fruitschaal maar dan anders

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Gegroet vrienden,

Na eindelijk eens een werkbank te hebben (en verstevigd) ben ik begonnen aan een projectje.
Ik had ergens een "fruitschaal" gezien en wilde deze namaken.

We zijn begonnen om uit multiplex van 18mm reepjes te zagen.
Deze reepjes zijn 240mm lang en dus 18mm dik.
in totaal heb ik 40 reepjes gezaagd.
360.jpg


We tekenen hier op 60mm een lijn.
Dit ging heel snel via mijn nieuwe werkbank.
Ik vind die benchdogs nu al heerlijk.
360.jpg

En met de potloodlijn er op.
360.jpg


Nu kunnen we op alle 40 latjes 2 gaatjes boren op de potloodlijn.
Zelf heb ik deze geboort met een boortje van 3mm.
360.jpg


Daarna alles netjes opschuren (geen foto van) en een koordje door alle gaatjes trekken zodat al de stukjes hout met elkaar verbonden zijn (ok geen foto van).
Nu kunnen we het gaan openplooien tot een schaal.
360.jpg


Na wat modeleerwerk is het moment dan daar.
We hebben een schaal.
360.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
gaaf idee, maar hoeveel fruit past erop / erin? Ik heb hier een metalen ding staan wat ik eigenlijk spuuglelijk vind :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
gaaf idee, maar hoeveel fruit past erop / erin? Ik heb hier een metalen ding staan wat ik eigenlijk spuuglelijk vind :)

Je bent niet in de war met de spiegel :)


Toffe fruitschaal, erg leuk
Vanwaar multiplex, de lijmsoorten in multiplex icm etenswaren.....kweenie
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
gaaf idee, maar hoeveel fruit past erop / erin? Ik heb hier een metalen ding staan wat ik eigenlijk spuuglelijk vind :)

Je bent niet in de war met de spiegel :)


Toffe fruitschaal, erg leuk
Vanwaar multiplex, de lijmsoorten in multiplex icm etenswaren.....kweenie

Omdat ik deze voorhanden had. Is een test en zeker geslaagd.

- - - Updated - - -

gaaf idee, maar hoeveel fruit past erop / erin? Ik heb hier een metalen ding staan wat ik eigenlijk spuuglelijk vind :)

Je bent niet in de war met de spiegel :)


Toffe fruitschaal, erg leuk
Vanwaar multiplex, de lijmsoorten in multiplex icm etenswaren.....kweenie

ik ga denk ik schaamteloos je idee lenen :) Tof dat je het deelt!

Geen enkel probleem. Ik ben al blij dat je het leuk vindt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zat er nog eens over na te denken en vroeg me het volgende af: als de vorm veranderd, het midden staat verder open, de uiteindes minder, dan is de hoek anders en een deel van de pootjes zullen niet dragen óf de schaal zakt in/vervormt totdat de boel wel min of meer met alle voetjes op de grond staat.

Hoe heb je dat opgelost, de potloodstreep laat zien dat je alle gaatjes op dezelfde afstand hebt geboord
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Ik zat er nog eens over na te denken en vroeg me het volgende af: als de vorm veranderd, het midden staat verder open, de uiteindes minder, dan is de hoek anders en een deel van de pootjes zullen niet dragen óf de schaal zakt in/vervormt totdat de boel wel min of meer met alle voetjes op de grond staat.

Hoe heb je dat opgelost, de potloodstreep laat zien dat je alle gaatjes op dezelfde afstand hebt geboord
Heb ik niet. Door het gewicht van de inhoud. Worden de pootjes op de grond geduwd. En krijg je nog meer een kom vorm
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Deze heb ik gewoon met 1 grote lus door die gaatjes met elkaar verbonden. Dus eerst de nylonkoord door alle bonvenste gaatjes en dan terug door de andere gaatjes en de 2 einden van je lus vast geknoopt.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Erg mooi idee! Ook ik moet zeggen dat het inspireert :)

De latjes zijn dus enkel met het touw aan elkaar verbonden. Ik neem aan dat de vorm dus ook gewoon plooibaar is en blijft. Is het dan ook zo dat als je het touw strakker aantrekt dat de vorm dan beter blijft zitten? Of hebben de latjes dan juist de neiging om allemaal omhoog te klappen?
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Erg mooi idee! Ook ik moet zeggen dat het inspireert :)

De latjes zijn dus enkel met het touw aan elkaar verbonden. Ik neem aan dat de vorm dus ook gewoon plooibaar is en blijft. Is het dan ook zo dat als je het touw strakker aantrekt dat de vorm dan beter blijft zitten? Of hebben de latjes dan juist de neiging om allemaal omhoog te klappen?
Zelf heb ik de touwtjes zo strak mogenlijk gedaan (wel met de hand) en ze schieten niet naar boven., bij mij toch niet.
het blijft inderdaad plooibaar. dus je kan dit ook als onderlegger gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.