machine schoonmaken

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
sinds kort ben ik in het bezit van een Fezer kettingfrees/gatensteek, mijn vraag is hoe krijg ik deze machine schoon er zit door jaren lang gebruik aangekoekte dikke lagen zaagstof en vet/olie op , voordeel daarvan is wel dat er geen roest zichtbaar is maar wil hem toch toonbaar maken al een poging gewaagd met WD 40 maar dat gaf niet het gewenste effect, wie heeft er een idee?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
,Stoom reiniger of hoge druk reiniger, daarna met remmen reiniger , en ter afsluiting de boel in de Ballistol om tegen roest te beschermen.
Het ding op een kar zetten en er mee naar de DHZ wasstraat kan ook en dan met motor reiniger aan de gang , wel weer Ballistol of zo na afloop.
Of uren aan de gang met doekjes en petroleum tot je de vingers krom staan , dat kan ook .
Het hele ding in de vaatwasser ( als de directie niet thuis is ) Gaat niet passen, maar ook heel geschikt om losse onderdelen echt schoon te krijgen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Van veel "geavanceerde pretentievolle moderne""middelen weet je vaak niet precies wat er in zit, laat staan de precieze effecten.

Ik had eenzelfde vraag als jij ivm schoon maken van een oud zwaar verwaarloosd vet/vuil draaibankje. Ik heb petroleum gebruikt. Effectief en goedkoop en bekende werking. Petroleum lost weliswaar het aangehecht stof niet op maar dat laat wel los doordat het vet oplost.

mvg
Klaas
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Voor aangekoekt hars en zaagsel op mijn zaagbladen gebruik ik altijd dasty, even laten inwerken en vervolgens haal je het er met een borsteltje zo van af
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Ga je hem gebruiken, of ga je hem ten toon stellen? Als je hem gaat gebruiken, zal je weer moeten smeren, zodat er weer zaagsel blijft plakken, zodat de machine er binnen een week weer uitziet zoals hij nu is.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik ga hem incidenteel gebruiken, maar wil hem wel eerst (eigen) maken, ze hebben m.i. de verkeerde olie gebruikt veel te dun wil er kettingzaag olie voor gaan gebruiken .
 

tuoh

Oud hout
SAE 90 is beter om de ketting te smeren. Er zit toch een pomp op die de olie naar het neuswiel stuwt.
Normaal gezien zit er ook een debietregelaar op de pomp, zo vermijd je "plassen" olie op of onder de machine:p
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Er zit wel een soort pomp die werkt als je de hendel omlaag trekt, heeft de werking als een fietspomp met een soort zuiger en stang, ben benieuwd wat ik allemaal tegen kom ziet er wel allemaal zeer degelijk uit.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
in de vaatwasser dat gaat hem niet worden het Hoofd van de huishouding vindt het ook al niet goed dat ik Maden in de Koelkast zette! ik ben aan de gang gegaan met Ovenreiniger en dat gaat prima.IMG_20190628_210828792 (1) Fezer kettingfrees.jpgIMG_20190628_210602852 olie reservoir.jpgIMG_20190629_091453234 type plaatje.jpgIMG_20190629_091453234 type plaatje.jpg
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Groot voordeel van de vele vet ophopingen is dat er geen roest is te ontdekken, de HG ovenreinger was bijna 7€ bij de Action nog geen 2€ nog niet vast gesteld dat de werking het zelfde is, om de ketting te wisselen moest de moer eraf maar geen mogelijkheid gevonden om de as stil te houden dan maar een m 16 moer door geslepen en stevig voor de moer vast gedraaid, dit ging prima even later zag ik dat de as er achter de motor eruit kwam met een vierkant eind! o daar is dus die speciale sleutel voor, leuk zo,n apparaat te ontdekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.