Beginnen met Whittling / klein houtsnijden

boom

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Hoi iedereen,

Ik wil een nieuwe hobby gaan uitoefenen, het maken van kleine figuurtjes van hout. Op Youtube zag ik al enkele leuke voorbeelden van mensen die dat doen, zoals bijvoorbeeld Doug Linker.
Heb al een mes aangeschaft (Mora Wood Carving 120), en enkele blokken lindehout. (+ een snijwerende handschoen ter bescherming).

Vol goede moed wilde ik beginnen aan een eerste simpel werkje, maar ik had het idee dat mijn mes niet zo fijn door het hout snijdt als dat ik op de meeste filmpjes gezien hebt. Daar lijkt het alsof je met een mes door boter heen snijdt, maar bij bij moet ik echt te veel kracht zetten, en worden de afgesneden stukken ook niet mooi glad.


Is dat normaal bij een nieuw mes? of gebruik ik geen goede techniek?
Waarschijnlijk moet ik mijn mes scherpen. Na enig speurwerk heb het volgende gevonden:

Om te slijpen deze watersteen of deze goedkopere oplossing

En Deze knife strop

Ik heb verder geen enkele ervaring met hout/messen/slijpen en zie door de bomen het bos niet meer (ha). Ik zou niet weten wat vereist is en wat onnodig is.
Liefste betaal ik natuurlijk niet te veel geld, helemaal niet voor iets wat niet nodig is.


Alternatieven/tips zijn welkom!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Nat hout snijdt aanzienlijker makkelijker dan droog hout.. Het lindenhout is wellicht wat droog.Het mes slijpen op de dubbele steen is prima, maar geen extra vouw eraan slijpen =>> zo vlak mogelijk houden. Een (oude) leren riem is als strop ook OK. Succes

NB Stel je jezelf ook even voor als nieuweling?
 

boom

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Dankjewel voor de tips Tuoh en Wijk0983! Leren riem is een goede, hoeft niet duur te zijn inderdaad.

Heb me zojuist voorgesteld! :)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Als je mij per pb een mailadres stuurt, dan kan ik je via WeTransfer een stel boeken in pdf formaat over dit onderwerp sturen. Wel allemaal Engels!
 
Hallo Boom,

Welkom, fijn om er weer een houtsnijder bij te hebben.
Hoe meer zielen hoe meer vreugd zullen we maar zeggen.

Mijn ervaring is dat hout altijd moeilijk snijd :eek:. Alleen soms gaat het makkelijker wat vaak komt door het materiaal, gereedschap, snij richting of snij methode.
Dat laatste is iets wat vaak een iedere voor zich zelf uit vind naarmate je aan het snijden bent.
Wat algemeen een prettige manier is, is het snijden met de hulp van de duim van de hand waarmee je het object vast houd. dit geeft ondersteuning maar ook meer druk.

Ik snij zelf al het hout wat voor handen is tot Pseudo Acacia brul aan toe en dat is behoorlijk hard.
Soms moet je door het materiaal je snij methode aanpassen om tot een bevredigend resultaat te komen.

Probeer gewoon zo veel mogelijk uit en zorg altijd voor scherp gereedschap. Het lijkt vreemd maar scherp gereedschap scheelt verwondingen :cool:
Maak de eerste werkjes niet te ingewikkeld. Ik heb heel veel gesneden wat uiteindelijk voor warmte zorgde in de kachel.

Ik weet niet waar je woont maar in november is er OpendagHout in Zutphen.
Daar vindt je zeker persoonlijk advies en een enorm scala aan materiaal, zowel gereedschap als hout .

Groet Edwin
 

boom

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Hoi Edwin,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik maak gebruik van lindehout, ik had begrepen dat die houtsoort erg zacht en geschikt was.
Lijkt inderdaad makkelijker als je een ervaren bewerker bezig ziet, maar voor een beginneling valt het soms nog wel eens tegen :).

Ik zag dat je je scherpte kon testen door je mes door papier heen te laten snijden, gaat dit soepel dan is hij scherp. Dat ging met mijn mora carve mes nog met veel haperingen.
Maar ik heb nu een whetstone, dus kan ik mijn mes slijpen.

