Strakke maatkasten bureel, oplossing greeploze deuren

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Hallo,

Ik ben een kastenwand aan het ontwerpen voor in mijn bureau. Ik wil deze zo strak mogelijk houden.

bureau1.jpg

Liefst met greeploze deuren. Een oplossing zou kunnen tip-on van BLUM. doch dat opbouwsysteem is niet echt mooi in de kast en kan vervelend zijn als de bv. boeken of mappen in de kast moet steken. Er bestaat ook het in te boren systeem, maar wat ik mij afvraag is of je dit nog kan vervangen, stel dat het stuk gaat. Hoe goed werkt dat tip-on systeem?

In dit voorbeeld valt de horizontale houten strook vlak met de deuren.
Een alternatief zou kunnen zijn dat ik de horizontale strook (tablet) dieper leg (bv 3cm) en de deurtjes laat overschieten, maar dat is minder strak natuurlijk.

Nadeel van tip-on is dat ik een vrouw heb die gevoelig is aan vingerafdrukken op kasten...

Iemand een idee hoe ik het nog zou kunnen oplossen?

alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die inboor dingen kun je vast wel met enig geweld er weer uit krijgen, als ze kapot zijn. Op zijn slechts trek je het binnenwerk er uit. Dan is het een kwestie van een flinke houtschroef er in de rest van de behuizing er uit trekken.

Op vingerafdrukken te voorkomen, kun je handschoenen gebruiken. Of je vrouw niet in de buurt van de kast laten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zojuist aan de schoonmakers gevraagd, bij mij op het werk zit ook een vergelijkbaar strak-design kast met hoogglans lak.Vingerafdrukken blijf je zien en je komt er echt niet onderuit. volgens schoonmakers is geadviseerd is om elke week met een vochtig, zacht pluisvrij doekje en mild reinigingsmiddel op de plek van de vingerafdrukken schoonmaken. Als het te lang blijft zitten "koekt" het vast en dan kun je gaan schrobben, dan kunnen er kleine zichtbare krasjes op komen. Wat Kees schreef is geen slecht idee: handschoentjes aan.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Je zou ook nog kunnen kijken naar de Arpa Fenix HPL. Deze zijn minder gevoelig voor vingerafdrukken, en kleine krasjes kun je weghalen door te wrijven met een warme doek (oid). Niet goedkoop, wel strak. Let bij dat tip-on / push to open op dat je scharnieren zonder Blumotion neemt, of dat je dit uit kan zetten (zoals de Blum Clip top scharnieren).
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
bedankt voor de input.
Ben nu dit tegengekomen, lijkt me ook een nette oplossing.
Maar je kan al raden wat mijn vrouw gaat zeggen...


interieur5_01.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Handschoen aandoen elke keer je de kast opent?... Zou ik persoonlijk meteen weglachen, mezelf kennende :) Met je elleboog of knie, er vanuit gaande dat je lange kledij aanhebt, zou nog net iets handiger zijn omdat je dan niets extra moet gebruiken.

Een stukje zandstralen, waar je dan telkens je vinger zou plaatsen, lijkt me ook wel leuk! Wel een verschil in structuur maar niet qua maten, dan lijkt het paneel me niet erg in te boeten qua strakheid. Alleszins beter dan random vingerafdrukken overal.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Een handige tip van een ervaringsdeskundige is om niet met je vingertop te duwen maar met je knokken ... klinkt stom maar effects is het zelfde met een stuk minder afdrukken :)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met “Tip on” hangt de zichtbaarheid van afdrukken voor een groot deel af van je afwerking. HPL met wat reliëf werkt best aardig.... maar je ziet na een tijdje altijd wat. Veelvuldig schoonmaken dus....

Maar als je toch voor de wat minder strakke variant gaat door het hout wat in te laten springen is het ook een optie om je deuren in te frezen zodat je een komgreep krijgt. Scheelt enorm in de zichtbare vingerafdrukken als je de deurtjes aan de achterkant pakt. En je kan met gewone scharnieren werken, scheelt weer in je budget voor beslag en het werk.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het doekje had ik inderdaad ook al aan gedacht, maar een rondhangend/slingerend doekje =/= strak uitzicht. Het hout wat dieper laten uitkomen en dan de deuren infrezen zoals hierboven geopperd, is niet alleen mooier maar ook praktischer. Als het van mij zou afhangen hebben we een winnaar :)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Onze keuken heeft ook greeploze deuren, er zit een aluminium profiel naast waar je je vingers insteekt om de deur langs achter open te trekken= geen vingerafdrukken op de voorkant.
De deuren zijn ook mat, niet hoogglans, helpt ook.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Met “Tip on” hangt de zichtbaarheid van afdrukken voor een groot deel af van je afwerking. HPL met wat reliëf werkt best aardig.... maar je ziet na een tijdje altijd wat. Veelvuldig schoonmaken dus....

Maar als je toch voor de wat minder strakke variant gaat door het hout wat in te laten springen is het ook een optie om je deuren in te frezen zodat je een komgreep krijgt. Scheelt enorm in de zichtbare vingerafdrukken als je de deurtjes aan de achterkant pakt. En je kan met gewone scharnieren werken, scheelt weer in je budget voor beslag en het werk.

Goede tip die komgreep! bovendien zie je hoe je deur open draait.
thx
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mmmm.... eerst geen grepen en nu iets heel anders dat wemelt van de grepen, bijzonder.
En dan ook nog van die onhandige waar je achter haakt :-(.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Soms moet je een compromis sluiten, zoals gezegd liefst greeploos, dat is het niet geworden maar wel minimalistisch. De kans dat je er achter blijft haken lijkt mij niet groter dan bij andere opbouwgrepen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik zie deze topic nu pas, maar je had/ kan ervoor kiezen om het in een autolak 2k te spuiten.

Ik spuit er elke dag mee, je hebt een mooie glans en mocht je echt krasjes hebben kan je het gewoon poetsen.

In het allerergste geval(maar denk niet dat je dat ooit nodig bent) is schuren met p1500/2000 en dan poetsen.

Succes.
GR Danny
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Elektrisch bedienbaar! En dan net zoals bij de achterklep van de luxere auto's, met een sensor onder de plint.
Even met je voet er onder, en de deur opent zichzelf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.