Walnoot ronde stok

Tijs

Nieuw lid
6 jan 2013
13
0
Hoi,

Ik ben opzoek naar walnoot ronde stok van ongeveer tussen de 30 en 55 mm dikte. Weet iemand waar ik dit kan kopen ?

Groet Tijs
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Als hij niet langer dan 300mm hoeft te zijn, kan ik hem zo draaien...... misschien handig om er een lengte bij te zetten.

Mvg Cees.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dat wordt denk ik lastig. Zelf maken een optie? Zie de talloze YouTube filmpjes over 'dowel making'. In het kort: kan zowel met de draaibank als met een tafelzaag of frees. Zelf heb ik de methode met de zaag wel eens toegepast. Het resultaat vond ik niet optimaal, maar aan mijn methode viel ook nog genoeg te verbeteren.

Wat je doet is een blok maken van een harde houtsoort, daar in het midden een klein gaatje doorheen boren en dit vervolgens van beide zijden tot halverwege uitboren. Aan de ene kant met de doorsnee van de stok die je wil maken en aan de andere kant wat ruimer, zodat een balkje met afgeschuinde hoeken er doorheen past. Vervolgens zaag je je blokje recht onder het gat in, zodat je zaagblad in het gat komt. Dit kan zowel overdwars als in de lengterichting van het gat. Ik heb dit in de lengterichting gedaan. Je zaagblad stel je vervolgens precies zo hoog dat de tanden tot aan het kleinere deel van het gat komen. Zet het blokje vast bovenop je zaagblad, zodanig dat de top van het zaagblad uitkomt waar het ruime gat in het blokje overgaat in het smallere gat. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een spanband. Ik heb hierbij de langsgeleider van de zaag gebruikt om het blokje uit te lijnen.

Nu schaaf je de laatste 5-10 cm van je balkje tot een dikte die in je boormachine past. Doe het balkje in de boormachine en voer door het blokje terwijl beide machines lopen. Denk aan je veiligheid: werk langzaam en voer het balkje niet zover door dat jij of je boormachine te dicht bij het zaagblad komt!

Wat kan hier beter aan? Ik zou, wanneer ik het weer zou doen, een wat langer blokje maken. Dit maakt het makkelijker om je hout recht door te voeren. Ook zorgt dit ervoor dat het blokje het hele zaagblad afdekt, zodat je veiliger kan werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je dat aan een stuk nodig hebt zal dat niet meevallen. Er zijn genoeg draaibanken die 1mtr halen. 2 en 3 mtr staan er ook enkele (joost kramer in utrecht heeft er een)
Grotere weet ik niet.
 

Tijs

Nieuw lid
6 jan 2013
13
0
Van grenen verkopen ze veel bij bouwmarkten van 3 meter. Maar zoek dus walnoot of een andere beetje mooie soort. Hoef niet uit een stuk. 5 stukken van een meter ook prima bijvoorbeeld
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Van der berg in Krimpen aan de Lek kan stokken op maat leveren. Wel snel wezen eind september stoppen ze er definitief mee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.