Bouw overkapping pannen dak

tuoh

Oud hout
Even een paar schetsen gemaakt, word de uitleg wat begrijpelijker.

De muurplank loopt over de volledige lengte van de constructie, en dient als ondersteuning van de gootbodem.
In dit geval moet de muurplank over de hele lengte voorzien worden van korte gootblokken, of consoles, vooraf tegen de muurplank geschroefd, en daarna in zijn geheel tegen de muur bevestigd met chemische ankers.
De draagstructuur bestaat best uit drie "gebinten" = een combinatie van staanders, nokbalk, schoor en korte ligger. De korte ligger komt vlak onder de gootbodem te zitten. De muurplank kan hier tevens tegen geschroefd worden bij het buitenste juk. Het geheel helpt dan om de hele bakgoot te dragen, de muurplankbevestiging word zo ontlast.
De voorplank start maar van tegen de gevel, ter hoogte van de zijgevel neemt het metselwerk de functie van voorplank over!

De gootbodem heeft twee functie's, enerzijds als bodem voor de goot, anderzijds onderdeel van de dakstructuur, namelijk dienen als muurplaat.
Hier landen ten slotte alle kepers of sporen op!
Een bakgoot heeft geen helling nodig, die mag gewoon waterpas geplaatst worden. Bekleden kan met zink, EPDM, of asfalt.
De muur van de zijgevel moet wel ingeslepen worden om zinken afdichtbanden (solins) te plaatsen.
De kepers of sporen moeten onderaan uitgetimmerd worden met "schalienberd" Hier draagt de gootbekleding op, deze MOET tot boven de voorplank doorlopen. (minimaal 100mm)


Alvorens aan de klus te beginnen zet je best die constructie (gootbodem, muurplank en gootblokken) eens op ware grootte uit op een stuk plaat.
Dit is namelijk een constructie waar je met diverse parameters moet rekening houden. Pandekking, keperlengte, afstand panlatten, hoogte voorplank, etc..)
Het moet allemaal kloppen met elkaar of je zit voor je weet ergens met afgeslepen pannen te knoeien, of de pannen hangen met hun neus in het water, etc....

Schets 1: laat de samenhang zien tussen goot en gebinten.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e6d.jpg

Schets 2: detail goot.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e6e.jpg
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Bedankt voor de uitgebreide toelichting, ik krijg er zin in zo :). Ik begin morgen met intekenen. Kan ik ook weg komen met 2 staanders ivm ruimte voor de tuinset door ze bijvoorbeeld iets naar binnen te plaatsen?
 

tuoh

Oud hout
Alles lukt wel op één of andere manier, maar voor deze manier van bouwen zou ik toch altijd voor 3 staanders gaan.

Wil je geen staanders in de weg? Dan moet je opteren voor echte gebinten met priemstijlen en gordingen, de staanders kunnen dan vlak tegen de gevel komen te staan.
Als een eerste concept teveel problemen geeft bij het uiteindelijke gebruik van de ruimte schort er iets aan het concept.
Je moet eerst uitklaren wat je met de ruimte wil doen, wat er moet onder passen, etc.. Aan de hand van die eisen ga je een finale oplossing op papier moeten zetten.
Een oplossing waarbij geen toegevingen nodig zijn qua constructie, niet te complex gaat ogen, en ook nog betaalbaar blijft. Dus zeker niet gaan beknibbelen op essentiële onderdelen.
Je zit nu éénmaal met een asymmetrische dakvorm, de onderliggende constructie is belangrijk voor de sterkte van het geheel.

Kortom de uitdaging waar elke ontwerper mee geconfronteerd word.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
je hebt helemaal gelijk, je moet niet beknibbelen en dat is ook zeker niet de intentie. nokbalk vervangen door stalen h-profiel met 2 staanders is niet mogelijk?

Constructie 4,5x5 mtr zonder staanders in het midden om plek te hebben voor een royale zit. Wellicht is het simpelweg niet haalbaar met pannen en moeten we voor een ander daksysteem kiezen om een niet te complexe constructie te krijgen.
 

tuoh

Oud hout
Zoals ik al aanhaalde, alles is mogelijk, dus ook stalen profielen.
Maar is het wenselijk? Esthetisch mooi is ook niet onbelangrijk, je gaat er wel de nodige jaren tegen aan moeten kijken hé. Eens het (misbaksel) er staat is weinig meer aan te veranderen.
Goed nadenken over ALLE aspecten alvorens te beginnen is de beste raad die ik je kan geven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je van die samengestelde spanten maakt, kan je de palen toch op de hoeken zetten? Je krijgt alleen aan de onderzjde een extra trekbalk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.