Vurenhouten bed hoe te beschermen

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Ik ben bezig met het maken van een vurenhouten bed. Ik ben daar bijna mee klaar. Ik heb echter nog weinig ervaring met het beschermen/finishen van het hout. Ik zou graag het hout zo puur mogelijk houden, vind de houtnerf erg mooi staan in onze slaapkamer. Zou gekookte lijnolie of boenwas een goed optie zijn? Of zijn er andere opties?

Dank!
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Lijnolie maakt het hout altijd erg geel. Eigenlijk doen alle oliën dat. Wil je het zo houden zoals je nu hebt zou ik het lakken met skylt ultramat. Deze lak zie je bijna niet en heeft de uitstraling van mat onbehandeld hout maar geeft ook gelijk goede bescherming aan het hout.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Persoonlijk vind ik het gele van lijnolie vaak wel mooi. De olie zorgt er daarnaast ook voor dat juist die mooie nerf fraai naar voren komt. Een flesje gekookte lijnolie kost je een eurootje of vijf bij de lokale gereedschapsboer en vaak zelfs bij bouwmarkten. Ik zou gewoon even een reststukje vuren pakken en dat in de olie zetten. Dan zie je snel genoeg of de kleur je bevalt. Even ruim insmeren met een doekje (kwast kan ook, ik vind een doekje makkelijker) en na 10 minuten met een schoon doekje de overtollige olie eraf vegen. Zorg dat je niet pluizende doek gebruikt. Een in stukken gescheurd oud stuk katoen (t-shirt, dekbed, noem maar op) voldoet hiervoor prima. De olie kan je met gewone handzeep van je handen wassen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Lijnolie bij de bouwmarkt ben ik niet zo enthousiast over. Ze polymeren niet altijd evengoed en het typerende geur blijft lang hangen. Ze noemen het wel een gekookte lijnolie, maar dat is niet helemaal waar. Ik verwijs je graag door naar de Cockerije voor meer informatie.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Joop, dat klopt. De goedkope lijnolieën hebben een toegevoegd siccatief in plaats van dat ze gekookt zijn. Is dat beter of slechter? Weet ik niet, maar ik weet wel dat het koken op 400 graden een bijzonder energie-intensief proces is. Dat soort overwegingen spreekt voor mij vaak toch ook een rol. Ik gebruik persoonlijk gewoon de goedkope olie van de lokale gereedschapsboer (van de Parel, tevens leverancier van de G*mm*) en heb daar geen klachten over. Ik zal het nog wel eens vergelijken met een betere lijnolie. Misschien is deze informatie voor de topic starter wat 'over the top', vandaar dat ik in mijn bericht wat korter door de bocht ging.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Bedankt voor het meedenken, ik ga beide opties overwegen. Lijnolie heb ik in huis (van de Baptist), dus dat ga ik eerst op een proefstukje proberen. Als het bed af is zal ik een foto posten.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
't Wolt, je bent niet te kort door de bocht gegaan hoor :) . Je hebt gewoon positieve ervaring gehad met lijnolie van de bouwmarkt/gereedschapboer, niks op tegen. Ik had al eerder mee gewerkt met de "echte" gekookte lijnolie en dan valt die van de bouwmarkt mij wat tegen. Wel heb ik het idee dat, ik heb helaas geen goede vergelijk materiaal, dat die van de bouwmarkt de lijnolie dieper het hout in gaat. Mogelijk dat door toevoeging van siccatieven de "rauwe" lijnolie een betere impregnerende werking heeft gekregen.
Ik heb vernomen dat men de lijnolie van de bouwmarkt vaak gebruikt voor onderhoud van gereedschap en het uitdrogen van verfkwasten te voorkomen. Op houten werkstukken wordt deze dikwijls minder voor toegepast.

@jmachiels, veel succes met oliën van je vurenhouten bed. De houtstructuur komt straks mooi naar voren. Mocht je nog een 2e laag willen aanbrengen geef de lijnolie even de tijd om te polymeren. Anders blijft de lijnolie geur straks zo lang hangen. Ik kan niet aangeven hoe lang het polymeer proces duurt, ik doe meestal op gevoel (en dat pakt soms verkeerd uit). Een tip: ik kan je lijnoliezeep aanbevelen voor onderhoud van in lijnolie gezette houtsoorten.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mocht je nog een 2e laag willen aanbrengen geef de lijnolie even de tijd om te polymeren. Anders blijft de lijnolie geur straks zo lang hangen. Ik kan niet aangeven hoe lang het polymeer proces duurt, ik doe meestal op gevoel (en dat pakt soms verkeerd uit).

Aha, dit is wat ik waarschijnlijk heb voorgehad. Ik heb een werkstuk (meranti multiplex) 2x ingeolied op 4 uur van elkaar en dat ruikt al wekenlang heel sterk. Danish Oil gebruikt, op de doos staat '24 uur tussenlaten' maar ik had geen geduld. Weer bijgeleerd. Hopelijk gaat die geur wel nog ooit weg want het is echt niet aangenaam.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Hout voor binnen heeft geen bescherming nodig tegen vocht en insecten, hooguit tegen vlekken, hoewel daar ook wel wat mee te doen valt in de meeste gevallen.
Ik vind het zepen van hout wel mooi. De zeep is licht alkalisch en houdt het hout mooi blank. Gezeept is wel gevoelig voor vlekken, maar die zijn makkelijk weg te halen met even opnieuw zepen.
Voor een bed kan je het ook zo laten als het is, het wordt dan met de tijd donkerder. Wel of niet oliën of lakken is voor mij eerder een estetische keuze.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een bed van (oa) yellow poplar in de transparante Rustol houtolie gezet. Yellow Poplar is net als vuren vrij zacht. Deze lak geeft net wat extra bescherming, bv. tegen krassen. Het is niet zo mooi mat als alleen olie.

Ik bedacht me door dit topic dat ik nog een werkstuk achter liep met presenteren :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.