Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Ik heb in het verleden een paar messen gemaakt uit zaagbladenstaal. Die heb ik gehard in een brikettenvuur in een (bbq) kolenstarter - door de schoorsteenwerking wordt dat knap heet. Daarna afgeschrokken in een blikje met zonnebloemolie. Temperen kun je gewoon in de huistuinenkeukenoven in je keuken doen, wel met een losse thermometer de temperatuur in die oven meten... Werkt OK voor kleine werkstukjes en als eerste begin.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sas Pieterse Bekijk Berichten
    Bedoel je met V-vormen ook de trapezie vorm?
    Beterschap en succes met maken.

mvg Sas
    Ik heb trapeziumdraad niet overwogen, hoewel het een belangrijk voordeel heeft vanwege het ontbreken van de kwetsbare toppen.

mvg
    Klaas

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    O1 is volgens de literatuur een nogal gemakkelijk te harden staalsoort en waarschijnlijk zal een eenvoudige brander of vuurtje succesvol zijn. Maar ik moet jullie bekennen dat ik een kleine, mij niet storende beroepsdeformatie heb. In mijn vak werden de vele proeven nogal gecontroleerd uitgevoerd. En daar beleef ik plezier aan. (mijn vrouw vraagt af en toe wanneer er nou eens echte meubels uit die fabriek van mij komen rollen)

Ik kijk al op MP naar een emailleeroven (met natuurlijk een thermometer). Maar..... in de schuur staat nog een oude verroeste BBQ;die ga ik eens serieus proberen .

met vr. groet,
    Klaas

PS:neemt niet weg dat ik open sta voor een klein bedrijfje dat het kan en wil.

Ik heb van een gasbetonblok en een propaanbrander zelf een klein oventje gemaakt; een blik met zonnebloemolie om te koelen en daarna in de oven. Komt niet veel meer bij kijken, dus ik zou het gewoon zelf proberen. Er staan hele bulten filmpjes op youtube over het proces en hoe heet je het staal moet stoken.

succes hiermee,

Hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Dank jullie wel voor de tips en adviezen. Ik heb voor weinig een oud emailleeroventje gekocht op MP. We zullen binnenkort zien of het wat is.

Nog een vraag:
    Voordat ik het beiteltje ga harden wil ik er M5 draad in tappen om het beiteltje te bevestigen. Gaat dat goed of wordt door het harden de draad te veel aangetast?

met vr. groet,
    Klaas

Gaat goed. Om de draad schoon te maken kan je een draadeind m5 in de boormachine doen en insmeren met fijne slijppasta. Paar keer heen en weer en je draad is schoon.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ah dankje chevy. Kan ik mijn ontwerpje met gerust hart verder af maken. Het zal nog lastig genoeg worden want er is maar ruimte voor een heel klein beiteltje. Als het schetsje af is zal ik het op mijn draadje over de houtspindels zetten.

mvg
    Klaas

Misschien heb ik ergens wat informatie gemist, maar je hebt toch een draaibank? Waarom maak je van dat gereedschapsstaal geen houttappen in de maten die je nodig hebt?

Forum Rechten