Droog hout

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
wie heeft er nog wat droog hout (geen plankjes aub) / stammetjes voor houtdraaien. Heb wel een beetje hout maar dat is allemaal vers. liefst omgeving Den Bosch. Hoop op een beetje verschillend hout. Gr Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nat hout draait prima, en eenmaal voorgedraaid droogt het sneller dan een blok en minder kans op scheuren
gewoon lekker gaan draaien heb je er 2x lol van
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Maar wil na alleen maar nat hout draaien (en daarna mooie scheuren in je werkstuk) nu ook wel eens wat draaien met hout wat al lekker droog is
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
mooi in een doosje .. houtkrullen erbij en dan een paar maanden op de plank. Maar daar gaat het niet over. Ik vroeg of iemand nog wat droog hout heeft
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Ik zeg niet dat ik niet open sta voor advies en zeg al zeker niet dat ik alles al weet , alleen het wijkt af van mijn vraag : Ik vraag gewoon of iemand nog wat droog hout heeft. Anders had ik een ander topic moeten openen .. hoe kan ik het beste hout drogen wat ik nat gedraaid heb.
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
maar ik zie hier veel topics langs komen die al heel snel afwijken van de oorspronkelijke vraag en daar heb ik geen zin in.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja dat gebeurt dikwijls op een forum en daar rollen hele mooie dingen uit, als je niet open staat voor andere antwoorden denk ik dat je niet veel plezier gaat beleven hier.

Als je zelf niet je schalen goed kan drogen omdat ze telkens scheuren ben/blijf je afhankelijk van droog hout.
Als er al iemand is dus zijn gedroogde stukken weg wil geven (een goed stuk duurt wel een paar jaar voor het droog is) dan is die bron heel snel opgedroogd want dat zullen er niet veel zijn (zie je ook wel aan de reacties die uitblijven)
Een nat gedraaide schaal kan in 6 tot 12 maanden al droog zijn en afgedraaid worden (afhankelijk van de dikte)

Misschien is het wel verstandig die andere vraag te posten en bereik je daar in ieder geval mee dat je schalen heel blijven
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat kan ik volmondig beamen. Omdat de antwoorden soms alle kanten op gaan, komen er ook heel vaak van die ‘a ha’ dingen voorbij. Dat is voor mij dan - persoonlijke mening - een grote kracht van dit forum. Ik had dat in het begin nog niet zo door, maar nu probeer ik toch zoveel mogelijk te lezen: ik leer er enorm veel van. Zo, dat was ff off-topic��.
Nu even on-topic: ik draai op dit moment eigenlijk alleen maar ‘nat’. Twee redenen:
a) ik heb een overvloed aan oefenmateriaal liggen, en ik ben net met draaien begonnen. Lukt er dan iets niet, dan kan het altijd nog de kachel in.
b) voor droog hout gebruik ik van alles dat ik kan recupereren, tot oude Lundia planken aan toe: kun je een leuk vogelhuis/villa van maken hoor. Heb je geen reststukken liggen? Die kun je ook samenstellen zoals bij gesegmenteerd werk gebeurt.
eigenlijk 3.....c) voordat ik met echt mooi droog hout aan de gang ga, wil ik een zekere vaardigheid in de vingers hebben, zodat de kans op succes groter is.
Maar dat zijn mijn persoonlijke afwegingen. Met een beetje creativiteit kom je ook een heel eind hoor��.
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Misschien kun jij , Toriq , een topic openen met als titel "Hoe conserveer je nat hout". Aan je verhalen te horen weet jij er heel veel van
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nees, nogmaals het was goed bedoeld maar blijkbaar weet je alles al, gezien de toon die je gebruikt
veel succes met het zoeken naar droog hout....misschien vind je je bril ook nog, het is ToXiq

zet er nog een stoel naast chevy, ik doe mee....
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dit somt wel op wat er mis is met dit forum de laatste 2 jaar, ik snap werkelijk de manier en de toon van antwoorden niet.. Het gebrek aan reacties op anderen dan de fabuleuze 10 of als je niet met fantastische houtverbindingen wil, kan of moet werken, niet ieder houtvezeltje op de goeie plek zit en dus deze manier van mensen behandelen, maakt dat ik niet meer met plezier op dit forum kom en ik ben daar zeker niet de enige in. Heel erg jammer, het schiet zo z'n doel voorbij..

