Kumiko berekenen

Ambachtmaatjes

Nieuw lid
12 jun 2019
17
0
Hoi Ik heb weer even een vraag. Ik ben aan het leren om Kumiko te maken en uberhaupt aan het leren om met hout te werken. haha. ;)

Ik vraag mij alleen af of er ook een bepaald software programma bestaat (liefst gratis) of een ander rekentool, waarmee je gemakkelijk kunt berekenen hoe lang een bepaald Kumiko stukje moet worden.

Dus stel je wilt een Kumiko frame maken van 10x10cm en daar tussen de diagonale latjes maken. Hoe lang moeten dan de diagonale latjes worden, voordat je deze gaat schaven voor bijvoorbeeld de 45 graden hoek.

Ik ben al wel sketch-up aan het uitproberen, maar daar snap ik nog niet veel van. Plus ik zie ook niet hoe je dan makkelijk de tussenruimtes kunt berekenen voor de schuine latjes.

Hoe berekenen jullie dat?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Uhm. ik denk dat je met kumiko alles op maat moet maken en bijna altijd eerst ruw zaagt om het vervolgens terug te schaven naar precies de juiste lengte.
Veel hangt af van je patroon. Wat goed kan werken is je patroon op ware schaal af te drukken en gewoon de maten te meten?

Probeer blocklayer.com eens: https://www.blocklayer.com/calculatordirectory.aspx

Misschien niet helemaal kumiko maar zeker wat rekentools die je misschien verder kunnen helpen.


Success!
 

tuoh

Oud hout
Gewoon even uittekenen op een stuk papier.

Of, inderdaad een cad prog. gebruiken, krijg je alle relevante afmetingen, indien gewenst, tot 5 cijfers na de komma:p
Alle progamma's hebben een bepaalde leercurve, als beginner ga je daar gewoon door moeten spartelen.
De volhouder wint altijd.

Latten maak je vooraf, en aan de lopende meter. Dus niet elk stukje apart gaan zagen of schaven, maar ineens een voorraad(je) klaarmaken.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Het is mijn werk, dus ik zou een CAD programma gebruiken, of Adobe Illustrator, aangezien ik die ook op mijn werk pc heb.
Gratis software zou bv. Google Sketchup zijn of InkScape. Ik heb ook wel eens gekeken naar andere gratis CAD software, maar een hoop van dat spul is echt heel beperkt (en slecht).
Volgens mij heeft autodesk (de makers van AutoCAD) ook een gratis programma voor hobbyisten. Net even gekeken en ze hebben ook gratis probeer versies van Autocad en AutoCad LT (en eigenlijk is LT al ruim voldoende voor wat je wil).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tuurlijk..... doen al die Japanners tenslotte ook :).

Kumiko zijn in het algemeen gebaseerd op een aantal sets traditionele “standaard” maten en berekeningen. En voor maatwerk teken je even en dan maak je het op maat. Het is tenslotte hout waar je met wat simpele hulpstukken en wat finetunen je verbindingen exact passend maakt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Visuele feedback vooraf is wel handig, en dan weet je in ieder geval ook hoeveel materiaal je nodig hebt, ook handig.
 

tuoh

Oud hout
Zelf gebruik ik al een hele poos "DraftSight" is ook gratis, en is bijna krek hetzelfde als Autocad. Zelfs de shortcuts zijn hetzelfde:p
Werkt op iMac een stuk stabieler dan het "origineel".

Ps: manueel kom je een heel eind met de stelling van die "oude Griek"
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
of koop een vd boeken van Desmond King, daar staan verschillende uitgewerkte kumiko’s in, verschillend in moeilijkheidsgraad. Ik kan je er ook een paar mailen, stuur maar een pb
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Zelf gebruik ik al een hele poos "DraftSight" is ook gratis, en is bijna krek hetzelfde als Autocad. Zelfs de shortcuts zijn hetzelfde:p
Werkt op iMac een stuk stabieler dan het "origineel".

Ps: manueel kom je een heel eind met de stelling van die "oude Griek"

Hallo André,ik probeer DraftSight te downloaden maar hij loop steeds vast.Heb jij misschien een betere link?
Gr,
Rudy
 

Ambachtmaatjes

Nieuw lid
12 jun 2019
17
0
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]
Bedankt voor de link. Op deze site staan inderdaad wel handigerekentools ;-)[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Weet je zo ook of je ergens een overzicht kunt vinden van die eenaantal sets traditionele “standaard” maten en berekeningen, waarje het over had? Ben me wezenloos aan het zoeken op Google, maarbehalve in het boek van Desmond King kan ik verder helaas nietsvinden. [/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Visueel feedback zou inderdaad handig zijn en vooral ook om te wetenhoeveel materiaal ik nodig heb. Stel ik wil een stuk hout kopen, datik dan weet hoeveel stukjes ik eruit zou kunnen halen. [/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Het boek van Desmond King heb ik net in huis en al volop aan hetlezen. Alleen gaat dat wel langzaam aangezien ik niet super goed benin Engels lezen, haha. Als je een paar kunt mailen dan zou dat superzijn. Ik zal even proberen uit te vogelen hoe ik op deze forum je eenpb kan sturen. ;-)[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Nogeven een andere vraag trouwens. Ik heb nu net 2 jigs gemaakt van22,5, 30, 45 en 60 graden. Zijn er nog andere graden die echtbelangrijk zijn om Kumiko te kunnen maken?[/FONT]
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Draftsight kende ik nog niet, van de makers van Catia, da's wel een mooi 3d CAD programma (en dat ken ik wel). Maar op de site staat dat de lichtste licentie 99USD per jaar kost, maar jij gebruikt hem gratis? Is er ook iets van een hobbyisten licentie of zo?
 

tuoh

Oud hout
Hier vind je de gratis versie: https://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/download-draftsight/
Dat gratis verhaal gaat blijkbaar enkel op voor linux en mac gebruikers, gelukkig zit ik in het juiste "hokje" Windows fanaten genieten maar 30 dagen van het prog. zo te zien.
De "free" versie mist wel het één en ander, wat rest is vergelijkbaar met de LT versie van autocad. Maar voor wat ik het gebruik meer dan voldoende.

Heb eerst een paar maanden met autocad voor mac gewerkt, maar dat was knudde, vastlopers à volonté.

Ps: ik heb nu de 2018 versie.
 

Geck0

Actieve deelnemer
Ik zou eerst wat oefenen met perfecte rasterwerkjes "Jigumi" maken want als je begint met vierkante vakjes van bijv 50x50 en de laatste rij is 50x49,5 komen al jou voorberekende en gezaagde latjes toch niet uit.
met vierkante patronen ken je beetje klungelen ja., maar met 90% van de patronen kan je het beter weggooien en opnieuw beginnen!

Maak eens een paar tientallen meters latjes en ga langzaam door dat boek van Desmond King.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hier vind je de gratis versie: https://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/download-draftsight/
Dat gratis verhaal gaat blijkbaar enkel op voor linux en mac gebruikers, gelukkig zit ik in het juiste "hokje" Windows fanaten genieten maar 30 dagen van het prog. zo te zien.
De "free" versie mist wel het één en ander, wat rest is vergelijkbaar met de LT versie van autocad. Maar voor wat ik het gebruik meer dan voldoende.

Heb eerst een paar maanden met autocad voor mac gewerkt, maar dat was knudde, vastlopers à volonté.

Ps: ik heb nu de 2018 versie.

Hallo André,
Download geen probleem, maar hier loot hij vast zie foto
Schermafbeelding 2019-06-28 om 18.24.23.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.