CBN of diamant

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik overweeg voor het slijpen van houtdraaibeitels een diamantschijf of CBN-schijf aan te schaffen voor op een tormek T7
Heeft iemand ervaringen met betrekking tot deze schijven en voor wat betreft de diamantschijf nat of droog?
Welke korrelgrootte is aan te raden?

grt,
Leo
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb ervaring met een 150 mm CBN ( heb die op mijn werk laten aankopen, als tegengewicht voor de drie grote Tormeks, die intensief gebruikt worden ) op een snel draaiende bankslijper (met twee stenen )en met een CBN van 200 mm op een traag draaiende bankslijper. Deze laatste CBN is 40 mm breed. Er wordt dus droog mee geslepen.

Beide zijn de standaard uitvoeringen voor wat korrel betreft, geen ervaring met de fijne korrels. De omtreksnelheid van beide schijven vallen binnen het bereik dat de fabrikanten als optimaal voor CBN omschrijven. Op de grootte van afmetingen van de schijven na is het resultaat hetzelfde en het slijpwerk ongeveer even snel gedaan. Het gereedschap blijft veel koeler dan bij het gebruik van stenen op deze machines. Voor houtdraaigereedshap vind ik de 200 mm fijner.
Voor gewone steekbeitels , houtsnijdersgutsen mag het gerust een 150 mm zijn vind ik.

Een CBN op een Tormek heb ik nooit goed begrepen: Tormek zelf is hel duur en de grote CBN schijf is ook heel duur. En de combinatie is het een super dure machine die te traag draait om rendement uit je CBN te krijgen: omtreksnelheid ligt ver onder het optimale. En dan heeft men nog niet eens een as op kogellagers.

Ik zou de traag draaiende 200 mm eens ergens gaan uitproberen ( bij Ronald Kanne bijvoorbeeld), dat kopen en indien je een Tormek hebt, de Tormek verkopen

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maar voor gereedschapsstaal is diamant gewoon een keuze... zeker als je al een Tormek zou hebben.

CBN, op een andere slijper, zou ook mijn voorkeur hebben. Maar als je zowel nat als droog wil slijpen dan is een Tormek best een goede keuze.
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Diamant gaat vervormen bij ongeveer 170 graden en CBN pas bij bij ongeveer 400 graden .
Ben tevreden met mn CBN wiel op de Tormek , al heb ik wel een te fijne gekocht .

Succes met vergelijken , Willem
 
De CBN op mijn Tormek slijpt prima, en heb ik nu 3 jaar. Geen water gedoe meer en altijd een vlak wiel wat niet slijt. De diamant van Tormek moet wel in het water gemengd met nog een dure vloeistof tegen roest, oid.
Op mijn creusen heb ik sinds kort een 150mm CBN slijpwiel om mijn beitels indien nodig in de juiste vorm te slijpen. Dit deed ik altijd met de witte steen maar die slijten me te hard als je hss staal slijpt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb net als Nico een cbn wiel op mijn tormek gezet omdat de standaard steen hard slijt bij het slijpen van hoogwaardige houtdraaibeitels. Al mijn beitels zijn reeds in de juiste vorm. Dus zeer snel weer scherp. Ook waren de Tormek diamantschijven nog niet beschikbaar tot ik mijn cbn wiel kocht. De diamantstenen van tormek hebben nog wel een klein voordeel omdat ze ook aan de zijkant voor een deel een slijpvlak hebben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Maar voor gereedschapsstaal is diamant gewoon een keuze... zeker als je al een Tormek zou hebben.

CBN, op een andere slijper, zou ook mijn voorkeur hebben. Maar als je zowel nat als droog wil slijpen dan is een Tormek best een goede keuze.

Welk verhaal is nu waar? Handmatig slijpen we wel op diamant. Maar dan moet je al flink je best doen om de beitel warm te laten lopen. Is het de temperatuur waar diamant niet tegen bestand is?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Diamant is nog aanzienlijk harder dan cbn.
Wat de temperatuur betreft, hiervoor ben ik eigenlijk niet zo bang bij de tormek, omdat deze niet snel draait.
De diamant op de tormek zou ook zonder vlst. gebruikt kunnen worden, maar dan sneller slijten en het slijpresultaat zou minder zijn.
Mathieu heeft nog wel een puntje met de opmerking dat diamant niet gebruikt mag worden met machinestaal en/of ijzerverbindingen.
Dit vind ik persoonlijk vreemd, omdat alle beitels toch uit ijzer/ijzerverbindingen bestaan?
Ik vraag me ook af of cbn/diamant nu echt zoveel beter slijpt dan de originele steen van tormek.