TS vraagt om droog hout, niet om advies, al helemaal niet om advies wat blijkbaar door de strot geduwd moet worden, al is het schijnbaar goed bedoeld.

Hoe dan ook, ik ben er klaar mee, zal nog wat meelezen als ik wat wil weten, gelukkig kan ik redelijk omgaan met de zoekfunctie...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dit is inderdaad wel jammer. De topicstarter stelt een eenvoudige vraag: hoe kom ik aan droog hout? Hij heeft op deze vraag nog geen antwoord gehad…

Hij heeft een punt dat het helaas vaak gebeurd dat een topic binnen een paar reacties niet meer over de vragen van de topicstarter gaat maar vooral over wat de reagerende mensen “vinden” of “kwijt moeten”. Het is me vaker opgevallen dat een beginnende houtbewerker die vraagt of een Bosch/Makita/Hitachi machine voldoende is voor zijn startende hobby binnen no-time wordt aangeraden om alles toch vooral maar van Festool te kopen… Terwijl dat totaal zijn of haar vraag niet was en een zwaar overkill advies is.

Dit soort situaties kunnen inderdaad heel erg verhelderend werken en veel “eureka-momenten” opleveren maar dit keer heeft de topicstarter een paar keer duidelijk aangegeven dat hij enkel antwoorden op zijn vragen wilde en geen verder advies. Het feit dat hier dan iemand tig keer zijn eigen visie neerzet als zijnde goedbedoeld, dan kan ik me voorstellen dat dat frustrerend is voor de topicstarter. Ook de reacties van Toxic zijn niet van de beste toon.

Ook ben ik het ermee eens dat dit de laatste paar jaar steeds vaker lijkt voor te komen en dat dat mij ook de lust tot deelnemen op het forum doet verminderen…

Anyway, om de TS zijn vraag te beantwoorden: droog hout kun je bij verschillende houthandels kopen. Onder andere Masave in Zwolle heeft een mooie selectie en ze sturen ook hout op. Je bent dan wel wat beperkter in de afmetingen dan wanneer je zelf gaat zagen maar het is dan wel droog zodat je er direct mee aan de slag kunt.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Anyway, om de TS zijn vraag te beantwoorden: droog hout kun je bij verschillende houthandels kopen. Onder andere Masave in Zwolle heeft een mooie selectie en ze sturen ook hout op. Je bent dan wel wat beperkter in de afmetingen dan wanneer je zelf gaat zagen maar het is dan wel droog zodat je er direct mee aan de slag kunt.

Wat je ook kan doen TS, is naar de dichtstbijzijnde kringloopwinkel gaan (of op marktplaats) en daar tussen de tafels/kasten kijkt vindt je vaak ook wel massief hout wat droog is voor een prikkie.
Soms zit er wel een eiken tafel tussen met een 6cm dik massief blad. Let wel op dat het massief hout is en geen fineer ;)
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Droog hout kan je op veel plaatsen vinden:
- Reststukken van een houthandel
- Brandhout (ja hoor soms zit hier fantastisch materiaal tussen)
- Pallethout
- Afbraakhout
- Kringloop

In principe is hout op zoveel plaatsen aanwezig dat als je echt begint rond te kijken, je wel zaken vindt.

Zelf heb ik ook dikwijls resthout dat soms voor mij te klein is om nog iets mee te doen.
Is de bak vol dan vliegt er dikwijls zelfs een deel in de kachel.
Eens komen snuisteren is natuurlijk ook mogelijk. Al vrees ik dat mss de afstand het niet waard is (Diksmuide BE).
 

COBRA 454

Nieuw lid
4 dec 2011
20
0
Ik heb nog een hele berg droge stammetjes liggen. Noten Plataan zelfs Teak enz.
[dit bericht is niet bestemd voor Toxiq] Wegens verhuizing moet alles weg anders wordt het opstoken.
plaats is Opheusden in de Betuwe
Groet Anton Peters.
20190527_104906.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.