verandering en verbeteringen aan ons forum

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Er is een paar keer discussie geweest over taalgebruik. In vergelijking met sommige andere andere fora valt dit hier erg goed mee. Ik vind persoonlijk dat vermelding van naam en woonplaats gebruikers er toe gaat aanzetten om een zekere vorm van beleefdheid te respecteren. Je bent dan immers niet meer volledig anoniem. Wat natuurlijk niet wegneemt dat je hier invult wat je wil. Ik ben ook van mening dat opmerkingen over reclame, ongepast taalgebruik etc bij de moderator(s) horen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Over het algemeen ben ik dik tevreden over dit forum.
Een ouwehoer topic zou ik ook wel een aanvulling vinden. Aan een metaal bewerkings gedeelte heb ik geen behoefte, maar als er interesse voor is waarom niet? Ik hoef het niet te lezen als het mij niet interesseerd.
Wat betrefd reclame in de vorm van banners, daar stoor ik me niet aan. Ze zitten op bijna elke site en eerlijk gezegd vallen ze mij amper op.

Wat wel verbeterd mag worden, indien technisch mogelijk, is "toon nieuwe berichten".
Als ik hierop klik verschijnt de lijst met ongelezen berichten. Ik lees een aantal van deze topics en een paar uur later klik ik weer op toon nieuwe berichten. De topics die de vorige keer werden getoond en die ik niet gelezen worden nu niet meer getoond, behalve als er in de tussen tijd weer op gereageerd is. Dat is af en toe behoorlijk frustrerend aangezien ik vaak maar snel een minuutje of 5 achter de computer zit.

Voor de rest gewoon op deze manier doorgaan en zeker niet te streng modereren. Ik wordt boswild van de manier waarop de moderators op een site zoals klusidee werken.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Jaap zowiezo petje af, ik vindt het een erg interresante en gebruiksvriendelijke site.
Ik heb zelf veel ervaring met phpbb en ik weet dat er een script is die foto's van buiten
de server verkleinen naar het door jouw opgegeven formaat (400 pixels breedt bijv)
Ook kun je scripten dat urls zonder BBcode openen in een nieuw venster.
Ik wil je daar graag mee helpen als je wilt. Ik hoef/wil geen toegang op jouw server.
Ik stuur je dan gewoon de codes op en waar je die in phpbb moet plaatsen/vervangen.
Zal zelf een forum op mijn site spiegelen om de codes te testen.

http://www.vliegerwereld.nl/phpbb/

Dit is een site die ik ooit heb opgezet maar heb overgedragen toen ik naar Zuid Bretagne
emigreerde (Helaas mislukt)

Voor een forum zonder moderators en alleen een beheerder vindt ik dat het een heel net
forum is. Van wat ik heb gelezen dan, ben net nieuw hier. Heb zelf met moderators wel
problemen gehad omdat ze hun eigen ideeën hadden over moderaten.
Als je moderators neemt zorg er dan voor dat ze op één lijn met jou staan.

Een forum met tips en truuks vindt ik erg leuk. Ik ben dan wel beroeps maar ik
houd niet van beroepsgeheim. Ik vindt het leuk om je eigen slimmigheidjes en die van
anderen te delen.

Op mijn oude forum had ik een tweedehands forum onderdeel. Daar konden de plaatsers
hun eigen onderwerp sluiten als er een verkoop of ruil had plaatsgevonden.
Is dat iets voor de marktplaats hier?

Groetjes Eddie
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Een mobiele functie zou ik zeer fijn vinden!!

1 a 2 moderators die de boel in orde houden, mensen op zware offtopics wijzen en die bij een verkoop de discussies tegengaan.

Als er op het marktplein iets te koop gezet wordt, dan ook verplichten een foto van het product toe te voegen (en niet van internet)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Een functie zodat ik via mijn mobiele telefoon met internet, snel en goed toegankelijk ben naar dit forum. Ik kan er nu wel op komen, maar omdat ik op een 'gewone' internetsite zit die niet omgezet is naar een 'mobiele' versie duurt alles wat langzamer en heb ik eigenlijk een te klein scherm.

Ik denk dat jongere mensen op dit forum meer het nut ervan in zien dan de wat oudere garde. Internetten tijdens een bus/treinreis kan zeer vermakelijk zijn!
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Renault zei:
Een functie zodat ik via mijn mobiele telefoon met internet, snel en goed toegankelijk ben naar dit forum. Ik kan er nu wel op komen, maar omdat ik op een 'gewone' internetsite zit die niet omgezet is naar een 'mobiele' versie duurt alles wat langzamer en heb ik eigenlijk een te klein scherm.

