opbergen in kleine werkplaats

freesoul

Actieve deelnemer
14 mrt 2010
39
0
ik ben aan het nadenken hoe je het gemakkelijkst en overzichtelijkst je schroeven opbergt.
Op mijn werk gebruik in als ik op verplaatsing moet zo'n systainer van Festool wat ik echt superhandig vind omdat je het snel kan mee nemen maar dan heb ik een rek dat ik al mijn gereedschap kan in koffers en kisten stockeren.
download (1).jpg
Halen jullie je schroeven uit hun doosjes om dat in sorteerkoffers te bewaren of houden jullie die in hun doosjes ???
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik hou ze in doosjes (vooral omdat er op de doosjes een sticker zit die me verteld hoe lang en welke diameter de schroeven zijn).
Verder pak ik (meestal) de doosjes die ik nodig denk te hebben inplaats van de hele opbergdoos. Meerendeel van de projecten die ik niet in de garage doe hebben een beperkt aantal verschillende soorten schroeven nodig. In de garage is alles in principe bij de hand.

De doosjes zitten wel allemaal samen in een bak.

Een speciale (dure?) FESTOOL systainer zie ik mezelf er niet voor kopen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb lades gemaakt met een vakverdeling waar de standaard verpakkingen voor schroeven, bouten etc. van de bouwmarkten in passen. Is de verpakking te groot dan gaat het los in het vakje.
Klusjes die ik voor anderen doe probeer ik zo veel mogelijk thuis te doen waar ik alle middelen onder handbereik heb. Lukt dat niet dan neem ik de te verwachte bevestigingsmiddelen mee in een gereedschapskoffer. De meeste "klanten" bevinden zich op minder dan een kwartier rijden van m'n huis zodat even op en neer tijdens een klus geen probleem is. Meestal moet ik een grotere afstand afleggen als ik naar de bouwmarkt moet om wat in te kopen.

P1010379q.jpg
Hier bevindt zich m'n actuele voorraad schroeven en meer. De losse schroeven onderin zijn nog voorraad uit Holland. En die voorraad slinkt erg geleidelijk.
 

freesoul

Actieve deelnemer
14 mrt 2010
39
0
na lang twijfelen heb ik voor een ladesysteem gekozen
maar kan je ergens die labels van die vijzen downloaden of zo

66271025_880059005696544_8065130523762098176_n.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi freesoul,

Naar mijn weten niet. Bij mijn kastje werd een stapeltje blanco kaartjes meegeleverd die in een uitsparing op de voorkant van de laatjes passen.
Met een labelprinter kan je natuurlijk ook labeltjes maken. Zijn niet zo duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos Wood

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn oplossing is er een stukje (huishoud)plakband op plakken en op de plakband schrijf je de maat. Ik heb van die “onzichtbare” van de Action gebruikt omdat je daar met een permanente marker gemakkelijker op kunt schrijven. Je haalt de plakband er gewoon af als een andere maat in het bakje komt.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Ik heb twee vergelijkbare kasten (voor bouten en moeren en dat soort spul). Daar plak ik met een Dymo Letratag een label op. Het zijn thermische labels dus als het heel warm wordt verkleuren ze langzaam. Schroeven laat ik gewoon in hun doosjes zitten en die staan op een plank er naast. Ik merk dat ik die vaak zoveel nodig heb dat het makkelijker is om het hele doosje mee te pakken dan een los bakje. Die bakjes zijn meestal te klein en hebben de vervelende neiging om veel stof, zaagsel en andere troep te verzamelen als ze ergens open staan. Voordeel is wel dat ze ook wel eens omvallen en dan is al die troep er meteen weer uit...
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
schroeven.jpg

Ik maak sinds kort gebruik, naast een voorraad in de kast, van zo'n Festool koffer, had ik veel eerder moeten doen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Ik gebruik de metalen koffers met losse inzet bakjes. Gooi altijd de verpakkingen schroeven gelijk in een gekleurd bakje. Op kleine klussen neem ik alleen de bakjes die ik nodig heb mee. Ik heb een keer een werkbankje gemaakt waar 15 van die koffers in kunnen. Op die manier is alles netjes opgeruimd. Ik heb geen maten op de bakjes want de inhoud wisselt nog al eens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb heel veel losse spullen, waaronder schroeven, in Auer systeemboxen. Modulair systeem met losse bakjes in diverse afmetingen en kleuren in (in mijn geval) boxen van 30*40 cm, met transparant deksel. Voor de prijs van 1 Festool sortainer heb je er minstens 3 van Auer & ze zijn heel goed gemaakt.

