Bouw overkapping pannen dak

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hoi

Wij zijn van plan een overkapping te bouwen met een pannen dak. Nu zouden we graag jullie advies willen voordat we definitief het hout bestellen.
Het wordt een douglas houten overkapping van 5x4 meter die deels tegen de garage wordt aangebouwd, bestaande uit:

- Muurbalk 63x150x500mtr (3mtr aan de garage en 2 mtr vrij)
- Gordingen, 9x 63x150x450mtr met een hoh van 70cm.
- Voorligger 150x150x500mtr
- 4 staanders, 3 staanders voor van 150x150x210 en 1 staander achter van 150x150x260
- Dak bestaande uit vellingdelen met pannen

Wat vinden jullie van het gekozen hout qua maat? Is het aantal gordingen voldoende?
De voorste ligger heeft nu 3 staanders van 150x150. Is dit noodzakelijk of zou ik ze beide een halve meter naar binnen kunnen plaatsen met schoren?

Alvast bedankt voor het meedenken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als het een vlak aflopend pannen dak met een flauwe dak hoek wordt, lijken mij de gordingen nog al iel. Denk eerder aan 75 x 200 om de 60.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Dak is nogal flauw inderdaad. Wil de overkapping aan de achterkant van de garage zetten en zit daar met de hoogte. Onder de windveren gemeten is 2,70mtr.
Voorste ligger 210 hoog ivm doorloop.

Oké, extra ligger en 75x200. Hoe zou je de verbinding met de staander maken, deze inkepen?


IMG_6752.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Steigerdeel 200x30 tegen de muur en balken met metalen balkdragers is het simpelst. Uithappen en dan doorspijkeren gaat niet omdat je muur in de weg zit.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Dat hangt dan weer af van de kwaliteit van het metselwerk. Ik zou de last liever verdelen met een steigerdeel ofzo.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hoe bedoel je dat Ad ?

Heb het er met de vrouw over gehad, ze vindt balkdragers eigenlijk geen mooie optie voor een overkapping. Zijn er andere opties?
Is het een idee om 70x200 te gebruiken als voorste ligger en de gordingen hier koud op te schroeven?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Mijn opmerking over de last verdelen heeft te maken met de heel plaatselijke krachten rond de schroeven van de balkdrager. Als je die tegen een steigerdeel schroeft die je op handige plaatsen aan de muur verankerd verdeel je de trekkracht een beetje.
Als je geen balkdragers wilt moet je een oplossing bedenken voor de trekkracht tov de muur. De neerwaartse druk gaat wel lukken maar je wilt het dakje ook tegen de muur houden.
De pannen die je wilt gebruiken zijn niet alleen zwaar maar geven ook geen enkele steun aan de constructie.
Aan de muurkant kan ik dan nog zoiets bedenken met die 70x200 als uitgangspunt.
muur.jpg
Waarbij je dus de gording inlaat in de muurplaat.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
En dan lijmen Ad of doorschroeven?


Sven, dit was het idee. Maar omdat het dakje aardig flauw is, is het wellicht beter om de balken tussen de liggers te zetten ipv erop te leggen.
en de voorste ligger dan 70x200 ipv 150x150 als getekend.
Naamloos.jpg
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Met de balken er tussen heb ik een helling van ongeveer 10gr. Als we hier dakbeschot en folie opmaken, is dit dan voldoende om het waterdicht te krijgen?
Aangezien de balken niet doorlopen, en we toch iets van een overstek willen. Zat te denken om het dicht te maken met eventueel wat lichtpunten.
Wat zou nog een andere optie zijn om toch een overstek te creëren?


Dak1.jpg
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
10 graden kan je beter met dakpanplaten werken. Je gordingen moeten minimaal 22cm hoog zijn bij deze helling en overspanning met belasting met pannen. 15cm is veel te weinig.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Gordingen zijn aangepast van 15 naar 22cm. Dakpanplaten zijn gegarandeerd waterdicht maar indien haalbaar willen we graag pannen gebruiken. Heb ze liggen en passen beter bij het huis.
Hoop daarom dat 10graden in combinatie met dakfolie voldoende is, heb je daar ervaring mee?

heb dit soort pannen:
pan.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Op het dakbeschot kan je een 4mm bitumen onderlaag spijkeren. Overlapnaden in de koude kleefstof. Dan heb je een waterdicht dak en zijn de pannen versiering en uv filter. Doordat de bitumen ook de spijkergaten water dicht afsluiten. Je kan de rest van de kleefstof gebruiken om de koppen van de nagels die tussen het hout zitten weg te smeren.
 
Laatst bewerkt:

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
De flauwte van het dak zat me toch niet helemaal lekker, na een beetje brainstormen met een vriend kwamen op het idee om een kapschuur idee te maken.

Wat denken jullie van de draagconstructie, is dit een werkbaar idee? En veilig?
Het idee is om pannen rechtstreeks op de gordingen te plaatsen zonder dakbeschot.

Waar de pannen aflopen op de muur, hoe zou je dit waterdicht kunnen krijgen?

Afmetingen, 5 meter breed bij 4,5 diep.


overkapping.jpg
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Tja. Afwerken als kilgoot en regelmatig schoonmaken. Ik zou er niet aan beginnen. Je maakt volgens mij de constructie kwetsbaarder als in je orginele plan. KISS noemen ze dat ook wel geloof ik.
 

tuoh

Oud hout
Een "kilgoot" is iets anders dan wat je hier nodig hebt.
Hier moet er feitelijk een binnenliggende bakgoot geconstrueerd worden, maar de voorplank kan wegvallen, het metselwerk van de gevel gaat die taak overnemen.
Voor deze klus is het in feite overkill, het sop is de kool niet waard.
Het vraagt serieus wat bijkomend timmerwerk om uiteindelijk een beloopbare goot over te houden, met in feite als enig doel, de hellinghoek van het dak wat vergroten.

Bouw gewoon een lessenaarsdak zoals eerst gepland, maar bevestig de muurbalk een stuk hoger op de gevel. Dat steekt niet zo nauw waar die uiteindelijk komt te zitten.
Als het maar onder de dorpel van het bovenraam blijft:p
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hi Tuoh, fijn dat je hier meedenkt. Het sop is de kool niet waard :) mooi spreekwoord.
ik heb buiten gekeken, de balk op 3meter hoogte aan de muur, dan houd ik een hellingshoek van 10gr, wat nog niet genoeg is.
De overkapping wordt dan heel hoog tov de schuur, lijkt geen porem :p

kapschuur idee zou heel goed bij het huis passen. heb je ideeën hoe een bakgoot in het ontwerp zou passen?
de muurbalk had ik ingetekend zodat ik geen balkdragers hoef te gebruiken, dacht de nokbalk op hoogte zetten (met 2 staanders over 5 meter)
en deze dan verder ondersteunen met gordingen steile kant om de 60cm.

dit idee (excuus voor mijn sketchup skills, ben er niet zo beknijst in als menig mede forumlid)


overkapping2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.