verrot deel (tuinhuis)plank deels of helemaal vervangen?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Een paar planken van een tuinhuis zijn verrot. Het tuinhuis bestaat uit planken met groef & mes en en uitsparingen om te kunnen stapelen. Aangezien het slechte gedeelte alleen aan het einde zit:

- is het verstandig om hele planken (3 meter) te vervangen
- of is er ook een manier om de laatste 20 cm te vervangen? Stuk afzagen en dan een nieuw stuk eraan zetten.
Ik zit me al even af te vragen hoe ik dat het beste kan doen: 45 graden afzagen? Op de kopse kant ook een mes/groef-verbinding?

Het geheel wordt nog geverfd, dus de naad zou niet te zien zijn. Het is maar één verdieping :), zoveel druk komt er niet op te staan.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Rot wordt veroorzaakt door schimmel. En schimmel verplaatst zich door het hout, het snelst met de nerf mee, zelfs meters ver.
Als je het rotte stuk verwijderd, blijft de schimmel toch in de plank achter.
Als je tuinhuis nog een jaar of 5 in stand moet blijven, kun je volstaan met stukjes vervangen. Als je er langer van wilt genieten, is het het beste om de zaak rigoureus aan te pakken, dus hele planken te vervangen.

Ga in geen geval klooien met houtrotvullers, epoxy of andere lapmiddelen, want die zijn duur, overbodig en alleen geschikt voor kortstondig cosmetisch werk.
Sterkte,
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.