Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Verkoeling in deze warme dagen, airco in de werkplaats?

Terwijl ik nu gelukkig een schaduwplekje en een lekker koel briesje heb gevonden, begint bij mij thuis het jaarlijkse 'aircodebat' weer, jullie allicht bekend? Ik wil wel, zij wil niet want 'te duur, te weinig gebruikt, te lelijk, te...'

Nu ga ik dit najaar mijn lang gedroomde eigen klusschuur (laten) bouwen en daarin ben ik alleenheerser dus zit ik nu te overwegen of het plaatsen van een airconditioner die kan koelen in de zomer en verwarmen in de winter een goed idee is. Waar ik me vooral zorgen om maak is dat de airco het stof niet aan kan.

Iemand op het forum hier ervaring mee? Allicht speciale filters of een speciaal type airco?

Mocht het volgend jaar dan weer zo warm worden dat we met zijn allen de toevlucht moeten zoeken in een gekoelde klusschuur heb ik misschien een extra argument om die units toch een keer in de slaapkamers te mogen monteren!

Hier ook plannen, en ook tegenstrijdige adviezen, 1 bedrijf begint er niet aan vanwege stof en een ander ziet geen bezwaren behalve misschien het aanzuigfilter extra stofzuigen. Ben benieuwd naar ander inzichten.

Als stof in de kantine waar ik werk al een probleem is met de airco is dat in een werkplaats nog meer het geval. het zal dan wekelijks schoonmaken worden denk ik zo.

Geen stof, maar ik heb te maken met verfdampen in mijn menghok zodra ik na het spuiten uit de spuitcabine kom.

Ik heb bij de aanzuigrooster een filter op geplakt ( soort wasemkapfilter) en elke maandag vernieuw ik die.

In principe denk ik als je het bijhoud dat het wel meevalt.

Elke week andere filter, en de filter aan de binnenzijde schoonmaken is denk ik the trick.

Misschien dat een van de forumleden een beter idee heeft.

Succes.

Gr Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ik heb geen idee of je een 'gewone' airco hiervoor kunt gebruiken, maar waarom de vraag niet bij een van de gerenommeerde fabrikanten stellen (Daikin, Toshiba, Mitsubishi, Panasonic). Ik verwacht dat die je prima kunnen helpen hiermee en achteraf krijg je geen gedonder met eventuele garantie claims.

Als het kan ga dan voor een systeem met R32 als koelvloeistof i.p.v. R410a. Niet alleen milieuvriendelijker, maar ook efficienter dus een lager verbruik aan stroom en dat is altijd weer fijn voor de portemonnee

Als je nieuw gaat bouwen kan je best vloerverwarming leggen in combinatie met een split warmtepomp die kan verwarmen en koelen. In de winter wordt er met de vloer verwarmd, in de zomer gekoeld. Werkt perfect en geen gedoe me luchtfilters en dergelijke.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Je hebt ook airco’s die buiten hangen aan de muur. Die zuigen de (warme) lucht van buiten aan en blazen gekoelde lucht de werkplaats in. Je hebt dan geen last van stof.

Klinkt goed, maar heb je dan geen last van overdruk? de bestaande lucht die in je werkplaats is zal ruimte moeten maken voor de koude lucht die je in je werkplaats blaast. dat betekend ventilatie.
    Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Welp75 Bekijk Berichten
    maar waarom de vraag niet bij een van de gerenommeerde fabrikanten stellen (Daikin, Toshiba, Mitsubishi, Panasonic).
    Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in maar ik had zin in een gezellig praatje op het forum (daar is het tenslotte ook voor toch? )

Overigens hoop ik eigenlijk dat, als het kan, ik ook met een van de 'mindere goden' als Eurom uit de voeten kan... in een werkplaats heb ik niet de allerstilste unit nodig en het scheelt de helft aan kosten (in de aanschaf)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Als je nieuw gaat bouwen kan je best vloerverwarming leggen in combinatie met een split warmtepomp die kan verwarmen en koelen.
    Dat is heel interessant, ik wist niet dat dat kon. Ga ik eens verder naar kijken of dit geschikt is. Daar de schuur niet dagelijks gebruikt zal worden wil ik namelijk wel een systeem dat snel kan afkoelen/verwarmen, en snel is niet direct de associatie die ik met vloerverwarming heb. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Forum Rechten