raampanelen zonwering alu/hout bouwen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Beste forumleden.
Volgende zomer wil ik de zon wat meer uit de hut houden. Ik vind die hitte maar niks.
Ik heb aluminium kozijnen met triple glas en kan dus niet zomaar alles aan het kozijn schroeven. Aan de houten gevel evenmin.
Mijn idee is als volgt:
Ik neem verticaal aluminium kokerprofielen in dezelfde kleur gecoat als de kozijnen (7016)
Ik bevestig daar middels rvs schroeven rhombus profielen van siberisch lariks op. Dat hout zit ook op de gevel.
De aluminium kokers bevestig ik met een rvs bout in slobgaten (vanwege spanning/expansie) in blindklinkmoeren in het kozijn.
Ze zitten daar gewoon vast gedurende de zomermaanden, laten we zeggen begin juni tot eind augustus.

Ik wil maximale transparantie en minimaal materiaal/gewicht.
In acht nemend dat ik een zonhoek van 45° en steiler moet weren moet ik bij een 70mm rhombus 107mm interval aanhouden.
Voor het gemak neem ik 100mm.
En dan krijg je zoiets:

Zonnestand.jpg
2019-06-25 18_48_38-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg2019-06-25 18_51_51-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
Wat ik me vooral afvraag:
- Ik heb nog nooit blindklinkmoeren geplaatst, is dat moeilijk of niet meer dan een popnagel? Moet ik ergens op letten voordat ik kozijnen van 20 ruggen sloop?
- de rhombus latten zijn niet ingesloten maar slechts op 2 (en bij brede ramen op 3 of 4) punten vastgeschroefd. Ik wil mooie rechtdradige latten gebruiken maar het zal allicht iets gaan werken. Een beetje beweging is geen ramp maar het moet wel heel blijven en enigzins strak blijven. Wat is jullie inschatting?

Gaat om dit soort blindklinkmoeren:
Blindklinkmoer-Cilinderkop-Open-Staal-Geribbeld-300x300.jpg
Ben benieuwd naar jullie commentaar.
Ik heb nog veel tijd om er over na te denken want dit jaar moeten er nog veel andere klussen eerst gebeuren ;)
Gr. Hans
 

Bijlagen

  • 2019-06-25 18_47_52-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
    2019-06-25 18_47_52-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
    12,7 KB · Weergaven: 150

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Neem wel de alu blindklinkmoeren en nier de stalen versie.
Als je M8 moeren neemt heb je een grote tang nodig, voor M6 een kleinere (handtang)en dus ook goedkopere.

Fred
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik zou juist niet de aluminium blindklinkmoeren nemen, daar trek je de draad heel makkelijk uit (kan ik helaas uit eigen ervaring melden). RVS en alu gaat ook niet lekker samen ivm corrosie, dus gewoon de verzinkte versie nemen. Smeer er een beetje RVS montagepasta op om vreten te voorkomen tijdens het aandraaien. De blindklinkmoeren met borst die je laat zien trek je minder makkelijk door het materiaal heen t.o.v. de versie met verzonken kop, maar de aluminium kokers komen dan niet strak tegen het kozijn aan, dit is ook iets om te overwegen. Zoals Fred zegt, tot M6 gaat dat prima met de hand, een beetje afhankelijk van hoeveel je er plaatst, meer dan vijftig stuks gaat je handkramp opleveren ;) HBM machines heeft een prima tang voor niet teveel geld. Koop vooral goede kwaliteit moeren en stem de gatdiameter daar op af, als je ze er net aan in moet tikken met een hamer is de weerstand tegen uitdraaien het grootst. Je zou eventueel een drupje epoxylijm op de blindklinkmoer kunnen doen voordat je hem monteert, dat dicht de boel nog beter af.

Succes!

Rick
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Bedankt voor alle reacties! Geeft me al iets meer vertrouwen.
Met blindklinkmoeren moet ik denk eens maar wat proefjes maken voordat ik me aan een kozijn waag.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Mooi idee, ik begrijp alleen niet helemaal hoe je denkt de zonwering demontabel te monteren met blindklinkmoeren. boor je ze dan weer uit ofzo? Kun je dit uitleggen?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Mooi idee, ik begrijp alleen niet helemaal hoe je denkt de zonwering demontabel te monteren met blindklinkmoeren. boor je ze dan weer uit ofzo? Kun je dit uitleggen?
De panelen moeten demontabel zijn. De blindklinkmoeren blijven uiteraard achter in het kozijn.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ziet er goed uit, even op deze site naar blindklinkmoeren gekeken https://www.onkenhout.nl/voordelen_high_torque_blindklinkmoeren

Of het hout recht blijft zal erg afhangen van lengte, kwartiers gezaagd en natuurlijk houtsoort, maar moet mogelijk zijn.

Het vervelende van Onkenhout is dat die enkel aan bedrijven leveren, en een minimum orderbedrag van 250,- in rekening brengen. Beter kun je bijvoorbeeld bij https://www.rivet-expert.com/materialen/blindklinkmoer/ bestellen (ik heb geen belang bij deze webshop, maar ze zitten toevallig dicht bij mij in de buurt ;))

Rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.