Verkoeling in deze warme dagen, airco in de werkplaats?

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Hoe snel vloerverwarming reageert hangt af van de opbouw. Er zijn systemen die even snel zijn als radiatoren. Maar voor vloerkoeling minder geschikt. Dan kan je beter een klimaatplafond nemen. Werkt op dezelfde manier als vloerverwarming, maar geen massa.
En als je grondwater ter beschikking hebt zou je dat kunnen gebruiken om te koelen.
Op zich zal tijd wel meevallen aangezien je met een gekoelde vloer je de vloer op temperatuur blijft houden en niet alleen laten koelen als je aan het werk wil gaan
Dan zal ie zo hard aan het werk moeten en je dauwpunt voor condens gaat zorgen en dus vocht op de vloer
Ik zit zelf ook te denken om mijn bronpomp die op zulke warme dagen als nu overdag ook veel uren maakt in combinatie te zetten met de vloer om wat temp naar beneden te brengen
Het is beter ook beter voor de tuin en gras als temp van het water wat hoger is met sproeien

Maar ben zelf weer niet zo een fan van vloerverwarming als verwarming in de werkplaats
De warme vloer maakt de voeten lui , vooral met werkschoenen.
Wij hebben diverse werkplaatsen die dit hebben en klachten over te droge en in zomer te vochtige hout werkplaatsen

Denk dat ik voor de koude winterdag lekker ga voor een palletkachel en grondwater de warme dagen iets laat verkoelen
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Goh, maar als je airco last heeft van stof, hang je hem toch aan je fijnstofunit?! Maak er als het ware een en hetzelfde apparaat van :) Moet je wel een fijnstofunit hebben natuurlijk, maar dat lijkt me belangrijker dan een airco die je tien dagen per jaar gebruikt. Of zijn dat hele gekke ideeën?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Goh, maar als je airco last heeft van stof, hang je hem toch aan je fijnstofunit?! Maak er als het ware een en hetzelfde apparaat van :) Moet je wel een fijnstofunit hebben natuurlijk, maar dat lijkt me belangrijker dan een airco die je tien dagen per jaar gebruikt. Of zijn dat hele gekke ideeën?

OK dan hang je ze in serie, en de uitblaas van je fijnstoffilter leidt je naar de (afgeschermde) aanzuig van je airco...lijkt zo logisch dat ik nog geen bezwaren zie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op zich zal tijd wel meevallen aangezien je met een gekoelde vloer je de vloer op temperatuur blijft houden en niet alleen laten koelen als je aan het werk wil gaan
Dan zal ie zo hard aan het werk moeten en je dauwpunt voor condens gaat zorgen en dus vocht op de vloer
Ik zit zelf ook te denken om mijn bronpomp die op zulke warme dagen als nu overdag ook veel uren maakt in combinatie te zetten met de vloer om wat temp naar beneden te brengen
Het is beter ook beter voor de tuin en gras als temp van het water wat hoger is met sproeien

Maar ben zelf weer niet zo een fan van vloerverwarming als verwarming in de werkplaats
De warme vloer maakt de voeten lui , vooral met werkschoenen.
Wij hebben diverse werkplaatsen die dit hebben en klachten over te droge en in zomer te vochtige hout werkplaatsen

Denk dat ik voor de koude winterdag lekker ga voor een palletkachel en grondwater de warme dagen iets laat verkoelen

Het water door de vloer mag niet kouder zijn dan 18° en eventueel kan je nog een dauwpuntsensor plaatsen om de circulatie uit te schakelen als er toch risico op condens is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Oud topic, maar waarop is de keuze uiteindelijk gevallen, Philippe? Ik zit zelf ook beetje te kijken om zo'n mobiele airco voor mijn bescheiden werkplaats van 10m² aan te schaffen, maar ook ik heb mijn bedenkingen in verband met stof. Gewoon eens proberen of dit goed gaat is geen optie, want die dingen kosten toch snel > 300 euro.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Oud topic, maar waarop is de keuze uiteindelijk gevallen, Philippe?

(Nog) nergens op, helaas... ik heb informatie proberen op te vragen bij een aantal 'aircoboeren' in mijn omgeving, maar niemand heeft gereageerd.

Ik heb gekeken welke mogelijkheden er zijn voor voorgevulde systemen die je zelf kunt installeren, maar deze mogen volgens mij maar tot een bepaalde koelcapaciteit en mijn schuur is daar te groot voor. Ik heb gekeken naar andere doe-het-zelf opties, zoals monoblock airco's maar ook hier: niet voldoende capaciteit.

