Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: CBN of diamant

CBN of diamant

Ik overweeg voor het slijpen van houtdraaibeitels een diamantschijf of CBN-schijf aan te schaffen voor op een tormek T7
    Heeft iemand ervaringen met betrekking tot deze schijven en voor wat betreft de diamantschijf nat of droog?
    Welke korrelgrootte is aan te raden?

grt,
    Leo
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Ik heb ervaring met een 150 mm CBN ( heb die op mijn werk laten aankopen, als tegengewicht voor de drie grote Tormeks, die intensief gebruikt worden ) op een snel draaiende bankslijper (met twee stenen )en met een CBN van 200 mm op een traag draaiende bankslijper. Deze laatste CBN is 40 mm breed. Er wordt dus droog mee geslepen.

Beide zijn de standaard uitvoeringen voor wat korrel betreft, geen ervaring met de fijne korrels. De omtreksnelheid van beide schijven vallen binnen het bereik dat de fabrikanten als optimaal voor CBN omschrijven. Op de grootte van afmetingen van de schijven na is het resultaat hetzelfde en het slijpwerk ongeveer even snel gedaan. Het gereedschap blijft veel koeler dan bij het gebruik van stenen op deze machines. Voor houtdraaigereedshap vind ik de 200 mm fijner.
    Voor gewone steekbeitels , houtsnijdersgutsen mag het gerust een 150 mm zijn vind ik.

Een CBN op een Tormek heb ik nooit goed begrepen: Tormek zelf is hel duur en de grote CBN schijf is ook heel duur. En de combinatie is het een super dure machine die te traag draait om rendement uit je CBN te krijgen: omtreksnelheid ligt ver onder het optimale. En dan heeft men nog niet eens een as op kogellagers.

Ik zou de traag draaiende 200 mm eens ergens gaan uitproberen ( bij Ronald Kanne bijvoorbeeld), dat kopen en indien je een Tormek hebt, de Tormek verkopen

Groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Diamant is niet geschikt om machinaal staal (of ijzerhoudende legeringen) te slijpen.
    Bladzijde 4 van volgend document:http://www.geers-industrie.be/upload...iamant-CBN.pdf
    Ik heb ongeveer een jaar geleden een slijpmolen met CBN wiel aangeschaft en dit bevalt me prima. Snel en zonder risico op oververhitting scherpe beitels.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Maar voor gereedschapsstaal is diamant gewoon een keuze... zeker als je al een Tormek zou hebben.

CBN, op een andere slijper, zou ook mijn voorkeur hebben. Maar als je zowel nat als droog wil slijpen dan is een Tormek best een goede keuze.
    Laatst gewijzigd door GH1; 01-07-19 om 19:17.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Diamant gaat vervormen bij ongeveer 170 graden en CBN pas bij bij ongeveer 400 graden .
    Ben tevreden met mn CBN wiel op de Tormek , al heb ik wel een te fijne gekocht .

Succes met vergelijken , Willem

De CBN op mijn Tormek slijpt prima, en heb ik nu 3 jaar. Geen water gedoe meer en altijd een vlak wiel wat niet slijt. De diamant van Tormek moet wel in het water gemengd met nog een dure vloeistof tegen roest, oid.
    Op mijn creusen heb ik sinds kort een 150mm CBN slijpwiel om mijn beitels indien nodig in de juiste vorm te slijpen. Dit deed ik altijd met de witte steen maar die slijten me te hard als je hss staal slijpt.

Ik heb net als Nico een cbn wiel op mijn tormek gezet omdat de standaard steen hard slijt bij het slijpen van hoogwaardige houtdraaibeitels. Al mijn beitels zijn reeds in de juiste vorm. Dus zeer snel weer scherp. Ook waren de Tormek diamantschijven nog niet beschikbaar tot ik mijn cbn wiel kocht. De diamantstenen van tormek hebben nog wel een klein voordeel omdat ze ook aan de zijkant voor een deel een slijpvlak hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    Maar voor gereedschapsstaal is diamant gewoon een keuze... zeker als je al een Tormek zou hebben.

CBN, op een andere slijper, zou ook mijn voorkeur hebben. Maar als je zowel nat als droog wil slijpen dan is een Tormek best een goede keuze.
    Welk verhaal is nu waar? Handmatig slijpen we wel op diamant. Maar dan moet je al flink je best doen om de beitel warm te laten lopen. Is het de temperatuur waar diamant niet tegen bestand is?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Diamant is nog aanzienlijk harder dan cbn.
    Wat de temperatuur betreft, hiervoor ben ik eigenlijk niet zo bang bij de tormek, omdat deze niet snel draait.
    De diamant op de tormek zou ook zonder vlst. gebruikt kunnen worden, maar dan sneller slijten en het slijpresultaat zou minder zijn.
    Mathieu heeft nog wel een puntje met de opmerking dat diamant niet gebruikt mag worden met machinestaal en/of ijzerverbindingen.
    Dit vind ik persoonlijk vreemd, omdat alle beitels toch uit ijzer/ijzerverbindingen bestaan?
    Ik vraag me ook af of cbn/diamant nu echt zoveel beter slijpt dan de originele steen van tormek.

Alvast bedankt voor alle reacties.
    Een beslissing nemen in deze wordt er voor mij nog niet makkelijker op.....
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Leo, de originele steen met water van tormek vind ik iets scherper slijpen, maar weegt niet op tegen de slijtage.
    Het is een keuze.

Forum Rechten