Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 23

Onderwerp: CBN of diamant

Als je al een Tormek hebt dan zou ik daar even mee wachten om daar diamant voor te nemen, eigenlijk heb je met één diamant steen te weinig keuze. Je zou kunnen opteren voor de middel (600grit) steen. Maar voor het mooie heb je ook de grove en de fijne steen nodig. Dat is het grote voordeel van de originele steen; die kan grof en fijn worden.

Voor een waterslijper is diamant de beste keuze, daar heb je nooit problemen met oververhitting van het diamant en diamant is harder dan cbn. Voor een normale werkbank slijper ligt dat heel anders. Daar bestaat er wel degelijk een kans dat de slijpkorrels te warm worden en daarom is diamant hiervoor niet (minder) geschikt en wordt dus CBN gebruikt.

Ik zou ieder geval als eerste een CBN wiel op de werkbankslijper monteren. Dit geeft vaak al een redelijke vouw die je met de Tormek kunt afwetten, met eventueel de Japanse watersteen. Dit is dan qua 'bereik' misschien zelfs nog optimaler.

een werkbankslijper icm cbn is ook niet altijd ideaal hoor, dat is echt onzin, die draaien dikwijls te snel
    met een klein wiel kom je er dan nog (net) mee weg, maar als het te hard gaat dan kun je je cbn weggooien (word te heet)

CBN op een langzaamslijper werkt prima, 250mm wiel slijpt erg prettig om de beitels scherp te houden, maar niet voor omslijpen, daarvoor is de afname te traag
    ik zou eerder opteren voor een gewone werkbankslijper (bruine en witte steen) voor het omslijpen en dan een cbn op een tormek voor het scherp houden van de beitels, ben je tenminste van dat geklooi met water af
    Met een hamer past alles...

Omslijpen ga ik eigenlijk niet doen.
    Ik heb voldoende beitels met verschillende vormen, dus zie niet het nut van omslijpen, ik koop dan liever een extra beitel erbij als dit nodig zou zijn.
    Wat de slijtage van de steen betreft kan ik nog wel even vooruit. Zit nu nog aan 24cm.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

omslijpen komt dichterbij dan je denkt, tijdens het scherpslijpen kan het kan lange tijd gebeuren dat de vorm van je beitels toch een beetje veranderen

Met hulpstukken houd je wel de zelfde hoek, maar de voorkant word sneller (meer) bot dan de vleugels, ongemerkt slijp je dus meer van de punt en verander het profiel
    ook dan wil je even omslijpen, en dat gaat niet lekker vlot met een traagdraaiende machine

Toxiq, ben dit niet met je eens, tenminste ik slijp de vleugels gewoon met de voorkant, dus van de zijkant wordt gewoon afgenomen met de voorkant waardoor de vorm behouden wordt
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    een werkbankslijper icm cbn is ook niet altijd ideaal hoor, dat is echt onzin, die draaien dikwijls te snel
    ......
    Mijn bijna 5 jaar oude 200mm CBN, slijpt mijn beitels nog altijd messcherp op een 3000rpm werkbankslijper.........zonder onzin.

ik zei ook niet altijd
    je moet zeker heel voorzichtig slijpen, cbn kan niet goed tegen hitte, iets te veel druk zetten levert snel te veel hitte op

Toxiq, voorzichtig slijpen en niet te veel druk zetten moet je met een gewone steen ook doen om hitte te vermijden.

Groot verschil bij te veel druk: bij een gewone steen wordt het gereedschap blauw, bij een CBN wordt de meeste warmte opgenomen door het metaal van de "steen". Je moet al behoorlijk duwen om het gereedschap blauw te krijgen, wat natuurlijk niet de bedoeling is .

Bij de laatste Open Deur Dagen van Willy Vanhoutte, had ik een leuk gesprek met de Tsjechische fabrikant van CBN slijpwielen.
    Snel, rap, droog, nat....... kan allemaal en is voor zijn producten geen enkel probleem.

Dat weet ik paul maar bij een steen kan je die vlakken en een CBN kan je dan zo goed als weggooien...
    Leuk, welke fabrikant was dat ? vorig jaar met een cbn in mijn handen gestaan in cz (niet meegenomen)

Diamant, ijzer en een hoge temperatuur zijn geen vrienden. Hoog toerig met diamant slijpen, daar verbrand je diamantsteen. Bij cbn heb je dit probleem niet.

Forum Rechten