Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: ombouw electronica

ombouw electronica

Hallo allemaal
    Ik ben geen houtbewerker maar een elektronica hobbyist. En ik wil leren om mooie behuizingen voor mijn projecten te maken.
    Dit soort geinige 'doosjes' zeg maar.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      brown-source.jpg
Bekeken:   528
Grootte:   68,0 KB
ID:        89010Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Drboogiefinal.jpg
Bekeken:   537
Grootte:   78,3 KB
ID:        89009
    Hoeft niet helemaal zo gelik met afgeronde randjes, maar ik vind het wel mooi als het van dat donkergekleurde hout is waar je de nervenstructuur in kunt zien en het een mooie glans finish heeft.
    Ik heb alleen nauwelijks ervaring met houtbewerking, niet veel geld te besteden en, behalve een boormachine, geen houtbewerkgereedschappen.
    Dus ik vroeg me af of ik ergens online 6 plankjes op maat kan bestellen of bij de praxis op maat laten zagen, vervolgens aan elkaar lijmen en één kant schroeven? Daarna opschuren en lakken? Of denk ik nu te makkelijk?
    Of zijn er betere manieren?
    alvast bedankt voor de feedback.

Kleine plankjes in heel veel soorten kan je bestellen bij masave. Helemaal bovenaan deze pagina staat het kopje masave. Wat het eenvoudigst werkt is alle kanten met een hoek van 45 gr zagen even uitleggen met schilderstape eronder lijm erin en alles in elkaar zetten de tape werkt als lijmklem. Dan de deksel eraf zagen. Een bovenfrees is handig voor de randjes en de 45gr. hoek maar het afronden kan ook met schuurpapier.
    Zoek ook op futselplank. Kijk op youtube wooden box making. hier het eerste filmpje dat ik vond. Ook kan je hier op dit forum zoeken.

ok bedankt Wim.
    Ik zal eens contact opnemen met Masave.
    Op youtube had ik al gekeken ja. Maar die gasten daar hebben meestal een hele timmerwerkplaats met kolomboren en zaagtafels tot hun beschikking.
    Niet echt aan mij besteed dus. Maar een futselplank misschien wel. Ik zal eens kijken of ik er zo eentje kan maken.

Ernst, als je je woonplaats opgeeft is er vast ook wel iemand in de buurt die je tegen een kleine vergoeding verder wil hebben.
    Bij mij ben je in ieder geval welkom.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Goed idee. Ik woon in Utrecht dus Riemst is voor mij een beetje uit de richting. Maar misschien dat er iemand in Utrecht wel een werkplaats heeft waar ik tegen kleine vergoeding gebruik kan maken gereedschap.

In Utrecht is een openbare werkplaats. Al vragen die wel iets van ervaring met machines.

https://www.stadswerkplaatsutrecht.nl/

Uit je fotokes kan ik opmaken dat je stompboxes wil maken voor (bas)gitaar.

Dit betekent dat je met je voeten deze doosjes bediend.
    Dit wil zeggen dat je zal moeten zorgen voor een zekere stevigheid van je constructie.
    Ook voor de afwerking zal je moeten een stevige afwerking voorzien.

Meestal kan de plaatdikte niet zoveel zijn waar de knopjes door het hout moeten.
    Vergeet ook zeker de ventilatie niet van de componenten.

Dit kan wel eens een leuke uitdaging worden. Ik zou beginnen met een simpele stompbox.
    Hou ons zeker verder op de hoogte van je bevindingen en problemen die je tegen komt tijdens de constructie.

Zelf ook een electronicus, echter geen effectpedalen (meer) maar een modulaire synthesizer.

Naam:      20181011_232243.jpg
Bekeken:   328
Grootte:   105,3 KB
ID:        89052

Maar betreffende effectpedalen, zoals hierboven ook al, je stampt er met je voet op, dus het moet wel stevig zijn. Je zou nog zo'n standaard bakje van Hammond kunnen fineren.
    Of anders misschien uit massief hout maken, en een kamertje erin frezen voor de electronica, zo groot is die meestal niet (wat ga je maken een fuzz, of iets veel ingewikkelders zoals zo'n ADA flanger of zo?). Lokaal kun je dan gaten boren voor de pots/ schakelaars/ jacks.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LFlab Bekijk Berichten
    Of anders misschien uit massief hout maken, en een kamertje erin frezen voor de electronica
    Dat eerste voorbeeld lijkt me inderdaad zo gemaakt: massieve blok die uitgefreesd werd. Als iemand die blok voor je wil zagen, heb je in principe enkel een bovenfrees nodig en een manier om je werkstuk vast te zetten.

Als je geen uitgebreide werkplaats hebt, kan werken met handgereedschap nog een uitkomst bieden. Dan heb je meestal genoeg aan een 10-tal eenvoudige gereedschappen om (bijna) alles te maken. Beetje zoals in dit filmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=w15sRAMM9M4
    De groeven waarin bodem en deksel gelijmd worden mag je achterwege laten. Voor een kleiner doosje mag je die rechtstreeks op de randen lijmen. Deze constructie werkt dus wel door randen van 45° te verlijmen. Als het steviger moet zijn, kun je zwaluwstaarten overwegen, maar dat is dan wel weer een grotere leercurve.

Bedankt voor de reacties allemaal.Voorlopig nog even geen stompboxjes.
    Ik ben nu even bezig aan een klokje dat beurtelings de tijd en de temperatuur weergeeft.

Naam:      65594592_2843496205692638_2477906872334548992_n.jpg
Bekeken:   258
Grootte:   46,2 KB
ID:        89060

En dan wil ik dat het er met ombouw ongeveer zo uit komt te zien. (maar dan zonder dat kitscherige groene licht)

De bovenste foto is dus mijn eigen project. De onderste een plaatje van het internet.

Mijn volgende project wordt een buizenversterker voor het audiosignaal uit mijn pc of mp3 speler naar mijn huiskamer speakers.
    Maar ik kwam dit filmpje nog tegen. https://www.youtube.com/watch?v=g5hcLPcnVJU
    Dat ziet er wel uit als een makkelijke methode. Alleen dat recht afzagen van het deksel lijkt me wat lastig zonder geschikt gereedschap, maar daar kun je ook een los plaatje voor nemen.
    Kun je zon 'freeskop' ook op een handboormachine zetten en dan vanuit de hand zo'n blok uitfrezen? Oude blokken hout om op te oefenen zijn iig genoeg te vinden.
    Laatst gewijzigd door Ernst D; 01-07-19 om 19:42.

Forum Rechten