Afgelopen winter heb ik me beholpen met een gaskachel, daarmee had ik binnen een paar minuten een aangename temperatuur, en het is nog niet lang genoeg warm geweest om al behoefte te hebben aan verkoeling in de schuur, dus ik heb het plan voorlopig even op een lager pitje gezet.

Met een kleine (maar fijne?) werkplaats als de jouwe is een mobiele airco allicht een goede optie: hier in het zuiden hebben we een groot bedrijf die die dingen rechtstreeks vanuit China haalt en dan heb je voor 150 euro een airco, dan doet het allicht ook iets minder pijn als hij na een paar jaar de geest geeft? Nadeel van die dingen vind ik de dikke slang met nul isolatiewaarde waardoor de warme lucht afgevoerd moet worden: als je de kans hebt kun je zo'n airco beter een vaste plek geven zodat je de slang optimaal kunt wegwerken (dus niet uit het raam hangen) en isoleren, dat scheelt een pak in prestaties.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt Philippe voor je uitleg. Dan ga ik voor de mobiele airco. Ik was sowieso al van plan om de afvoer weg te werken. Als je een raam moet openzetten lijkt me dat dweilen met de kraan open. Qua stof zal het denk ik wel nog meevallen. Ik werk namelijk enkel met handgereedschap binnen. Zagen met tafelzaag doe ik buiten. Heb je een adres van die importeur die ze uit China haalt?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Hoi Philippe, even mijn 5 cent.
Ik heb in huis al 16 jaar twee split unit airco's.
Toen de installateur hier kwam voor een offerte, weet ik nog precies wat hij zei: "Het geld voor een mobiele unit kun je net zo goed aan mij geven, dan heeft er nog iemand plezier van.
En dat is heel kort door de bocht natuurlijk.
Een split unit kun je met perslucht schoon houden. Is vrij simpel, alleen zorgen dat het stof niet de condensafvoer verstopt!
Nadelen van een mobiele unit zijn er meer dan voordelen.
Een mobiele unit moet altijd zijn warmte kwijt via een slang door een raam. En dat is nou ook meteen het allergrootste probleem. Er komt dan meteen weer veel vocht terug binnen in de ruimte en dat maakt dat je het niet behaaglijk hebt.
Over lawaai praat ik nog niet eens. Ik heb in mijn werkplaats (spouwmuren met ongeisoleerd plat dak) een paar ventilatoren staan als het heet is. en als het erg heet is, dan hobby ik niet!
Lucht behandeling is een vak apart! Ik heb er in mijn opleiding als scheepswerktuigkundige aan mogen ruiken en heb veel moeten repareren en onderhouden in mijn vaartijd. Daarom durf ik te zeggen: een split unit of niks!
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Bij levensmiddelen industrieën hebben ze ook airco's en daar mag ook geen tocht voorkomen.
Daar hebben ze een soort stofachtige doek als luchtkanaal. Er ontstnapt een beetje lucht door de opening van de doek. Het werkt best goed, je voelt bijna geen tocht. Als de airco uitstaat hang deze doek slap en wanneer deze aan staat bolt deze op als een buis.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Bij levensmiddelen industrieën hebben ze ook airco's en daar mag ook geen tocht voorkomen.
Daar hebben ze een soort stofachtige doek als luchtkanaal. Er ontstnapt een beetje lucht door de opening van de doek. Het werkt best goed, je voelt bijna geen tocht. Als de airco uitstaat hang deze doek slap en wanneer deze aan staat bolt deze op als een buis.

Omdat ik even niet precies weet wat de forumregels zeggen over het openlijk noemen van bedrijven (alhoewel ik de bedrijfsnamen over het forum zie vliegen) heb ik je een PM gestuurd
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
@philippe
Was jou PM niet voor BossyRangs bedoeld?
Momenteel ben ik niet opzoek naar airco, alhoewel voor de slaapkamer zal welke je bedoeld niet misstaan.

Kon de vorige keer even niet op de naam komen ik bedoelde de textiel luchtkanalen. Airsocks wordt ook wel genoemd. Zie plaatje hieronder. De textiel luchtkanalen hindert tocht, misschien interesant voor houtbewerkingsbedrijven. Wel regelmatig schoonmaken zeker als je een tijdje niet meer gebruikt hebt.

