Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Gezocht: houten handvat Stanley no.4 schaaf

Heeft iemand nog een houten handvat (het handvat zelf dus niet de knobbel) voor een Stanley no.4 liggen die ik voor een klein bedrag kan overnemen? Het handvat hoeft niet goed in de lak te zitten, maar mag geen grote beschadigingen/breuken o.i.d. hebben.

Ik las laatst een ouder artikel over iemand die een #4 SW heeft gekocht en het zelf een ander handvat heeft gemaakt.

Hier de link:
    https://www.woodworking.nl/showthrea...y-Sweetheart-4

Misschien heeft ie m nog liggen of kan ie helpen er 1 te maken.

Success!!!

Zelf een handvat maken is niet zo heel erg moeilijk, ik heb er voor een nieuwe 4 wel eens gemaakt. Templates zijn makkelijk op internet te vinden, bijv.: http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=63262

Zelf maken is zeker een optie maar liever heb ik toch een originele met het patina wat bij de rest van de schaaf past.

Weet iemand trouwens van welk hout deze Stanley handvaten zijn gemaakt?

Ik meende rosewood.

Misschien dat andere forumleden het precies weten.

Succes nog.

Gr Danny

Dat hangt af van de leeftijd. Na WOII was het meestal (gekleurd) beuken, ervoor Palissander. Later werd het plastic. Beuken of Bubinga lijken me goede keuzes, afhankelijk van de leeftijd van de schaaf. Zeker als je de schaaf echt wilt gaan gebruiken.

Forum Rechten