Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

adres voor het harden van O1 staal

Voor het optimaliseren van het proces voor het zelf maken van houtschroefdraad wil ik een paar vormen van beiteltjes maken. Ik begin met een eenvoudige gereedschapstaal O1. Maar ik beschik niet over een oven. Kent iemand uit eigen ervaring een bedrijf(je) dat een paar stuks ofenkelstuks beiteltjes hardt?

met vr. groet,
    Klaas
    Laatst gewijzigd door Athanor; 08-07-19 om 21:35. Reden: Typo titel aangepast

Probeer deze eens: https://www.smederijatelieralkmaar.nl/
    Een groep forumleden heeft hier ooit een bijl gesmeed.

Een oven is ook niet per se nodig. Een acyteleen brander kan je ook prima gebruiken. En deze zijn wat makkelijker te vinden bij kennissen/in de buurt.

Een kolenvuur of een propaanbrander kunnen de klus ook klaren.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

waarom niet ineens een paar stukjes toolbit gebruiken in HSS, materiaal kost twee maal niks.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik gebruik nu een zelfgemaakt HSS beitelje met een punt met tophoek 90 graden (de tophoek van de draad) en een vouw van 30 graden. Ik wil met die vorm experimenteren en oa V-vormen maken als proefbeitels. HSS is wat lastig in vorm te slijpen en is minder scherp volgens de literatuur. Misschien is dat laatste praktisch van marginaal belang.

mvg
    Klaas

PS: De productie van spindels heb ik goed onder de knie; ziet er prachtig uit vind ik zelf; maar de moeren nog niet. Werk ligt stil vanwege oogproblemen. Binnenkort mogelijk wat beter.Ik bereid me alvast voor op een herstart )

Bedoel je met V-vormen ook de trapezie vorm?
    Beterschap en succes met maken.

mvg Sas

Voor klein spul een emailleeroventje van MP halen. Dan heb je een goede temperatuurbeheersing ook bij het gloeien. HSS slijpen op een cbn wiel.

op centrum vakopleiding stookten we het zelf gemaakte gereedschap heet met een brander en ging het de oliebak in. Klein wolkje en hoop geborrel. Komt het er gelijk mooi zwart uit na schoonmaken. En natuurlijk goed gehard.

kijk eens bij ron caspers in warffum dichtbij jouw woonplaats hij beschikt over een oude smederij.

Forum Rechten