ombouw electronica

Ernst D

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Utrecht
Hallo allemaal
Ik ben geen houtbewerker maar een elektronica hobbyist. En ik wil leren om mooie behuizingen voor mijn projecten te maken.
Dit soort geinige 'doosjes' zeg maar.
brown-source.jpgDrboogiefinal.jpg
Hoeft niet helemaal zo gelik met afgeronde randjes, maar ik vind het wel mooi als het van dat donkergekleurde hout is waar je de nervenstructuur in kunt zien en het een mooie glans finish heeft.
Ik heb alleen nauwelijks ervaring met houtbewerking, niet veel geld te besteden en, behalve een boormachine, geen houtbewerkgereedschappen.
Dus ik vroeg me af of ik ergens online 6 plankjes op maat kan bestellen of bij de praxis op maat laten zagen, vervolgens aan elkaar lijmen en één kant schroeven? Daarna opschuren en lakken? Of denk ik nu te makkelijk?
Of zijn er betere manieren?
alvast bedankt voor de feedback.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kleine plankjes in heel veel soorten kan je bestellen bij masave. Helemaal bovenaan deze pagina staat het kopje masave. Wat het eenvoudigst werkt is alle kanten met een hoek van 45 gr zagen even uitleggen met schilderstape eronder lijm erin en alles in elkaar zetten de tape werkt als lijmklem. Dan de deksel eraf zagen. Een bovenfrees is handig voor de randjes en de 45gr. hoek maar het afronden kan ook met schuurpapier.
Zoek ook op futselplank. Kijk op youtube wooden box making. hier het eerste filmpje dat ik vond. Ook kan je hier op dit forum zoeken.
 

Ernst D

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Utrecht
ok bedankt Wim.
Ik zal eens contact opnemen met Masave.
Op youtube had ik al gekeken ja. Maar die gasten daar hebben meestal een hele timmerwerkplaats met kolomboren en zaagtafels tot hun beschikking.
Niet echt aan mij besteed dus. Maar een futselplank misschien wel. Ik zal eens kijken of ik er zo eentje kan maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ernst, als je je woonplaats opgeeft is er vast ook wel iemand in de buurt die je tegen een kleine vergoeding verder wil hebben.
Bij mij ben je in ieder geval welkom.
 

Ernst D

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Utrecht
Goed idee. Ik woon in Utrecht dus Riemst is voor mij een beetje uit de richting. Maar misschien dat er iemand in Utrecht wel een werkplaats heeft waar ik tegen kleine vergoeding gebruik kan maken gereedschap.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Uit je fotokes kan ik opmaken dat je stompboxes wil maken voor (bas)gitaar.

Dit betekent dat je met je voeten deze doosjes bediend.
Dit wil zeggen dat je zal moeten zorgen voor een zekere stevigheid van je constructie.
Ook voor de afwerking zal je moeten een stevige afwerking voorzien.

Meestal kan de plaatdikte niet zoveel zijn waar de knopjes door het hout moeten.
Vergeet ook zeker de ventilatie niet van de componenten.

Dit kan wel eens een leuke uitdaging worden. Ik zou beginnen met een simpele stompbox.
Hou ons zeker verder op de hoogte van je bevindingen en problemen die je tegen komt tijdens de constructie.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zelf ook een electronicus, echter geen effectpedalen (meer) maar een modulaire synthesizer.
20181011_232243.jpg

Maar betreffende effectpedalen, zoals hierboven ook al, je stampt er met je voet op, dus het moet wel stevig zijn. Je zou nog zo'n standaard bakje van Hammond kunnen fineren.
Of anders misschien uit massief hout maken, en een kamertje erin frezen voor de electronica, zo groot is die meestal niet (wat ga je maken een fuzz, of iets veel ingewikkelders zoals zo'n ADA flanger of zo?). Lokaal kun je dan gaten boren voor de pots/ schakelaars/ jacks.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Of anders misschien uit massief hout maken, en een kamertje erin frezen voor de electronica

Dat eerste voorbeeld lijkt me inderdaad zo gemaakt: massieve blok die uitgefreesd werd. Als iemand die blok voor je wil zagen, heb je in principe enkel een bovenfrees nodig en een manier om je werkstuk vast te zetten.

Als je geen uitgebreide werkplaats hebt, kan werken met handgereedschap nog een uitkomst bieden. Dan heb je meestal genoeg aan een 10-tal eenvoudige gereedschappen om (bijna) alles te maken. Beetje zoals in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=w15sRAMM9M4
De groeven waarin bodem en deksel gelijmd worden mag je achterwege laten. Voor een kleiner doosje mag je die rechtstreeks op de randen lijmen. Deze constructie werkt dus wel door randen van 45° te verlijmen. Als het steviger moet zijn, kun je zwaluwstaarten overwegen, maar dat is dan wel weer een grotere leercurve.
 

Ernst D

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Utrecht
Bedankt voor de reacties allemaal.Voorlopig nog even geen stompboxjes.
Ik ben nu even bezig aan een klokje dat beurtelings de tijd en de temperatuur weergeeft.