1590572615498.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je nieuw gaat bouwen kan je best vloerverwarming leggen in combinatie met een split warmtepomp die kan verwarmen en koelen. In de winter wordt er met de vloer verwarmd, in de zomer gekoeld. Werkt perfect en geen gedoe me luchtfilters en dergelijke.
Als het toch wat mag kosten, is dit denk ik de beste optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als het toch wat mag kosten, is dit denk ik de beste optie.
Als je een nieuwbouw of volledige renovatie doet, is vloerverwarming naar mijn mening de enige goede oplossing. Radiatoren zijn geen goede optie voor een warmtepomp (en die is ook weer zowat de enige oplossing vermits gas uitgefaseerd wordt).
Een mobiele airco is inderdaad weggegooid geld. Kan principieel niet werken.Voor het afvoeren van de warme lucht heb je praktisch evenveel debiet nodig als er aan koude lucht uitkomt. En de lucht voor de warmte af te voeren komt van buiten.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Sorry hoor, maar waarom zou een mobiele airco niet werken? Toegegeven het is minder efficient, dan een split unit, waarbij de warmteoverdacht buiten de ruimte gebeurd, maar een mobiele airco werkt wel degelijk. Aangezogen lucht wordt aan de voorzijde gekoeld via een warmtewisselaar met koelvloeistof (en deels van vocht ontdaan) en weer de ruimte ingeblazen, de warmte wordt aan de achterzijde afgegeven aan de aanwezig buitenlucht via de afvoerslang.

Daarom is die slang ook zo groot, zodat er luchtcirculatie in de slang kan plaatsvinden. Heeft niets/nauwelijks met het vocht te maken wat veel mensen denken, want dat wordt in de unit in een condensbak opgevangen (moet je ook om de zoveel tijd legen). Daar waar de slang doorheen gevoerd wordt, moet je natuurlijk wel zorgen voor een goede (eventueel geisoleerde) afsluiting, zodat je geen warmtelek naar binnen toe hebt. Die standaard vensterplaten zijn daar waardeloos voor, maar pak een stuk multiplex en je hebt het zo geregeld. Warmteoverdacht via de slang die deels in de ruimte is, is verwaarloosbaar klein.

Heb jaren plezier gehad van zo'n ding van de hornbach, om de slaapkamer koel te houden. helaas is die met de ex vertrokken uit het huis en daar baal ik wel van (van die airco, niet van de ex :) ), maar eerlijk is eerlijk er komt geen nieuwe omdat ik ook kies voor split unit, maar dan nu voor veel meer kamers en dan wordt het prijsverschil al een stuk interessanter t.o.v. losse units.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je nieuw bouwt, of verbouwt, kan je ook zo bouwen dat een airco niet nodig is. Dus goed geisoleerd en luchtdicht, zonwering aan de buitenkant en voorzien van voldoende (veilige) nachtventilatie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Sorry hoor, maar waarom zou een mobiele airco niet werken? Toegegeven het is minder efficient, dan een split unit, waarbij de warmteoverdacht buiten de ruimte gebeurd, maar een mobiele airco werkt wel degelijk. Aangezogen lucht wordt aan de voorzijde gekoeld via een warmtewisselaar met koelvloeistof (en deels van vocht ontdaan) en weer de ruimte ingeblazen, de warmte wordt aan de achterzijde afgegeven aan de aanwezig buitenlucht via de afvoerslang.

Daarom is die slang ook zo groot, zodat er luchtcirculatie in de slang kan plaatsvinden. Heeft niets/nauwelijks met het vocht te maken wat veel mensen denken, want dat wordt in de unit in een condensbak opgevangen (moet je ook om de zoveel tijd legen). Daar waar de slang doorheen gevoerd wordt, moet je natuurlijk wel zorgen voor een goede (eventueel geisoleerde) afsluiting, zodat je geen warmtelek naar binnen toe hebt. Die standaard vensterplaten zijn daar waardeloos voor, maar pak een stuk multiplex en je hebt het zo geregeld. Warmteoverdacht via de slang die deels in de ruimte is, is verwaarloosbaar klein.

Heb jaren plezier gehad van zo'n ding van de hornbach, om de slaapkamer koel te houden. helaas is die met de ex vertrokken uit het huis en daar baal ik wel van (van die airco, niet van de ex :) ), maar eerlijk is eerlijk er komt geen nieuwe omdat ik ook kies voor split unit, maar dan nu voor veel meer kamers en dan wordt het prijsverschil al een stuk interessanter t.o.v. losse units.
Tenzij die slang opgedeeld is kan je niet tegelijk lucht binnen halen en uitblazen . De warme lucht die je naar buiten blaast moet ergens vandaan komen. En 'ergens' is via het raam van buiten. Luchtdebiet koude en warme kant gaat ongeveer gelijk zijn. Veel koeling blijft er dus niet meer over.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.