"shutters" zelf maken (of houten luxaflex...)

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
hallo allemaal,

Ik wil een poging gaan wagen zelf zgn "shutters" te maken. Zit veel op youtube te kijken naar de voorbeeldfilmpjes maar nadeel daar van is dat je de NL termen niet meer weet.. Voor degene die niet snappen wat ik bedoel: houten luxaflex zeg maar die je aan het kozijn bevestigt met scharnieren (daar heb je ook speciale voor zag ik, de naam is me even ontschoten).

De lamellen moet wel lukken, die moeten soort uiterlijk van een vliegtuigvleugel krijgen (?). Die zaag ik op zaagtafel aan weerszijden 7,5 graden of zoiets zag ik. Dat wordt even knoeien met een stukje resthout. Frame zal ook wel lukken. Uitdagend worden de pinnen die de lamellen dragen. Geen idee wat te gebruiken of waar die te kopen. Zag iemand deuvels gebruiken maar dat lijkt me niet handig.

Verder is het open/sluit systeem lastig te bevestigen aan de lamellen. Ook daar zoek ik inspiratie voor de hardware. Tot slot zag ik dat Rockler een soort van "shutter-kit" verkoopt maar weet niet of we vanuit NL Rockler dingen kunnen kopen?

Zo zal ik op voorhand nog wel meer dingen vergeten wat later een uitdaging blijkt..

Hoe dan ook, ik ben zeer benieuwd naar jullie gedachten en tips!


dank alvast,
groeten, Rob
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
hoi rob, hoeveel pins heb je nodig, volgens mij heb ik nog een zak liggen.... als alternatief kun je prima stalen schepdragers gebruiken. en die heb je ook nog in kunststof.

Open en sluitmechanisme is prima te maken als je mijn oude post over shutters nakijkt. Heb je alleen een compressor en een tacker met brads nodig. Eerlijk gezegd heb je niet veel alternatieven volgens mij, constructie met oogjes wordt niks.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Pennen kun je eigenlijk van bijna alles wel maken denk ik zolang de overspanning van de lamellen niet te groot is.
Metaal lijkt me handig in een ietwat overmaats gat zodat de shutters makkelijk kunnen draaien.

Open sluit kan met een "draad" of een stang/rond/staf wat met iedere lamel is verbonden.

Moet het een "echt" (NACA) vleugelprofiel worden? https://nl.wikipedia.org/wiki/Vleugelprofiel
Of slechts een ronde(re) voorzijde en een slanke achterkant?

OF zijn het eigenlijk louvredeurtjes?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Metaal lijkt me handig in een ietwat overmaats gat zodat de shutters makkelijk kunnen draaien.

Dat moet je dús juist niet doen: je gaten overmaats maken. De gaten moeten eerder "ondermaats" zijn om te zorgen dat je shutters in de juste stand blijven staan en niet gaan wiebelen of klapperen of vanzelf open op dicht zakken. Er moet "voldoende" maar niet teveel weerstand zijn.
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
hoi rob, hoeveel pins heb je nodig, volgens mij heb ik nog een zak liggen.... als alternatief kun je prima stalen schepdragers gebruiken. en die heb je ook nog in kunststof.

Open en sluitmechanisme is prima te maken als je mijn oude post over shutters nakijkt. Heb je alleen een compressor en een tacker met brads nodig. Eerlijk gezegd heb je niet veel alternatieven volgens mij, constructie met oogjes wordt niks.


Heel aardig van je Scheppie maar ik zal wel even kijken of ik inderdaad die schapdragers kan halen ergens. Is inderdaad meest eenvoudig/handig als je maar zorgt voor juiste maat boortje en repeterend in het midden boren maar daar maak ik wel wat voor.
Overigens "klussen met henk" op youtube heeft ze ook gemaakt en die had methode van lamellen maken door jig op zaagtafel en dus ca 7 graden schuin kruislings. Ook nog wel afronden met frees geloof ik. Zal jouw manier ook nog eens goed bekijken, dat geldt ook voor de tacker jig. "Henk" deed inderdaad met oogjes en leek wel te werken maar is enorm gepiel zo te zien.