OpendagHout klinkt leuk, niet heel erg in mijn richting maar zo groot is Nederland nou ook weer niet :p
 

M. Kneulman

Nieuw lid
20 aug 2019
2
0
Ik weet niet waar ik me dien voor te stellen, maar ik ben Melvin en ben sinds kort begonnen met houtbewerking en waaronder whitling. Voorheen met metaal gewerkt. Bij de babtist een mora 120 gehaald. Wat een heerlijk mesje is dat. Zelf een slijpstrop gemaakt. Het mes heb ik nog niet over een slijpsteen of dergelijke hoefen te halen. Regelmatig stroppen is genoeg.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Tip: volg een cursus. Bv. lepelsnijden. Je leert dan veilig snijden. Met de juiste techniek wordt het een stuk makkelijker en veiliger.

Tijdens m'n vakanties wil ik nog wel eens wat snijden als cadeautje voor bv. de oppas. Een paar weken geleden een klein schaapje van een berkentak gemaakt (Ø2cm). Ik zeg het er maar bij dat het een schaap is :rolleyes: Gesneden met een Mora Companion Heavy Duty MG.

DSCF6900k.jpg
 
Hoi,

Ik ben sinds vandaag lid van woodworking.nl. Ik heb gezocht op lepelsnijden en kwam bij dit forum uit.
Ik ben ongeveer 4 jaar bezig met lepel snijden. Ik heb mij inmiddels verdiept in diverse sloydknives, lepelmessen (hookknives/spoonknives) zelfgemaakte bank klemmen (shaving horse/ bench horse), haalmessen, spookschaven en diverse soorten avegaar. Ook het slijpen doe ik met de hand (japanse slijpstenen en stroppen op leder met compound). Mocht je wat informatie willen, dan hoor ik dat graag. In mijn bio staat een link naar mijn pinterest pagina, mocht je interesse hebben natuurlijk en evt om ideeën op te doen.

groetjes
Vanessa van 't Lepelschuurke
 
Hoi Vanessa,

Welkom, je zelf voorstellen mag onder "kantine ".;)

Mooie dingen op jouw pinterest pagina.

Gr Edwin




Hoi,

Ik ben sinds vandaag lid van woodworking.nl. Ik heb gezocht op lepelsnijden en kwam bij dit forum uit.
Ik ben ongeveer 4 jaar bezig met lepel snijden. Ik heb mij inmiddels verdiept in diverse sloydknives, lepelmessen (hookknives/spoonknives) zelfgemaakte bank klemmen (shaving horse/ bench horse), haalmessen, spookschaven en diverse soorten avegaar. Ook het slijpen doe ik met de hand (japanse slijpstenen en stroppen op leder met compound). Mocht je wat informatie willen, dan hoor ik dat graag. In mijn bio staat een link naar mijn pinterest pagina, mocht je interesse hebben natuurlijk en evt om ideeën op te doen.

groetjes
Vanessa van 't Lepelschuurke
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Hoi Boom,

Grote kans dat je mes idd nog niet scherp genoeg is.
Ik ben ook met wat Doug Linker dingetjes bezig geweest en hoe scherper je mes des te beter het resultaat. Als het goed scherp is glijdt het door het hout.

Het enige wat ik doe is stroppen. Ik heb daarvoor een stuk tuigleer met de ruwe kant boven, op een plankje gelijmd. Polijstpasta van mijn lappenschijf erop en stroppen maar.... resultaat is een vlijmscherp mes dat moeiteloos krulletjes dunner dan 1 mm van een stuk papier snijdt.
Werkt perfect! Nu nog vooruitgang boeken....

Hout heb ik bij een houtzagerij gehaald; Europees linden. Voor vijf tientjes heb je een stuk waar je een paar honderd van die poppetjes uit kunt halen.
Het met de hand zagen en op maat schaven van de blokjes is ook nog een sport op zich, maar ook dat lukt. Misschien tzt eens een lintzaag scoren....

Grtz, Bart.
Popkes.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.