Verkoeling in deze warme dagen, airco in de werkplaats?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je nieuw bouwt, of verbouwt, kan je ook zo bouwen dat een airco niet nodig is. Dus goed geisoleerd en luchtdicht, zonwering aan de buitenkant en voorzien van voldoende (veilige) nachtventilatie.
Dat is waar zolang het maar enkele dagen warm (heet) is. Heb je een hittegolf zoals afgelopen zomers, dan gaat het binnen sowieso warm (heet) worden, enkel door de warmte die in huis vrij komt door bewoners, electrische toestellen, koken en dergelijke. Het duurt alleen wat langer. Maar bij een goed gebouwde woning ga je uiteraard veel minder koelcapaciteit nodig hebben. Je hoeft enkel de zelf geprocuceerde warmte weg te koelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat gaat dan over een paar dagen per jaar. Als je daar een airco voor wilt aanschaffen mag je zelf bepalen. Het gaat erom dat met een goed ontwerp (en gedrag) er veel minder energieverbruik is. En dat is pure winst ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je een warmtepomp met vloerverwarming plaatst is de meerkost tegenover enkel verwarmen verwaarloosbaar. In België ga je wel wat slechter scoren in de EPB, maar dat is te compenseren. Maar uiteraard, zoals je aangeeft, in de eerste plaats een goed , energie vriendelijk ontwerp.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Tenzij die slang opgedeeld is kan je niet tegelijk lucht binnen halen en uitblazen . De warme lucht die je naar buiten blaast moet ergens vandaan komen. En 'ergens' is via het raam van buiten. Luchtdebiet koude en warme kant gaat ongeveer gelijk zijn. Veel koeling blijft er dus niet meer over.

Er hoeft helemaal geen ventilator aan de achterkant te zitten (ik kan me ook niet herinneren dat die aanwezig was). De Delta T is groot genoeg dat het warmte transport van de warmtewisselaar op de lucht IN de slang vanzelf (convectie) gaat, De lucht die verwarmt is, wil de slang uit (naar de plek waar de lucht kouder is (buiten de slang)) en er ontstaat dus een luchtstroom (net als in je huis bij een radiator). Tegelijkertijd stroomt er ook weer koelere buitenlucht de slang in (anders zou een vacuum ontstaan) en het geheel herhaalt zich. Dit gaat prima in 1 en dezelfde slang, mits de diameter voldoende groot is en daarom is die slang minimaal zo'n 100 tot 125 mm uit mijn hoofd. Overigens is het niet handig om de slang met de opening omlaag te laten hangen, want dan blokkeer je dit proces dus redelijk (warme lucht wil altijd omhoog en kan dus niet uit de slang, ergo is er ook geen plaats voor koude lucht om in te stromen).

En ja, een split unit is zeker effectiever en efficienter, dat was ook helemaal niet mijn betoog, maar roepen dat een mobiele airco niet werkt is gewoon onzin. Die dingen werken binnen de limieten gewoon goed, maar vragen wel wat meer voorbereiding en onderhoud (o.a. het legen van de condensbak).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.