Contimac CH 16 N

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Na hier op het forum de diverse draadjes langs te zijn gelopen zoals die in voorbije jaren over kolomboormachines zijn volgeschreven, en uitgebreid prijzen te vergelijken, toch maar besloten vandaag even naar Culemborg te rijden voor de Contimac CH16, ter vervanging van mijn arme Gamma pruttelaartje. In Culemborg zit Bas van Zanten, die had de machine in de aanbieding voor 379,95 inclusief BTW. Aangezien dit bij de meeste zaken zo'n beetje de prijs exclusief BTW is vond ik dat het (niet al te lange) ritje wel waard! Aardige mensen daar ook. Hierbij even wat korte indrukken van de machine:

De inhoud van de doos:

IMG_20190626_174431.jpg

(ok, de klem onderaan zat niet in de doos, die heb ik los gekocht)

Opgebouwd en op zijn voorlopige plek:

IMG_20190626_191136.jpg

Voelt solide, lekker stevig gebouwd en totaal niet te vergelijken met de kwaliteit van de oude machine. Waar die simpel en goedkoop was opgebouwd, straalt hier alles degelijkheid uit. Het enige waar ik een beetje mijn twijfels bij heb is hoe de kop op de as is bevestigd. Die moest met een blokje hout op de tafel stevig aangedrukt worden. Dat is gelukt, en hij lijkt goed te zitten, maar het zou me niet verbazen als de kop er nog weer een keer vanaf komt. De loop is mooi stil, zoals eigenlijk altijd wel bij klopboormachines voor zover ik daar ervaring mee heb. Nu nog even goed controleren of de boorkop recht staat en of de tafel goed haaks en de kop evenwijdig aan de kolom staat.

Na de vakantie maar eens een keer een wat fraaier en iets hoger kastje maken. Voor nu lekker genieten van het fijne gevoel dat een degelijke nieuwe machine geeft en er leuke klusjes op doen! Te beginnen met wat 35 mm gaatjes waar de tap doorheen mag. Hopelijk lukt het nu wel om een spindel recht door een moer te krijgen!

Als de behoefte er is zal ik over een tijdje wel updates posten over hoe de machine bevalt. Op zich is er al wel meer over geschreven
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.860
2.519
Je boorkop zit toch gewoon met een morceconus 2? Die valt er niet zomaar uit. Als het goed is zit er een uitdrijfspie bij je machine om de boorkop te verwijderen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Ik heb de vrijwel identieke machine (ik snap trouwens niets van hun nummering…) & er geen klachten over. Het in elkaar zetten vond ik wel een dingetje, omdat de handleiding soms erg letterlijk Chinees is, maar met logisch denken kwam ik toch over de eindstreep. En als indicatie hoe degelijk het is: een tijd geleden ging de kar waarop de machine bevestigd was onderuit (vraag me niet hoe) & klapte tegen de betonnen vloer... De motor een tikje uit het lood, maar alles werkt nog. Ik bedenk me nu dat ik in drie jaar nog nooit de riemen verplaatst heb.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Chevy, dat klopt. Ik heb hier ook geen idee van, het is mijn eerste ervaring met een morsekonus. Er zit inderdaad een spie bij.

Bert, dat is goed om te horen! De nummering is een tikje onduidelijk inderdaad, maar dit model was qua specs gewoon precies wat ik zocht. Eigenlijk keek ik vooral naar Optimum, maar deze sloot beter aan en het lijkt toch zo te zijn dat de een Optimum beter vindt en de ander weer Contimac of Bernardo of... De overweging was om voor een Optimum d17pro te gaan. Die lijkt nog een stuk degelijker. Maar hoeveel meerwaarde biedt dat nog voor mijn werk? Voor mij dus niet de meerprijs waard. Nu heb ik een groter toerentalbereik (ja ik verplaats soms riemen haha), meer asverplaatsing en uitlading en meer geld in de portemonnee :)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Aangezien je niet eerder met morseconus heb gewerkt, vroeg ik me af of je wel weet waar die spie voor nodig is. Ik zeg het toch maar even ;)
Als je de boorkop met morseconus wilt verwijderen moet je de boorkolom met de hendel naar beneden en als het goed is zie je daar een gleuf. Soms moet je even aan de boorkop draaien om opening in de gleuf te kunnen zien, daar gaat namelijk de spie doorheen. Daarna houd je de boorkop vast en draai de hendel terug. Met een lichte tik op de hendel zou de boorkop los moeten komen.
Zorg wel dat de morseconus altijd schoon en vetvrij erin geplaatst wordt.

Veel plezier met je aankoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.