 750 euro
* Freesmachine, budget max. 300 euro

Allemaal voor veelvuldig gebruik.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Welke is volgens jullie mening het beste.

Nog even een extra dingetje. Op YouTube zag ik een keer een Amerikaans filmpje van iemand die een vlak-en verdiktebank + freesmachine in 1 had.
Dit lijkt mij qua ruimte besparing (heb maar kleine schuur) ook zeer handig, maar helaas heb ik dit via Google niet kunnen vinden. Iemand enig idee of dit soort machines in Nederland ook te koop zijn?

Alvast bedankt.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Welke machines de beste zijn is niet zo te zeggen, dat hangt af van je precieze eisen. Maar om te beginnen kun je in dit topic kijken om een vlakvandiktebank te vinden, daar staan een paar goede opties binnen jouw budget in detail beschreven. Hopelijk helpt dat wat.

Qua zaagtafel kun je met 750 euro nieuw kijken naar de Bosch GTS 10 XC of een DeWalt D745 of 7492. Veel mensen op het forum zijn daar wel tevreden over. Als je iets meer precisie wil, kun je nog kijken naar tweedehands machines zoals de Inca Major.

Zo'n machine die meerdere functies samenvoegt heet een combinatiemachine. Die neemt wat minder ruimte in, maar kan iets meer tijd kosten met het schakelen van de ene functie naar de andere. Binnen jouw budget zijn tweedehands wel een aantal machines te krijgen. Zoek op marktplaats bijvoorbeeld naar Lurem of Robland + combinatiemachine.

Succes met de zoektocht.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je de ruimte hebt kan je uitkijken naar een gebruikte Robland. Op Marktplaats staan er een paar die binnen je budget vallen. Mogelijk moeten deze machines wel nog afgesteld worden.
 

RJvB

Nieuw lid
29 mei 2019
9
0
Ik ben over de Dewalt dw745 met apart erbij gekocht de New mitergage zeer tevreden

Betreft een bovenfrees zou ik een trend kiezen bv de T5 of T10
 

RJvB

Nieuw lid
29 mei 2019
9
0
Lees veel forums en bekijk de nodige testen op Youtube.
Veel zaagtafels van zelfs boven de €500,- gaan mank op de langsgeleider, metname als je echt precies wilt kunnen zagen!
Dus zoek voor jou de tafel met een nauwkeurige langsgeleider.

De afkortgeleiders zijn bij alle tafels tot tot zo’n €800,- bagger, veel te veel speling.
Daar moet je naderhand apart in investeren het is niet anders.

Incra heeft top afkortgeleiders voor behoorlijk geld, uit China heb ik de afkortgeleider van het merk New.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
DeWalt heeft toch wel een goede langsgeleider? Tenminste bepaalde types? Want die hebben een verstelling met tandheugels aan de voor en achterzijde. Alleen is de afkortgeleider het dan weer niet.
 

RJvB

Nieuw lid
29 mei 2019
9
0
DeWalt dw745 heeft idd een tandheugel verstelling welke nauwkeurig werkt. Ik ben daar zeer tevreden over.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik heb de dwe7492 van DeWalt, het iets grotere broertje van de dw745. De langsgeleider is precies en blijft goed stevig op zijn plek zitten. Het nadeel is dat hij over de hele lengte van de tafel doorloopt, wat vaak niet handig is. Ik zou liever een langsgeleider hebben die je terug kan trekken zodat hij naast het zaagblad eindigt. Nu kan je er natuurlijk wel een houtje tegenaan zetten of zo, maar dan ben je wel de maatverdeling kwijt. Ik denk erover om een houtje of een stuk staal zeer precies op 20 mm dikte te maken en dat tegen mijn geleider te zetten. Dan kan ik gewoon de maatverdeling gebruiken door 20mm af te trekken van de maat die hij aangeeft.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik ben een goede tijd opzoek geweest naar een combi machine en heb een robland lx300 gekocht. (b.j 2007 dacht ik)
De wat oudere roblands van 1990-1995 gaan met een beetje geluk wel voor een 2k over de toonbank.
Ik ben erg tevreden over het apparaat, maar wel met een paar kanttekeningen
- het is groot lomp zwaar
- er passen alleen 30mm frezen op
- het ombouwen kost je wat tijd en moeite

daar krijg je voor terug
- ultra degelijke machine
- flink werk oppervlak
- hoge nauwkeurigheid
- degelijkheid (blijf nog wel makkelijk 20j goed).


Ik ben voor een wat nieuwere gegaan omdat die net wat comfortabeler zijn in het ombouwen, maar heb ook lang getwijveld over een oudje.
Ik zou de gok wel aandurfen voor een oudje als ik minder budget had gehad.

De kleinere opties zoals hier genoemd zijn ook zeker het overwegen waard, maar ligt ook heel erg aan je ruimte en wensen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als je kleine schuur groot genoeg is om een kleine combiné te zetten, zou ik niet twijfelen. Je krijgt dan een machine die voldoende stabiel en precies is om als meubelmakersmachine door te gaan. De meeste 'losse' machines in de aangehaalde prijsklasse zijn werfmachines... Een frees - schaaf combi is in europa niet gebruikelijk. Ofwel gaat het om wat ze dan een 5 of 7 voudige machine noemen: zaag + vlak-vandikte + topie (+ evt. langgatboor & de pennenfunctie van de top is dan de zogenaamde nr. 7), ofwel wordt er opgesplitst in 2 machines: topie - zaag & vlak-vandikte. Laatste is interessanter, maar neemt iets meer plaats in (is elders op het forum voldoende over geschreven...).

Voor aangehaalde prijszetting, zoals eerder aangegeven: gebruikte robland. Prijs - kwaliteit erg goed, volop reserve-onderdelen te vinden.... Gaat bij correct particulier gebruik tientalle jaren mee.... 0 risico: een tweedehands aan een correcte prijs gekocht mindert nauwelijks in waarde.... Eventueel aanvullen met een zelfgebouwd bovenfreestafeltje: nadeel bij de goedkopere combi's is inderdaad dat je er geen goedkope bovenfreesjes op kan draaien (bestaan naar gelang het model wel adaptertjes voor, maar ze halen onvoldoende toerental).

Alternatieven: Rojek, Sicar (is failliet!), Lurem (ook iets moeilijker qua onderdelen), Kimac (budgetversie van Robland, origineel is beter gewoon al qua onderdelen), Hammer, Felder (laatste 2 zijn op 2dehandsmarkt duurder dan aangehaalde prijszetting)
Indien voldoende plaats: oude steton, SCM, Casadeï, etc. combi's (letten op onderlinge verstelbaarheid van de freesgeleiders, regelbaarheid toerental topie, 'moderne' 30mm topas)

In mijn ogen liever niet: scheppach

Afblijven: Tendotools

Mogelijk probleem / nadeel: de meeste betaalbare 2dehandsmachines (1800 euro moet lukken voor ouder type) werken op 400 volt. 220 volt is te vinden, maar bij de gebruikte machines iets minder vaak voorkomend....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.