eigen keuken maken of...

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
toch maar niet.

Ik was echt van plan zelf een keuken te gaan bouwen. Eventueel op basis van gekochte ikea kastjes .

Vanmorgen kwam een vriendin met een linkje op de proppen dat ik hier best wel aan ga twijfelen.

Voor wat het kost om daar deurtjes naaar wens te krijgen van massief eiken of wat ik maar wil kan ik het zelf gewoon echt niet maken :( Ook geen risico van kromtrek gedoe, geen kosten van freesjes etc...

Is er iemand met hun bekend ?

http://koakdesign.webklik.nl/page/eiken ... at-gemaakt
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik ken ze niet, maar informeer gewoon bij hen naar dingen als garantie. Lees de voorwaarden goed door en als die ok zijn, gewoon doen. Voor die prijs wordt het idd moeilijk (zeker als je je uren meerekent).

Maar de hamvraag blijft, wat doe je het liefste? Ergens bestellen en snel een keuken hebben (met garantie), of liever zelf maken (duurt langer en kost moeite uiteraard) en daar de voldoening van hebben?

Het blijven tenslotte keukendeurtjes.. nogal veel seriewerk enzo.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ziet er goed uit, mooi principe ook.

Over het wel/niet doen, daar is er maar 1 die het antwoord kan geven en dat ben je zelf.
Vind je het leuk om zoiets te maken en heb je de tijd en ruimte er voor, dan moet je het zelf doen.
Zoniet, dan....
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd gewoon scherpe vargen stellen en eigen afweging maken. Bijvoorbeeld informeren naar garantie tegen kromtrekken en infromeren hoe ze nu precies ervoor zorgen dat de boel niet krom kan trekken. Dat is sowieso wel handig om te weten. Ik heb wel eens massieve fronten gezien maar daar hadden ze dwarslatten achtergezet tegen kromtrekken. Daar kom je met lade fronten wel mee weg maar bij deuren vind ik dat lelijk.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Naja, kijk, het liefste zou ik het zelf maken... om idd daarna in je eigen keuken die bavaria te kunnen drinken...

maar.... ik realiseer me ook dat als ik ga rekenen je hier bijna niet tegen op kunt.

ik zal die zaagtafel moeten kopen, (eigenlijk ook een domino...) freesjes, het hout. Je hoeft niet heel slim te zijn om te snappen dat je dan zo het dubbele van hun 2k kwijt bent. En dan moet je nog beginnen...... Het gereedschap schaf je voor lange tijd aan, maar het moet wel eerst betaald worden...

Daarnaast, dat wat ze laten zien is eigelijk wel zo;'n beetje wat ik wil hebben en ik ken mijn eigen beperkingen.... :oops:

Ik ga wel eens ff met ze een bak koffie doen..
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Het had mij ook wel leuk geleken om m'n eigen keuken te maken, maar omdat we ons hele huis nieuw gebouwd hebben en we een beetje tijdnood hadden wegens een kleine op komst hebben we maar gewoon een keuken gekocht. Wel heb ik de keuken zelf geplaatst en de schouw zelf gemaakt. Achteraf geen spijt van gehad, je hebt het zo tenminste wel een keer klaar en er toch wat zelf aan gedaan. Keukenkasten en deuren zijn toch vaak standaardwerk, een schouw zouden ze in ons geval ook op maat moeten maken. Op deze manier heb ik dus geld bespaard en toch wat zelf gemaakt. Ik drink in ieder geval met plezier m´n flesje grolsch in de keuken :D
Een oud collega van mij kocht een keuken en maakte een bovenkastje/bordenrek zelf wat bij de keukenboer een aardig bedrag moest kosten. Op deze manier kun je misschien een persoonlijke noot toevoegen met geld besparen combineren.

mvg, bjorn
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Een eigen keuken helemaal zelf opbouwen geeft de mogelijkheid om deze meer aan te passen aan de eigen smaak en wensen. Bijvoorbeeld een keukenbreedte van 3 meter 12. Dat lukt niet met standaard. De diepte is ook aan te passen. Bijvoorbeeld een werkblad van 65 of 70 cm. Messenblokken geintegreerd etc etc.
Alleen dat soort mooie dingen kosten enorm veel tijd en werk. Mijn zwager heeft het gedaan (deels met hulp) en het is fantastisch. Iedere vierkante cm mooi gebruikt en alles is strak. Maar echt heel erg enorm veel werk.

Het eerste alternatief is dan natuurlijk idd ikea. Dat is ongeveer gelijk ook het goedkoopst. Tegen de prijzen van ikea kun je bijna niet op. Ik gebruik zelfs de aanrechtbladen als kozijnomtimmering en vensterbanken.
Helemaal zelf opbouwen kost toch ook nog een paar dagen. Zelf deurtjes maken, kost dan nog wat meer tijd.

Als je bij het vergelijken het gereedschap 1 op 1 toerekent aan de keuken, realiseer je dan dat je dan dus zegt dat je erna dat gereedschap niet meer zou gebruiken. Als dat werkelijk zo is, dan vraag ik me überhaupt af waarom je het zelf zou willen doen. Zelf doen geeft meestal aan voor de toekomst ook willen klussen.

Een domino is niet nodig, wel handig. Je kunt ook een lamello gebruiken Paneeldeurtjes kun je ook gebruiken. Plaatmateriaal (met fineer) is misschien nog wel meer hier op zijn plaats. Maar alles kost meer dan de ikea.