Ik denk dat jongere mensen op dit forum meer het nut ervan in zien dan de wat oudere garde. Internetten tijdens een bus/treinreis kan zeer vermakelijk zijn!

Daar heb ik met mijn mobiel geen last van hoor :lol: HTC HD2, T-mobile 7,2MBps
 
A

Athanor

Guest
Nou, onderschat de senioren (zie voor leeftijd m'n profiel) op dit forum niet hoor...... via de Ipad kan ik zelfs op het werk alles (als ik er tijd voor heb) volgen op een WIFI verbinding. Opandere plekken zet ik m'n Iphone in, welke voldoende resolutie heeft om e.e.a. nog leesbaar te vinden. Maar inderdaad er breekt een tijd aan dat we een passende App willen hebben ;)

Fons
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mischien kunnen we een topic "Showcase" maken. De startpost bevat een index met link van alle producten die hier voorbij komen en dan gesorteerd op soort. Bijvoorbeeld:

Eetkamer tafels:
1. omschrijving en link naar topic / extern
2. omschrijving en link naar topic / extern
3. omschrijving en link naar topic / extern

Salon tafels:
1. omschrijving en link naar topic / extern
2. omschrijving en link naar topic / extern
3. omschrijving en link naar topic / extern
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nog een aanvulling. Als je de laatst geplaatste tekst wil quoten of je dan eerst een pop-up krijgt met de vraag of je dat echt serieus wil. Dit omdat er met regelmaat bovenstaande teksten volledig gequote worden, terwijl een normale reply ook echt wel duidelijk was geweest.

Edit:
Om een voorbeeld te geven viewtopic.php?f=3&t=2833&start=30 en dan de 7e post. Die quote was echt niet nodig geweest een normale reply had volstaan. Dat houd het allemaal net even wat leesbaarder.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
:oops: Oeps, foutje :oops:
Heb het maar even aangepast. Overigens het is wel op die site waar we die quote pop-up ook hebben om het aantal onnodige quotes terug te dringen. Vooral als er een aantal waren die het nodig vonden om een post met foto's achter elkaar te blijven quoten, leverde dat eindeloos scrollen op. Er blijven er altijd tussen zitten die de hint niet (willen) begrijpen, maar over het algemeen heeft het goed gewerkt.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Een rubriek met tips en trucs lijkt me heel leuk, en ook een apart rubriekje voor mensen die zich voorstellen zou wel handig zijn...
Heb zelf even getwijfeld waar ik m'n eerste berichtje zou posten;-).

Wil trouwens nog even vertellen dat ik al enorm veel geleerd heb van dit forum, bedankt aan alle leden die zo vriendelijk zijn hun kennis te delen!

Oh ja, wat betreft de links die dikwijls vermeld staan onder de berichtjes sluit ik me volledig bij Annette aan, het is heel interessant om te zien waar de leden precies mee bezig zijn.

Groeten,
Steven
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het forum en hoe nu verder.

Ik ben nog niet zo lang actief op dit forum maar voel me hier wel thuis. Ik mis de reclame juist HELEMAAL niet. Als het wat betreft de financiën niet nodig is dan liever niet aan beginnen. Als je iets zoekt dan is een simpele vraag genoeg om in de juiste winkels/sites te komen. Als mensen graag reclame maken voor hun eigen producten of diensten dan is dat hun eigen keuze. Bij de meeste heb ik wel eens gekeken maar daarna nooit meer. Nu denk ik niet dat de veel mensen op het forum erg geïnteresseerd zijn in wat de andere proberen te slijten maar ieder zijn meug. Mensen die hun eerste post openen met wat zij zo graag aan mij willen verkopen horen HIER niet thuis. Ga maar naar Marktplaats.
Wat betreft het gedrag,
Ik wil graag met respect behandeld worden en doe dat daarom zelf ook.
De Nederlandse taal is niet zo gemakkelijk. Als we daar op gaan zitten ziften dan :( :(
Ik vind wel dat de zoekfunctie wel een opfrisbeurt verdient.
5 foto's max is soms een beetje weinig.
In je avatar je woonplaats plaatsen verplicht
Ik geloof in de zelfreinigende functie van het forum(Jaap/Baas) en zie de toekomst dan ook
met vertrouwen te gemoed.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Aan de prima ideeën van de mensen hier heb ik niet veel toe te voegen, hooguit wil ik benadrukken dat het forum 'schoon' houden belangrijk is. Zoals iemand al zei, na vraag 10 over hoe MDF te behandelen begint het vermoeiend te worden en heb je niet zoveel zin meer om die nóg eens te beantwoorden. Hoe dat op te lossen is iets om over na te denken. Een extra moderator is een goed idee, en wellicht ook een 'sticky' topic of subforum voor simpele vragen.

