Haakse slijper 230MM

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Ik heb een kleine haakse slijper van Worx van 125MM, die werkt prima. Nu wil ik nog een grote bijkopen. Bij de Hubo staat de blauwe Bosch in promo voor 149 € maar daar zit nog geen slijpschijf ingegrepen. Dus dan kom je ook weer snel op +200 € alles samen. Nu staat er bij HBM van het merk zelf eentje voor 59 €. Iemand ervaring hiermee? Wat raden jullie aan? Is niet voor alle dagen te gebruiken, maar wil hem ook niet moeten weggooien na 10 keer gebruikt te hebben of zo.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Tja, dâ's een lastig te beantwoorden vraag.
Bij een 230 mm slijptol worden de lagers en tandwielen zwaar belast. Die gaan bij die goedkope meuk meestal als eerste kapot.
Vaak zit er ook meer speling op, zowel op de vertanding als op de lagers; daarvan gaat je schijf stuiteren en dat werkt niet fijn.
Maarrrr, blauwe bosch is ook niet meer wat het geweest is.
Nou ja, ik zou toch voor de bosch gaan. Maar niet helemaal van harte.
Wim.
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Die begrijp ik niet goed. Als ik 59 euro aan een machine uitgeef: dan betaal ik nog eens 50 € voor een schijf. Bij Bosch betaal ik 100 € meer. Het is alleen dat je hier vooral het merk betaald of????
Samen is dat het dubbel bij HBM. Ik heb een nagelpistool van HBM, die is heel goed. Dus wel of niet doen?
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Bedankt Berghoutscheepswerk. Dat is tenminste een gefundeerd antwoord. Daarmee ben ik al een stap verder. Thx
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dit soort goedkope machines gaan juist vaak kapot aan overbelasting cq oververhitting. Zo heb ik een goedkope Kinzo bovenfrees gehad, die heel snel kapot was. Tweede zelfde verhaal. En toen een Metabo gekocht. Een grote 230 mm slijpschijf wordt toch wel vaak gebruikt om tegels te slijpen. En dat is wel redelijk continue werk. Dat zou ik toch voor die blauwe bosch kiezen. Ik heb zelf een 230 Blauwe Bosch en een 125 van Parkside (lidl). Die laatste blijft het ook wel doen, maar die gebruik ik af en toe om wat metaal door te slijpen.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Dan zou ik toch voor een beter merk gaan maar koop er wel 1 met een aanloopbegrenzer / softstart.
Heb er zelf 1 met slipkoppeling en daar zou ik persoonlijk ook nooit meer zonder willen.
En de schijven zijn helemaal niet zo duur, doorslijp €3,- en afbraamschijf €10,-
Google schop maar eens.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
de blauwe Bosch in promo voor 149 €


Dat is een koopje! Daar hoef je niet lang over na te denken. Slijpschijven zijn er wel goedkoper dan €50.

Ik heb een tweedehands blauwe Bosch. €25 voor betaald, met later extra voor een nieuw snoer en schakelaar. Prima ding.
Moet nog op zoek naar een nieuwe kleine slijper. De groene Bosch heeft het begeven, nog meer stof in het ding dan in m'n longen :rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Die begrijp ik niet goed. Als ik 59 euro aan een machine uitgeef: dan betaal ik nog eens 50 € voor een schijf......

Ik weet niet welke soort schijven hier bedoeld wordt. Alleen een professionele diamantschijf voor het doorslijpen van beton kost zoveel. Gewone doorslijp- en afbraamschijven kosten (veel) minder dan een tientje.
Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Doorslijpschijven kosten 2 euro max per stuk. Als je ze per doos koopt wordt dat nog minder.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb de GWS 23-230 Bosch blauw(2300W), nu ongeveer 30 jaar.
Als je de keuze laat vallen door de schijf ben je verkeerd. Een gewone schijf (zwart) kost minder dan 5 euro per stuk (staal of steen - merken als Pferd , Tyrolit, Klingspor ....) en een diamantschijf (voor beton of steen) kost ongeveer 80 euro( ik neem meestal van het merk Tyrolit). Er is hier zoveel keuze met kwaliteit in: van pannenlattenstaal (pisbakstaal) tot “Goudstaal”. Maar de ervaring zal je wel leren dat de prijs en kwaliteit hand in hand gaan. En de schijven vallen onder “verbruiksgoederen” dus zul je geregeld mogen vervangen.
Veel plezier in je zoektocht, maar let er op dat de machine volgende zaken heeft : snelspanner en softstart.


Jos
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Heb je bij de 1800 watt uitvoering ook softstart nodig? Toen ik mijn hitachi 30 jaar geleden kocht, had je nog vooral porseleinen zekeringen. Geen probleem. Maar tegenwoordig met die omklapautomaten moet je een opgerolde haspel tussen je stopcontact en je slijptol opnemen, om te voorkomen dat je automaat er steeds uit klapt.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ene softstart heb ik nu ook niet, maar als ik nu met een nieuwe machine werk is de opstartslag van de machine niet zo fel. Zekeringen zijn niet echt het probleem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik heb ook een hitachi muurzaag voor leidingwerk. Die heeft softstart maar als hij het even moeilijk heeft, stopt hij er ook mee. Dan moet je hem uit de muur halen en wachten tot hij weer op toeren gekomen is. Absoluut ruk. Ik gebruik tegenwoordig altijd een gewone slijptol als er leidingwerk in een muur moet. Met de ridgid draadsnijmachine was het hetzelfde probleem. Opstartstroom te hoog voor moderne automaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.