Alvast bedankt voor alle reacties.
Een beslissing nemen in deze wordt er voor mij nog niet makkelijker op.....:eek:
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Als je al een Tormek hebt dan zou ik daar even mee wachten om daar diamant voor te nemen, eigenlijk heb je met één diamant steen te weinig keuze. Je zou kunnen opteren voor de middel (600grit) steen. Maar voor het mooie heb je ook de grove en de fijne steen nodig. Dat is het grote voordeel van de originele steen; die kan grof en fijn worden.

Voor een waterslijper is diamant de beste keuze, daar heb je nooit problemen met oververhitting van het diamant en diamant is harder dan cbn. Voor een normale werkbank slijper ligt dat heel anders. Daar bestaat er wel degelijk een kans dat de slijpkorrels te warm worden en daarom is diamant hiervoor niet (minder) geschikt en wordt dus CBN gebruikt.

Ik zou ieder geval als eerste een CBN wiel op de werkbankslijper monteren. Dit geeft vaak al een redelijke vouw die je met de Tormek kunt afwetten, met eventueel de Japanse watersteen. Dit is dan qua 'bereik' misschien zelfs nog optimaler.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een werkbankslijper icm cbn is ook niet altijd ideaal hoor, dat is echt onzin, die draaien dikwijls te snel
met een klein wiel kom je er dan nog (net) mee weg, maar als het te hard gaat dan kun je je cbn weggooien (word te heet)

CBN op een langzaamslijper werkt prima, 250mm wiel slijpt erg prettig om de beitels scherp te houden, maar niet voor omslijpen, daarvoor is de afname te traag
ik zou eerder opteren voor een gewone werkbankslijper (bruine en witte steen) voor het omslijpen en dan een cbn op een tormek voor het scherp houden van de beitels, ben je tenminste van dat geklooi met water af
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Omslijpen ga ik eigenlijk niet doen.
Ik heb voldoende beitels met verschillende vormen, dus zie niet het nut van omslijpen, ik koop dan liever een extra beitel erbij als dit nodig zou zijn.
Wat de slijtage van de steen betreft kan ik nog wel even vooruit. Zit nu nog aan 24cm.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
omslijpen komt dichterbij dan je denkt, tijdens het scherpslijpen kan het kan lange tijd gebeuren dat de vorm van je beitels toch een beetje veranderen

Met hulpstukken houd je wel de zelfde hoek, maar de voorkant word sneller (meer) bot dan de vleugels, ongemerkt slijp je dus meer van de punt en verander het profiel
ook dan wil je even omslijpen, en dat gaat niet lekker vlot met een traagdraaiende machine
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Toxiq, ben dit niet met je eens, tenminste ik slijp de vleugels gewoon met de voorkant, dus van de zijkant wordt gewoon afgenomen met de voorkant waardoor de vorm behouden wordt
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
een werkbankslijper icm cbn is ook niet altijd ideaal hoor, dat is echt onzin, die draaien dikwijls te snel
......

Mijn bijna 5 jaar oude 200mm CBN, slijpt mijn beitels nog altijd messcherp op een 3000rpm werkbankslijper.........zonder onzin.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zei ook niet altijd
je moet zeker heel voorzichtig slijpen, cbn kan niet goed tegen hitte, iets te veel druk zetten levert snel te veel hitte op
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Toxiq, voorzichtig slijpen en niet te veel druk zetten moet je met een gewone steen ook doen om hitte te vermijden.

Groot verschil bij te veel druk: bij een gewone steen wordt het gereedschap blauw, bij een CBN wordt de meeste warmte opgenomen door het metaal van de "steen". Je moet al behoorlijk duwen om het gereedschap blauw te krijgen, wat natuurlijk niet de bedoeling is :cool:.

Bij de laatste Open Deur Dagen van Willy Vanhoutte, had ik een leuk gesprek met de Tsjechische fabrikant van CBN slijpwielen.
Snel, rap, droog, nat....... kan allemaal en is voor zijn producten geen enkel probleem.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat weet ik paul maar bij een steen kan je die vlakken en een CBN kan je dan zo goed als weggooien...
Leuk, welke fabrikant was dat ? vorig jaar met een cbn in mijn handen gestaan in cz (niet meegenomen)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Diamant, ijzer en een hoge temperatuur zijn geen vrienden. Hoog toerig met diamant slijpen, daar verbrand je diamantsteen. Bij cbn heb je dit probleem niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.