65594592_2843496205692638_2477906872334548992_n.jpg


En dan wil ik dat het er met ombouw ongeveer zo uit komt te zien. (maar dan zonder dat kitscherige groene licht)

d279efef03a839bb8c9b0e8b89d66f79.jpg


De bovenste foto is dus mijn eigen project. De onderste een plaatje van het internet.

Mijn volgende project wordt een buizenversterker voor het audiosignaal uit mijn pc of mp3 speler naar mijn huiskamer speakers.
Maar ik kwam dit filmpje nog tegen. https://www.youtube.com/watch?v=g5hcLPcnVJU
Dat ziet er wel uit als een makkelijke methode. Alleen dat recht afzagen van het deksel lijkt me wat lastig zonder geschikt gereedschap, maar daar kun je ook een los plaatje voor nemen.
Kun je zon 'freeskop' ook op een handboormachine zetten en dan vanuit de hand zo'n blok uitfrezen? Oude blokken hout om op te oefenen zijn iig genoeg te vinden.
 
Laatst bewerkt:

Ernst D

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Utrecht
En ik kan me natuurlijk voorstellen dat dat enorm verschilt per houtsoort hoe makkelijk dat gaat. Heb je verschillende freeskoppen voor zacht- en hardhout?
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Het lastige van het boren zonder boorstandaard is dat je na een aantal gaten een boormachine krijgt die wegschiet. Je kunt proberen de gaten te boren zonder overlap, en dan de resterende stukjes met een bijtel weg te halen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ah, nixies, tof, zo'n klok zou ik ook nog wel eens willen bouwen. Daar hoef je in ieder geval niet met je voet op te stampen :D
Verstek zagen en lijmen, zou ik zeggen. Kan met handgereedschap, kost wat oefening. Het eerste bakje is niet het bakje waar je de klok in monteert en op de schoorsteenmantel zet :)
 

Ernst D

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Utrecht
@Flab Het zijn numitrons. Nét iets anders als Nixies. Deze lopen gewoon op 3,5 volt en kun je dus met een arduino aansturen zonder dat je hoeft te gaan klooien met extra stroomvoorzieningen.
:)
Leuk beginnersprojectje.
Maar dat is meer een gespreksonderwerp voor een ander forum. :D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@Flab Het zijn numitrons. Nét iets anders als Nixies. Deze lopen gewoon op 3,5 volt en kun je dus met een arduino aansturen zonder dat je hoeft te gaan klooien met extra stroomvoorzieningen.
:)
Leuk beginnersprojectje.
Maar dat is meer een gespreksonderwerp voor een ander forum. :D

Dat hoeft niet noodzakelijk op een ander forum. Een andere insteek en frisse ideeën houdt ieder alert.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
@Flab Het zijn numitrons. Nét iets anders als Nixies. Deze lopen gewoon op 3,5 volt en kun je dus met een arduino aansturen zonder dat je hoeft te gaan klooien met extra stroomvoorzieningen.
:)
Leuk beginnersprojectje.
Maar dat is meer een gespreksonderwerp voor een ander forum. :D

Hier ook een liefhebber van elektronica, met een baan in de zwaardere elektrotechniek.
De laatste tijd ben ik ook wat aan het proberen met de Arduino, en die Nixies vind ik erg leuk! Goed om te horen dat er ook alternatieven zijn.
Ik doe veel met handgereedschap en futselbordjes. Maar naarmate de ervaring toeneemt, ook wel uit de losse pols.
Alleen een kolomboormachine, die vind ik onmisbaar als je echt mooie goed uitgelijnde gaten wilt boren.
En een set goede fornsterboren.

Fineren is trouwens ook goed te doen. Je kan dan een stevige MDF doos maken, en die met een mooie fineer afwerken.
 

Ernst D

Nieuw lid
29 jun 2019
8
0
Utrecht
Maar ik heb nu een decoupeerzaag van iemand kunnen krijgen voor een schappelijk bedrag. Ik denk dat ik daar op de manier die in dit filmpje wordt gebruikt wel mooie rechte zaagsneden mee kan maken. Zowel 90 als 45 graden. https://www.youtube.com/watch?v=TEb7IdWbWKI
Ik zit nu alleen wel praktisch door mijn hobbyspullen budget heen voor deze maand en het is pas de 2e :(
Maar ik kan vast wel ergens een oude plaat hout vinden om wat op te oefenen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Neem anders vurenhout, deze zijn niet zo duur en overal verkrijgbaar bij bouwmarkten. En als je houtnerven naar voren wilt halen kun je eventueel met de gasbrander er overheen of boven een gaspitje. Daarna licht opschuren met korrel 120/180 schuurpapier en in blanke lak zetten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Maar ik heb nu een decoupeerzaag van iemand kunnen krijgen voor een schappelijk bedrag. Ik denk dat ik daar op de manier die in dit filmpje wordt gebruikt wel mooie rechte zaagsneden mee kan maken.

Mijn ervaring met decoupeerzagen is toch anders. Met een nieuw zaagblad kan je er wel redelijk recht mee zagen, maar je moet toch nog wel even na bewerken met een schaaf of schuurblok.
Als je serieus werk wilt maken van het maken van kistjes voor electronica, kan je ook naar Proxxon gereedschap kijken. Dat is speciaal voor modelbouwers gemaakt, en ik denk ideaal voor kleine kistjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.