Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

eigen keuken maken of...

toch maar niet.

Ik was echt van plan zelf een keuken te gaan bouwen. Eventueel op basis van gekochte ikea kastjes .

Vanmorgen kwam een vriendin met een linkje op de proppen dat ik hier best wel aan ga twijfelen.

Voor wat het kost om daar deurtjes naaar wens te krijgen van massief eiken of wat ik maar wil kan ik het zelf gewoon echt niet maken Ook geen risico van kromtrek gedoe, geen kosten van freesjes etc...

Is er iemand met hun bekend ?

http://koakdesign.webklik.nl/page/eiken ... at-gemaakt

Re: eigen keuken maken of...

ik ken ze niet, maar informeer gewoon bij hen naar dingen als garantie. Lees de voorwaarden goed door en als die ok zijn, gewoon doen. Voor die prijs wordt het idd moeilijk (zeker als je je uren meerekent).

Maar de hamvraag blijft, wat doe je het liefste? Ergens bestellen en snel een keuken hebben (met garantie), of liever zelf maken (duurt langer en kost moeite uiteraard) en daar de voldoening van hebben?

Het blijven tenslotte keukendeurtjes.. nogal veel seriewerk enzo.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ziet er goed uit, mooi principe ook.

Over het wel/niet doen, daar is er maar 1 die het antwoord kan geven en dat ben je zelf.
    Vind je het leuk om zoiets te maken en heb je de tijd en ruimte er voor, dan moet je het zelf doen.
    Zoniet, dan....

Idd gewoon scherpe vargen stellen en eigen afweging maken. Bijvoorbeeld informeren naar garantie tegen kromtrekken en infromeren hoe ze nu precies ervoor zorgen dat de boel niet krom kan trekken. Dat is sowieso wel handig om te weten. Ik heb wel eens massieve fronten gezien maar daar hadden ze dwarslatten achtergezet tegen kromtrekken. Daar kom je met lade fronten wel mee weg maar bij deuren vind ik dat lelijk.

Naja, kijk, het liefste zou ik het zelf maken... om idd daarna in je eigen keuken die bavaria te kunnen drinken...

maar.... ik realiseer me ook dat als ik ga rekenen je hier bijna niet tegen op kunt.

ik zal die zaagtafel moeten kopen, (eigenlijk ook een domino...) freesjes, het hout. Je hoeft niet heel slim te zijn om te snappen dat je dan zo het dubbele van hun 2k kwijt bent. En dan moet je nog beginnen...... Het gereedschap schaf je voor lange tijd aan, maar het moet wel eerst betaald worden...

Daarnaast, dat wat ze laten zien is eigelijk wel zo;'n beetje wat ik wil hebben en ik ken mijn eigen beperkingen.... ops:

Ik ga wel eens ff met ze een bak koffie doen..

He klusfoobje, misschien is dit iets voor je.
    Hier kun je losse keukenkastjes kopen compleet met deurtjes.
    Heb dit onlangs naar mijn dochter gestuurd, die was op zoek naar losse keukenkastjes, en dacht ook aan Ikea.
    Het is maar een hint hoor.
    http://www.keukenwarenhuis.nl/artikel-1keukenkasten.htm
    Je kunt ook nog een prijslijst opvragen.
    groetjes, Ad

Het had mij ook wel leuk geleken om m'n eigen keuken te maken, maar omdat we ons hele huis nieuw gebouwd hebben en we een beetje tijdnood hadden wegens een kleine op komst hebben we maar gewoon een keuken gekocht. Wel heb ik de keuken zelf geplaatst en de schouw zelf gemaakt. Achteraf geen spijt van gehad, je hebt het zo tenminste wel een keer klaar en er toch wat zelf aan gedaan. Keukenkasten en deuren zijn toch vaak standaardwerk, een schouw zouden ze in ons geval ook op maat moeten maken. Op deze manier heb ik dus geld bespaard en toch wat zelf gemaakt. Ik drink in ieder geval met plezier m´n flesje grolsch in de keuken
    Een oud collega van mij kocht een keuken en maakte een bovenkastje/bordenrek zelf wat bij de keukenboer een aardig bedrag moest kosten. Op deze manier kun je misschien een persoonlijke noot toevoegen met geld besparen combineren.

mvg, bjorn

Een eigen keuken helemaal zelf opbouwen geeft de mogelijkheid om deze meer aan te passen aan de eigen smaak en wensen. Bijvoorbeeld een keukenbreedte van 3 meter 12. Dat lukt niet met standaard. De diepte is ook aan te passen. Bijvoorbeeld een werkblad van 65 of 70 cm. Messenblokken geintegreerd etc etc.
    Alleen dat soort mooie dingen kosten enorm veel tijd en werk. Mijn zwager heeft het gedaan (deels met hulp) en het is fantastisch. Iedere vierkante cm mooi gebruikt en alles is strak. Maar echt heel erg enorm veel werk.

Het eerste alternatief is dan natuurlijk idd ikea. Dat is ongeveer gelijk ook het goedkoopst. Tegen de prijzen van ikea kun je bijna niet op. Ik gebruik zelfs de aanrechtbladen als kozijnomtimmering en vensterbanken.
    Helemaal zelf opbouwen kost toch ook nog een paar dagen. Zelf deurtjes maken, kost dan nog wat meer tijd.

Als je bij het vergelijken het gereedschap 1 op 1 toerekent aan de keuken, realiseer je dan dat je dan dus zegt dat je erna dat gereedschap niet meer zou gebruiken. Als dat werkelijk zo is, dan vraag ik me überhaupt af waarom je het zelf zou willen doen. Zelf doen geeft meestal aan voor de toekomst ook willen klussen.

Een domino is niet nodig, wel handig. Je kunt ook een lamello gebruiken Paneeldeurtjes kun je ook gebruiken. Plaatmateriaal (met fineer) is misschien nog wel meer hier op zijn plaats. Maar alles kost meer dan de ikea.

Met name uit tijdsbesef hebben wij "gewoon" een ikea keuken neer gezet. Erg mooi geworden, maar dat vinden klussers altijd van hun eigen klus.

In ieder geval veel pelzier met de opbouw!

Dat gereedschap gebruik ik daarna natuurlijk ook. Als ik die spullen 1 op1 toereken aan een klus zou je niks meer gaan doen. De vloer in de hal met het luik heeft me met het gereedschap erbij meer gekost dan een meester timmerman zou kosten om het te maken. ( dan zou het overigens wel helemaal strak zijn geweest :-) )

aan de andere kant, niet meerekenen is natuurlijk ook een beetje verkeerd. Normaal gesproken koop je gereedschap stap voor stap en als je het nodig hebt. Met het bouwen van een keuken heb je echt een zaagtafel nodig en een stel extra ( meestal) dure frezen. Die moet je dan nu in een keer kopen. Dat tikt wel stevig door dan.

Het vervelende van mijn keuken is dat ik eigenlijk maar 1 opstelling erin kan doen dus heel veel fantasie kan er niet gebruikt worden.

Ik heb nog ff de tijd dus ik tob nog ff verder

Ik ben meubelmaker, zou het liefst alles zelf maken, maar tegen onze blauwe reus kun je moeilijk op. Trouwens waarom zelf de kastjes maken als je ze voor deze prijs kunt kopen, en ze zijn nog degelijk ook. Je ziet alleen een mooi front, ken weinig mensen die in hun keukenkastje zitten ;-)

Forum Rechten