Met name uit tijdsbesef hebben wij "gewoon" een ikea keuken neer gezet. Erg mooi geworden, maar dat vinden klussers altijd van hun eigen klus.

In ieder geval veel pelzier met de opbouw!
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Dat gereedschap gebruik ik daarna natuurlijk ook. Als ik die spullen 1 op1 toereken aan een klus zou je niks meer gaan doen. De vloer in de hal met het luik heeft me met het gereedschap erbij meer gekost dan een meester timmerman zou kosten om het te maken. ( dan zou het overigens wel helemaal strak zijn geweest :) )

aan de andere kant, niet meerekenen is natuurlijk ook een beetje verkeerd. Normaal gesproken koop je gereedschap stap voor stap en als je het nodig hebt. Met het bouwen van een keuken heb je echt een zaagtafel nodig en een stel extra ( meestal) dure frezen. Die moet je dan nu in een keer kopen. Dat tikt wel stevig door dan.

Het vervelende van mijn keuken is dat ik eigenlijk maar 1 opstelling erin kan doen dus heel veel fantasie kan er niet gebruikt worden.

Ik heb nog ff de tijd dus ik tob nog ff verder :)
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Ik ben meubelmaker, zou het liefst alles zelf maken, maar tegen onze blauwe reus kun je moeilijk op. Trouwens waarom zelf de kastjes maken als je ze voor deze prijs kunt kopen, en ze zijn nog degelijk ook. Je ziet alleen een mooi front, ken weinig mensen die in hun keukenkastje zitten ;-)
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
ik heb m'n eigen keuken gebouwd
Het werkblad is vrijdag opgemeten, dus over 2 weken zal ik foto's plaatsen.

Ben blij dat ik het zelf gedaan heb, maar ik was waarschijnlijk goedkoper uitgeweest als ik 'm gekocht had :D
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik dek dat het pas " winstgevend" zal zijn als je idd een keuken hebt waar je een aparte opstelling in kunt maken en je allerlei verschillende kastjes en laatjes wilt hebben.

Hier kan ik maar 1 opstelling maken. links en recht een standaard rechte keuken. Keuken is namelijk ook doorgang naar het terras en deuren zitten aan de korte zijden in het midden...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
3 Pantry's welke ik recent heb geplaatst afkomstig van de ..... juist ja, Ikea.

Prima spul, hoge prijs/kwaliteit verhouding en als je maar secuur bent in je plaatsing/afwerking is daar een heel net resultaat mee neer te zetten.

Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
klusfoobje zei:
Ik dek dat het pas " winstgevend" zal zijn als je idd een keuken hebt waar je een aparte opstelling in kunt maken en je allerlei verschillende kastjes en laatjes wilt hebben.

Hier kan ik maar 1 opstelling maken. links en recht een standaard rechte keuken. Keuken is namelijk ook doorgang naar het terras en deuren zitten aan de korte zijden in het midden...


ik ben wel goedkoper uit hoor, de winkelprijs zou denk ik +/- 20.000 zijn terwijl ik er 13k aan heb uitgegeven ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Om het geld zou je het niet moeten doen, maar speelt op de achtergrond wel mee natuurlijk. De keuken die wij zagen in een winkel koste voor alleen de kale kastjes al bijna 9000 euro. Kosten tot nu toe 300 voor het massief hout, 450 voor alle scharnieren ladegeleiders. Dan komt daar nog zo'n 800 euro voor het plaatwerk voor de kastjes bij. Dan nog een paar potten lijm en afwerkspul, handvaten. Ik denk ik dat ik richting de 2000 euro ga.

Het is ook een enorme uitdaging. Ik heb me van te voren geen tijdslimiet gesteld. Ik zie wel wanneer het af komt.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Wat ik me altijd afvraag:

Zit er echt zo veel/weinig prijsverschil tussen eigengemaakt kastjes of Ikea kastjes?

Als je als basis bijv. een goed kwaliteit lakdraag mdf neemt, dan het beslag en scharnieren erbij, dan ben je toch goedkoper uit met een gemiddeld kastje als bij de Ikea?

Uren werk daargelaten, die kun je eigenlijk niet rekenen omdat je het zelf doet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat het aan prijs elkaar niet veel zal ontlopen. Als je verstand van zaken hebt zal je wellicht een wat kwalitatief hoger product kunnen neerzetten, maar het grote voordeel zal toch zijn dat je bij zelfbouw het geheel naar eigen inzicht/wens kan maken en dat je vervolgens een uniek product hebt staan.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
ericbijsma zei:
Wat ik me altijd afvraag:

Zit er echt zo veel/weinig prijsverschil tussen eigengemaakt kastjes of Ikea kastjes?

Als je als basis bijv. een goed kwaliteit lakdraag mdf neemt, dan het beslag en scharnieren erbij, dan ben je toch goedkoper uit met een gemiddeld kastje als bij de Ikea?

Uren werk daargelaten, die kun je eigenlijk niet rekenen omdat je het zelf doet.


Vergeet niet dat Ikea gewoon goede kwaliteit levert.
Het beslag is van Blum en Hettich en is tegenwoordig ook zelfsluitend.
Indien je een ladesysteem loskoopt bij Blum ben je zo €80 ex btw kwijt, dan moet je nog afwerken, greepjes kopen enz enz ;)
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
en.... je moet er ff aan denken dat je fouten maakt en dus herstelwerk ook in je kosten moet meepakken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.