adres voor het harden van O1 staal

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor het optimaliseren van het proces voor het zelf maken van houtschroefdraad wil ik een paar vormen van beiteltjes maken. Ik begin met een eenvoudige gereedschapstaal O1. Maar ik beschik niet over een oven. Kent iemand uit eigen ervaring een bedrijf(je) dat een paar stuks ofenkelstuks beiteltjes hardt?

met vr. groet,
Klaas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Een oven is ook niet per se nodig. Een acyteleen brander kan je ook prima gebruiken. En deze zijn wat makkelijker te vinden bij kennissen/in de buurt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik gebruik nu een zelfgemaakt HSS beitelje met een punt met tophoek 90 graden (de tophoek van de draad) en een vouw van 30 graden. Ik wil met die vorm experimenteren en oa V-vormen maken als proefbeitels. HSS is wat lastig in vorm te slijpen en is minder scherp volgens de literatuur. Misschien is dat laatste praktisch van marginaal belang.

mvg
Klaas


PS: De productie van spindels heb ik goed onder de knie; ziet er prachtig uit vind ik zelf; maar de moeren nog niet. Werk ligt stil vanwege oogproblemen. Binnenkort mogelijk wat beter.Ik bereid me alvast voor op een herstart :))
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Voor klein spul een emailleeroventje van MP halen. Dan heb je een goede temperatuurbeheersing ook bij het gloeien. HSS slijpen op een cbn wiel.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
op centrum vakopleiding stookten we het zelf gemaakte gereedschap heet met een brander en ging het de oliebak in. Klein wolkje en hoop geborrel. Komt het er gelijk mooi zwart uit na schoonmaken. En natuurlijk goed gehard.
 

tjakko

Nieuw lid
13 feb 2011
22
0
kijk eens bij ron caspers in warffum dichtbij jouw woonplaats hij beschikt over een oude smederij.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb in het verleden een paar messen gemaakt uit zaagbladenstaal. Die heb ik gehard in een brikettenvuur in een (bbq) kolenstarter - door de schoorsteenwerking wordt dat knap heet. Daarna afgeschrokken in een blikje met zonnebloemolie. Temperen kun je gewoon in de huistuinenkeukenoven in je keuken doen, wel met een losse thermometer de temperatuur in die oven meten... Werkt OK voor kleine werkstukjes en als eerste begin.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
O1 is volgens de literatuur een nogal gemakkelijk te harden staalsoort en waarschijnlijk zal een eenvoudige brander of vuurtje succesvol zijn. Maar ik moet jullie bekennen dat ik een kleine, mij niet storende beroepsdeformatie heb. In mijn vak werden de vele proeven nogal gecontroleerd uitgevoerd. En daar beleef ik plezier aan. (mijn vrouw vraagt af en toe wanneer er nou eens echte meubels uit die fabriek van mij komen rollen)


Ik kijk al op MP naar een emailleeroven (met natuurlijk een thermometer). Maar..... in de schuur staat nog een oude verroeste BBQ;die ga ik eens serieus proberen :D.

met vr. groet,
Klaas


PS:neemt niet weg dat ik open sta voor een klein bedrijfje dat het kan en wil.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb van een gasbetonblok en een propaanbrander zelf een klein oventje gemaakt; een blik met zonnebloemolie om te koelen en daarna in de oven. Komt niet veel meer bij kijken, dus ik zou het gewoon zelf proberen. Er staan hele bulten filmpjes op youtube over het proces en hoe heet je het staal moet stoken.

succes hiermee,

Hans
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank jullie wel voor de tips en adviezen. Ik heb voor weinig een oud emailleeroventje gekocht op MP. We zullen binnenkort zien of het wat is.

Nog een vraag:
Voordat ik het beiteltje ga harden wil ik er M5 draad in tappen om het beiteltje te bevestigen. Gaat dat goed of wordt door het harden de draad te veel aangetast?

met vr. groet,
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Gaat goed. Om de draad schoon te maken kan je een draadeind m5 in de boormachine doen en insmeren met fijne slijppasta. Paar keer heen en weer en je draad is schoon.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ah dankje chevy. Kan ik mijn ontwerpje met gerust hart verder af maken. Het zal nog lastig genoeg worden want er is maar ruimte voor een heel klein beiteltje. Als het schetsje af is zal ik het op mijn draadje over de houtspindels zetten.

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Misschien heb ik ergens wat informatie gemist, maar je hebt toch een draaibank? Waarom maak je van dat gereedschapsstaal geen houttappen in de maten die je nodig hebt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.