veel dank in elk geval!
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Moet het een "echt" (NACA) vleugelprofiel worden? https://nl.wikipedia.org/wiki/Vleugelprofiel
Of slechts een ronde(re) voorzijde en een slanke achterkant?


thanks! nee voor en achterzijde wel identiek en vanaf kopse kant bezien linksboven en rechtsonder (dus kruislings) ca 7 graden afgezaagd. Het praat makkelijker hier op het draadje dan dat ik het daadwerkelijk sta te doen hoor denk ik. Maar goed, dat zag er werkbaar uit.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De Rockler kit wordt ook naar Europa verzonden. Die heeft vooral meerwaarde als je vaste shutters wil maken zoals bv als onderdeel van slagvensters.
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Ik heb zelf ook nagedacht om houten shutters te maken. Gezien ik weinig kennis heb van materialen, bedacht ik het idee om spijkers te gebruiken.

Je markeert alle plekken waar de shutters op het frame waar ze bevestigd moeten worden
je slaat op deze plekken spijkers erin. Hierna haal je alle koppen eraf met een zaag, of slijptol of wat je ter beschikking hebt.

Vervolgens doe je de shutters voorboren, en erop plaatsen.



Gezien ik het duidelijk in mijn hoofd voor me zie, is het voor mij duidelijk.Dit betekend echter niet dat het voor andere mensen duidelijk is :rolleyes:
Mocht het niet duidelijk zijn, hoor ik het graag.

Voor het als een geheel te maken had ik weer iets anders bedacht, maar dat was je vraag niet.

Succes!
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Hint voor de mensen die nog schapdragers zoeken: bij IKEA hangt bij de klantenservice vaak een kastje waar mensen die iets missen een onderdeeltje op kunnen halen. Daar zitten ook (gratis :)) schapdragers in van 5mm...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hint voor de mensen die nog schapdragers zoeken: bij IKEA hangt bij de klantenservice vaak een kastje waar mensen die iets missen een onderdeeltje op kunnen halen. Daar zitten ook (gratis ) schapdragers in van 5mm...

Ja dat is een goede hint, mensen vertellen dat je best een bedrijf wat goede service levert door iets ter beschikking stellen wat mensen missen bestelen door dit soort kastjes voor oneigenlijke doeleinden leeg te roven. Laten we altijd kijken hoe we van iets positiefs bedoeld weer misbruik kunnen maken.... laten we meteen alle gratis potloodjes weghalen bij Ikea en zoveel mogelijk gratis koffie nemen....

Misschien bedoel je het niet zo slecht maar ik vind het niet een suggestie die op dit nette forum thuis hoort. Koop gewoon netjes de schadragers van een paar cent per stuk,
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Dat kastje hangt daar, omdat het voor Ikea goedkoper is om die onderdeeltjes weg te geven, dan om ze af te rekenen. Dat is de zelfde reden , dat je bij kleine online orders, bv 7 euro moet betalen aan kosten als je 10 moertjes m3 bestelt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
En daar moet dus ook bij toolstation geld bij. Als je alleen die pennetjes bestelt, besteel je eigenlijk toolstation. Zij leveren dit ook als service.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
effe oud topic oprakelen

  • mijn louvres zijn te dun voor de 5mm schapdragers (IKEA), dus zoek ik iets gelijkaardigs aan de Rockler shutter pins (ik denk dat die ca 3mm dik zijn). Iemand een idee waar ik dit in EU kan vinden (kan ook in US bestellen, ik weet het maar dat kost 65€ aan UPS)
  • om de louvres te bewegen, heeft Rockler speciale pins maar hoe dat juist werkt gaat mijn petje te boven, iemand die mij dat kan uitleggen aub
    47678-04-1000.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn louvres zijn te dun voor de 5mm schapdragers (IKEA), dus zoek ik iets gelijkaardigs aan de Rockler shutter pins (ik denk dat die ca 3mm dik zijn). Iemand een idee waar ik dit in EU kan vinden
onlangs gaf een collega een tip voor schaP- of schaBdragers van 3 mm
heb er naar gezocht, maar vrees dat die een andere benaming gebruikte
onderstaande hebben een 3 + 5 mm kant
dus ben je daarmee reeds halfweg

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.