Strakke maatkasten bureel, oplossing greeploze deuren

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wat je ook kan doen is een groefje uitfrezen waar je met je vingers achter kan.

Ik heb dit uitgevoerd bij een keuken.
Resultaat is een redelijk strakke kast, zonder uitstekende delen.
Je moet natuurlijk ergens kiezen waar je de groef zichtbaar maakt.
Dit zou ik in dit geval doen net boven en onder de masieve plank die doorloopt.
Het schaduweffect zal het massieve hout nog meer laten uitkomen.

keuken 2.jpgKeuken1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Greep- en vingerafdrukloos kan met een magneet. Zo worden sommige puzzeldoosjes ook geopend.

Maar het "probleem" van een paar vingerafdrukken lijkt me niet opwegen tegen alle andere oplossingen en de gekozen oplossing. Schoonmaken zou je evenveel moeten doen als een willekeurige andere handgreep.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Hard lachen hier, maar er zijn er toch die het "probleem" serieus nemen.

https://www.senosan.com/en/news/anti-fingerprint-surface

@mava : netjes, hoe breed is die "groef" en wat zit er achter? Je hebt de typische greepprofielen natuurlijk, maar die zijn hier duidelijk niet gebruikt.

Hieronder een detail van hoe het uitgevoerd werd.
Concreet werd een 45° hoek gefreesd aan de deuren (Ongeveer 1 cm dikte van de deur weggefreesd). Voor de onderste bovenaan, voor de bovenste onderaan.
De gefreesde oppervlakken werden afgewerkt met dezelfde afwerking als de kastdeuren. Dit is wel wat prutswerk om dit perfect te krijgen.
Achter de gefreesde hoeken werd er een lat bevestigd over de volledige breedte van de kast.
De opening is minimaal en bedraagt ongeveer 2 à 3 cm. Net voldoende om met je vingers achter te grijpen.
Door de schuine kant kan je gemakkelijk de deuren openen.
De opening die nu nog zichtbaar is tussen de twee kasten, werd nog opgevuld met een deur die met dezelfde groef werd uitgevoerd, zodat de deuropening verdwijnt in de kastenwand.

Door de groef te accentueren en te laten doorlopen over de volledige breedte is deze het minst storend.

kast.jpg
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
thx, heb het concept nog gewijzigd, de wandkast moet er zo uit gaan zien. Enkel ga ik hoge kasten onderaan plaatsen ipv bovenaan, de doorlopende lijn is dus aan de bovenkant.
2mUvifY.jpg


Ik zou kunnen werken met de typische keuken alu greep profielen (tekening zonder fronten).
UlQWzFq.jpg


Als ik echter de bovenkant van de onderste deuren links en rechts op gelijke hoogte wil houden van de nis (25mm dikke plaat) en de open ruimte tussen de deuren wil beperken tot 34mm zal het L profiel (omgekeerd gebruikt) moeten ingefreesd worden (3 mm) in de nis.
De aansluiting van C met L profiel moet netjes zijn, weet niet of dat evident is om dit proper af te werken. Op de nis komt dan een 'plint' waar de bovenste kast op rust.

De profielen die ik wil gebruiken.
https://www.lmcstore.com/nl_be/enkel-greepprofiel.html
https://www.lmcstore.com/nl_be/dubbel-greepprofiel.html

Iemand die deze profielen al op deze manier heeft toegepast?

Met welk type zaag zou ik dit alu perfect kunnen afkorten?
thx
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
De kasten zijn nu greeploos geworden met de alu profielen zoals in het vorige bericht. Deze liggen echter op de kast en nu stuit ik op het volgende probleem: als ik de kastdeur helemaal open doe dan raakt de buitenste rand dit uitstekend profiel en vrees ik voor beschadigingen op termijn. De afgeplakte kant gaat wellicht op den duur ingedrukt worden. Nu heb ik wel 110° scharnieren genomen (blum cliptop inserta), stom. Gewone clip top in 95° lossen het probleem misschien op? Maar ik kan deze enkel vinden in versie voor dikke deuren...???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.