Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Bouw overkapping pannen dak

Hoi

Wij zijn van plan een overkapping te bouwen met een pannen dak. Nu zouden we graag jullie advies willen voordat we definitief het hout bestellen.
    Het wordt een douglas houten overkapping van 5x4 meter die deels tegen de garage wordt aangebouwd, bestaande uit:

- Muurbalk 63x150x500mtr (3mtr aan de garage en 2 mtr vrij)
    - Gordingen, 9x 63x150x450mtr met een hoh van 70cm.
    - Voorligger 150x150x500mtr
    - 4 staanders, 3 staanders voor van 150x150x210 en 1 staander achter van 150x150x260
    - Dak bestaande uit vellingdelen met pannen

Wat vinden jullie van het gekozen hout qua maat? Is het aantal gordingen voldoende?
    De voorste ligger heeft nu 3 staanders van 150x150. Is dit noodzakelijk of zou ik ze beide een halve meter naar binnen kunnen plaatsen met schoren?

Alvast bedankt voor het meedenken

Als het een vlak aflopend pannen dak met een flauwe dak hoek wordt, lijken mij de gordingen nog al iel. Denk eerder aan 75 x 200 om de 60.

Dak is nogal flauw inderdaad. Wil de overkapping aan de achterkant van de garage zetten en zit daar met de hoogte. Onder de windveren gemeten is 2,70mtr.
    Voorste ligger 210 hoog ivm doorloop.

Oké, extra ligger en 75x200. Hoe zou je de verbinding met de staander maken, deze inkepen?

IMG_6752.JPG

Steigerdeel 200x30 tegen de muur en balken met metalen balkdragers is het simpelst. Uithappen en dan doorspijkeren gaat niet omdat je muur in de weg zit.

Heb aan balkdragers gedacht, vind het niet de meest mooie oplossing.
    Maar soms is dat niet het belangrijkste he

Dat hangt dan weer af van de kwaliteit van het metselwerk. Ik zou de last liever verdelen met een steigerdeel ofzo.

Hoe bedoel je dat Ad ?

Heb het er met de vrouw over gehad, ze vindt balkdragers eigenlijk geen mooie optie voor een overkapping. Zijn er andere opties?
    Is het een idee om 70x200 te gebruiken als voorste ligger en de gordingen hier koud op te schroeven?

Mijn opmerking over de last verdelen heeft te maken met de heel plaatselijke krachten rond de schroeven van de balkdrager. Als je die tegen een steigerdeel schroeft die je op handige plaatsen aan de muur verankerd verdeel je de trekkracht een beetje.
    Als je geen balkdragers wilt moet je een oplossing bedenken voor de trekkracht tov de muur. De neerwaartse druk gaat wel lukken maar je wilt het dakje ook tegen de muur houden.
    De pannen die je wilt gebruiken zijn niet alleen zwaar maar geven ook geen enkele steun aan de constructie.
    Aan de muurkant kan ik dan nog zoiets bedenken met die 70x200 als uitgangspunt.
    muur.jpg
    Waarbij je dus de gording inlaat in de muurplaat.

Ik snap de dakconstructie niet. Waar liggen de gordingen op of bedoel je sporen? Of als het gordingen zijn, wat zijn dan de spantbenen.

En dan lijmen Ad of doorschroeven?

Sven, dit was het idee. Maar omdat het dakje aardig flauw is, is het wellicht beter om de balken tussen de liggers te zetten ipv erop te leggen.
    en de voorste ligger dan 70x200 ipv 150x150 als getekend.
    Naamloos.jpg

Forum Rechten