Hoe écht recht zagen met een invalzaag?

bartdc

Nieuw lid
7 jul 2019
8
0
Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste post hier op het forum, dus eerst even voorstellen. Ik ben een hobbyist en probeer onze renovatie zo goed mogelijk af te werken, d.w.z. afkastingen, rolluikkasten, keuken, etc.

Momenteel ben ik bezig met de plaatsing van de keuken en ben ik aan de slag om wat MDF zuilen te maken, die reiken van vloer tot plafond. Deze zuilen komen 0,5cm voorbij de frontjes van de keuken en dus wil ik die mooi in verstek.

Ik had al een Metabo TKU 1693 met de korte slede. Die machine bevalt prima en is ideaal voor kortere stukken. Voor de lange stukken had ik een Scheppach PL55. Op zich een prima machine voor het geld, maar het werd tijd voor iets beters.

Daarom heb ik na heel veel lezen op dit forum, nu de Mafell MT55cc invalzaag aangeschaft, samen met 2 linialen (1 Mafell die bij de machine zat en 1 Bosch) en ze bevalt tot hiertoe prima. Toch zit ik met een probleem, al ligt dat ongetwijfeld niet aan de machine zelf...

Voor de zuilen, probeer ik een MDF-paneel over de ganse lengte onder een hoek van 45° te verzagen, maar om één of andere reden lukt mij dat niet zo goed als ik wel zou willen. Ik heb de 2 linialen aan elkaar gekoppeld en vastgezet met klemmen. De invalzaag staat op 45° en de linialen liggen mooi recht en steken over de MDF uit, maar het begin en einde van mijn zaagsnede zijn nooit mooi recht, de rest van de zaagsnede is dat wel. Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe, maar het lukt mij niet om begin en einde goed te krijgen. Ik druk nochtans voldoende op de voetplaat van de zaag, zodat ze zeker niet kantelt.

Omdat een foto veel meer zegt:
zaagsnede.jpg

Heeft iemand tips over hoe ik dit kan vermijden?

Alvast bedankt!

Bart
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Lineaal ondersteunen voor en achter je werkstuk en lineaal van 3 meter gebruiken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Mocht het probleem niet opgelost worden, kun je altijd nog met overlengte werken (dus langer dan nodig en de 'mislukte' eindjes er dan afhalen). Dat gezegd hebbend, het is vaak ervaring… is de zaag op snelheid als die het materiaal bereikt, is de voortbeweging constant qua druk en snelheid, etc. Je moet dus ook niet hard op de voetplaat drukken, maar meer onder een hoek pushen (een soort zaagbeweging) - het gewicht van de zaag doet het meeste ertoe. Verder niet te hard duwen - de zaag bepaalt de snelheid.
 

bartdc

Nieuw lid
7 jul 2019
8
0
Het ondersteunen van de linialen op de uiteinden was de truuk, bedankt daarvoor!

Een liniaal van 3m heb ik niet, omdat ik dat maar slecht opgeborgen krijg. De linialen waren trouwens de hoofdreden om te kiezen tussen Bosch en Mafell en ik moet zeggen dat dat systeem wel superieur is aan die van Scheppach.

De slechte stukken afzagen was ook een optie, maar het ondersteunen is niet zo moeilijk en bespaart werk achteraf.

Ervaring zal zeker helpen! De Scheppach gebruikte ik enkel om de grote platen ongeveer op maat te zagen en dan kon ik die stukken met grotere precisie verwerken op de tafelzaag.
 

bartdc

Nieuw lid
7 jul 2019
8
0
Ik weet niet of ik het hier kan vragen of best een nieuw topic open, maar wat is een goede manier om zo een lang verstek dicht te houden?

Korte lengtes heb ik tot nu toe altijd met lamellen en lijm gedaan en lange stukken met brads en lijm.

In de stukken met lamellen heb ik wel vertrouwen, maar in die met brads niet zo.

Zijn er hier nog die daarvoor brads gebruiken? Of zijn er betere methoden die makkelijk werken?
 

bartdc

Nieuw lid
7 jul 2019
8
0
Bedankt Thomas, zo was ik het voor de zuilen van plan, maar gaat dat voldoende sterk zijn zonder mechanische verbinding?
 

WR1944

Oud hout
Als je de stroken met de opening naar onderen neerlegt en over de hele breedte schilderstape plakt krijg je voldoende klemkracht. Als je de scherpe kant, daar waar de stroken elkaar raken, heel licht afrond maak je dat de tape een zekere spanning opbouwt. Het beste maak je een kort test stukje om de bewerking uit te proberen. Je zult versteld staan van de eenvoud en het resultaat.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Bartdc,
Ik weet niet hoe dik het mdf is dat je gaat gebruiken en of/hoe de zuilen belast gaan worden of wat de afmetingen zijn.
Het is hoe dan ook wel van belang dat de vlakken nauwkeurig aansluiten, zodat de lijmnaad niet openstaat.

Gebruik je 18mm mdf dan heb je al een enorm lijmoppervlak en ook bij 15 mm hoef je geen zorgen te maken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
je kan ook de naden iets (1mm) overelkaar heen laten vallen en dan vast plakken met tape.
als je het pakket dan omdraaid en tegen elkaar aan lijmt krijg je extra spanning en klemkracht op de verstek naad.
 

bartdc

Nieuw lid
7 jul 2019
8
0
Ik had dat al eens geprobeerd voor kleinere stukken. Benieuwd of het ook zo vlot gaat voor een stuk van 2m40 lang. :)

Het MDF is 18mm dik en de zuilen zullen niet belast worden, enkel door de werking.

Ik heb tot nu toe altijd D3 lijm gebruikt, maar vraag me af of lijm op basis van PU hiervoor beter geschikt is? Daar heb ik geen ervaring mee en vraag me af of de kans bestaat dat de lijm het verstek open duwt?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik twijfelde ook bij de sterkte van deze verbinding. Een proefstuk heeft alle twijfels weggenomen. Gelijmd met witte D3 houtlijm bleek de verbinding met grof geweld niet te slopen. Fixatie van de de lijmnaad was gebeurd zoals Wim beschrijft. Enkel met tape.
 

WR1944

Oud hout
Voor m'n stofzuiger heb ik een cycloon gemaakt. Dat waren tapse latjes met schuine zijkanten. Die heb ik ook met de plakbandmethode gelijmd. Het ging bijna vanzelf. ;)

P1010032q.jpg
De latjes liggen met de zijkanten strak tegen elkaar. De tape is al aangebracht. Nu is het moment om de lijm aan te brengen.

P1010033q.jpg
De losse einden zijn met tape samen gebracht. In deze toestand valt er nog iets te corrigeren indien nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.