Verder heb ik losse inzetbakjes van Festool in twee diepe laden van de tekeningen/papierkast die mijn vader 35 jaar geleden voor me gemaakt heeft. Hierin de schroeven etc. in de maten die ik het meest gebruik.
Beschrijving? Scotch Magic plakband, beschreven met Sharpie, geplakt op binnenkant/zicht van de bakjes.
Deze boxjes passen in de gereedschapskist van Festool. Ik kan dus meenemen wat ik denk nodig te hebben.

Ik heb een hekel aan het bewaren in originele verpakkingen omdat fabrikanten geen standaard maten gebruiken en de vormgeving veelal oogverblindend naar is.
Om aan te geven hoe ver mijn OCD gaat: ik een spreadsheet aangemaakt waarin per AUER-box (die aan de zichtkant een vinyl-snijfolie nummer en tekstcode hebben) staat wat erin zit. Op de iPad in mijn wp open ik dat bestand, geef een zoekterm in ("pozidrive") en zie instant in welke box(en) die zitten. Trek de box uit de stelling en voila!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Jos Wood

Nieuw lid
10 okt 2021
1
1
Alkmaar
Hoi freesoul,

Naar mijn weten niet. Bij mijn kastje werd een stapeltje blanco kaartjes meegeleverd die in een uitsparing op de voorkant van de laatjes passen.
Met een labelprinter kan je natuurlijk ook labeltjes maken. Zijn niet zo duur.
Ook met een beetje zoeken uit te printen op bv. 120 grams papier en dan lamineren. TOP
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hendrikx

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Na veel uitproberen werkt deze oplossing voor mij het best.

De 'koffer' gevuld met alle maten, aangevuld waneer nodig, overzichtelijk en mobiel.

De doosjes in de bureaulade in de schuur.


 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Na veel uitproberen werkt deze oplossing voor mij het best.

De 'koffer' gevuld met alle maten, aangevuld waneer nodig, overzichtelijk en mobiel.

De doosjes in de bureaulade in de schuur.


Oei die heb ik al een aantal jaren in de bedrijfsbus staan, werkt voor mij beter dan een sotimo koffer met die losse bakjes.

Fred
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
3438909B-2C01-4D51-9693-1D8F4B548289.jpeg

Voor mijn Würth schroeven heb ik een kastje gemaakt juist i.v.m het systeem van Wurth met het openen. Op de wand van mijn verticale platenzaag, omdat deze licht achterover helt. Dit zijn ook de schroeven, die ik het meest gebruik. De rest in sorteerdozen, losse potjes en doosjes.
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Voordeel van de koffer voor mij dat deze mee kan naar waar ik bezig ben en ook nog steeds in de werkplaats alles voorhanden heb.

Typisch geval van wat voor jouw prettig werkt !


 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
20211107_111835.jpg20210404_134602.jpg20210404_134711.jpg20210404_134738.jpg

Zo heb ik de meeste materialen gesorteerd. Het zijn de sorteetbakken die o.a. bij HBM en Ecotools te koop zijn.
Schroeven heb ik niet in deze bakken, omdat ik de bakjes te klein vind ervoor. Er zijn in Amerika wel hogere bakken van dit type te koop van Harbourfreight, maar die zijn hier in Nederland helaas niet te krijgen (of als iemand een tip heeft hiervoor is dat natuurlijk welkom ;) )

Screenshot_20220220-112149_Samsung Internet.jpg
 

pieterbaten

Actieve deelnemer
25 jan 2022
43
51
Lede
de hoge sorteerbakken zijn hier toch ook verkrijgbaar?


ze zullen op nog wel plaatsen te koop zijn, was de eerste die ik tegen kwam. Waar ik mijn materiaal koop hebben ze ook van die hogere koffers in het assortiment
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.