Hou het lekker klein en overzichtelijk zoals nu, als je meer sub fora gaat maken dan word het te versnipperd en moet je heen en weer racen om interessante topics te lezen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Het lastige op het forum vind ik tegenwoordig het "terug" vinden van een oud topic. Voor mij is het al bijna onvindbaar als het wat ouder is. Als ik dan 100% weet dat het topic bestaat, lukt het uiteindelijk wel. Ik weet bijvoorbeeld dat het bestaat omdat ik het zelf geopend heb, of er een bijdrage aan geleverd heb. Het vinden doe ik dan door mijn eigen oude topics maar door te lopen.

Maar voor een "nieuw" iemand, of gewoon zoekend, lukt het dan zeker niet. Dat is een van de redenen dat er 10x een item komt over het mdf te behandelen, hoe te slijpen etc.
Deels is dat luiheid, maar deels ook echt dat iemand het niet gevonden kon krijgen (en ook niet wist dat het er was).

Helaas is kritiek leveren makkelijker dan een oplossing geven.
Een oplossing is deels meer (sub)-rubrieken (zoals in elektrisch gereedschap: lintzagen, festool, accuboren etc). Maar het nadeel is dan weer dat sommige items in meerdere rubrieken zouden kunnen dus dat is weer onhandig.

Een oplossing is de zoekfunctie te verbeteren. Maar ik weet ook niet hoe.
Ik wens Jaap sterkte met het uitvogelen.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Het lastige op het forum vind ik tegenwoordig het "terug" vinden van een oud topic.

Je kunt op "bladwijzer onderwerp" klikken als je hem niet uit het oog wilt verliezen dan vindt
je hem terug in in jouw gebruikersspaneel onder bladwijzers beheren.

Zoeken naar een onderwerp blijft altijd lastig en wat ik heel onhandig vindt
is een reaktie als gebruik de zoekfunktie en dan verder niets.
Want als een ander dan naar hetzelfde zoekt vindt diegene dit bericht
en dan ben je nog niets verder. In een ander forum had ik in mijn
concepten een lijst met antwoorden staan voor veelgestelde vragen.
Als er weer zo een vraag kwam was het even knippen en plakken in je reaktie.
Groot voordeel hiervan is dat zo een vraag steeds beter gevonden wordt
met als gevolg dat de vraag minder gesteld wordt

Groetjes Eddie
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik denk dat een andere indeling van de subfora gewenst is:

Hout:
-Hout, materiaal en grondstoffen

Gereedschap en werkplaats:
-Handgereedschap
-Elektrisch handgereedschap
-Stationair gereedschap
-De werkplaats

Technieken/toepassingsgebieden:
-Houtdraaien
-Interieur/meubelmakerij
-Jachtbouw
-Veredeling, conservering

Overig:
-Stel je zelf voor (is nu over hele forum verspreid)
-Newbie voor de beginnersvragen
-Marktplein
-Café
-Interessante filmpjes en links
-Testforum om te experimenteren met foto's, code, etc.

Ik heb al de discussie gevolgd over een subforum ijzer/staal/metaal, maar kan me niet voorstellen dat dit een wijze keuze is. Ik zie zo'n forum wel naast het woodworking bestaan, niet erbinnen. Je zou dan de bovenstaande subfora binnen het subforum metaal moeten onderbrengen.

@lex
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.054
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben enige tijd geleden wat negatieve geluiden gehad, voor mijn gevoel is de stemming tegenwoordig weer helemaal ok, maar ook andere hout fora kampen af en toe met dit fenomeen. Marc Spagnuolo, the woodwhisperer, heeft er zelfs zijn forumregels voor aangepast.
Fons stuurde me deze link, die ik zo de moeite waard vind dat ik hem hier voor iedereen plaats http://woodtalkonline.com/topic/3087-the-no-jerks-policy/

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.