freesmachine Scheppach of een Rojek

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

Rudy, je hoeft echt niet te constant bovenstaande post te quoten als je daar op wil reageren.

Met enkel "hartelijk dank voor de link" was het voor iedereen duidelijk geweest dat dat op mijn voorgaande post sloeg. ;)

Succes met de zoektocht naar mooie freesjes.
 

tuoh

Oud hout
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

rudy zei:
Ik weet niet waar ik deze vraag moet indelen,
dus hier maar:welke frees of frezen heb ik nodig om dit te verwezenlijken?[/img]

Alvast bedankt,
Rudy

Daar heb je twee frezen voor nodig, een rechte slagfrees ( het manusje van alles) en een (verstelbare) groeffrees.
Eventueel kan je de groef ook zagen, met een klein zaagblad op de freesas gaat dat zeker lukken, je moet dan wel enkele malen de zaag verstellen om tot de gewenste groefbreedte te komen.

Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

Met de groevenfrees kun je ook de sponningen frezen. je kunt het maken met 1 frees.
Ikzelf maak hiervoor gebruik van een 3 delige groevenfrees. 2 van 4 mm en 1 van 10 mm.
verstelbaar doormiddel van metalen plaatjes.
Ook gebruik ik deze, voor het frezen van pennen voor meubel / keuken deurtjes uit duims hout, geschaafd 23 mm, en een pen van 8 mm dik.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

Rudy, als je dit soort vragen stelt ben je dan wel voorzichtig met de machine.... niet lullig bedoel hor maar de vraag is een redelijke inkopper als je een heel klein beetje verstand van frezen hebt. Omdat je de vraag stelt neem ik aan dat dat du niet zo is.

Kijk dan heel goed uit met zo'n zware machine als je gekocht hebt. frezen behoort tot de gevaarlijkste klussen in de houtbewerking en die machine die je hebt stopt niet al hij je vingers of je hand voelt... Eerst beginnen met hele kleine afname om te leren wat de machine doet en gaandeweg wat ervaring opbouwen. Niet meteen gebruik maken van de volledige potentie zou mijn devies zijn maar eerst goed de machine leren kennen.

Gefeliciteerd met je aankoop en veel freesplezier...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

Ik heb dus totaal geen ervaring met een freesmachine,ik ben pas een 8tal maanden bezig met houtbewerking. Daarom is alle hulp en raad welkom.
Bij de machine waren nog een aantal hulpstukken en frezen ,waarvoor ze dienen zal ik nog moeten uitzoeken,
Vraagje,wat is een slagfrees?

Doeii
Rudy
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

Oei, nou wees dan maar zeer voorzichtig. Een frees is absoluut niet iets waarvan je het gevaar moet onderkennen.
Zal je vast ook wel al gedaan hebben, maar begin oa ook maar eens met het bekijken van heel veel filmpjes over het gebruik van dergelijke machines. Veel te vinden op youtube, maar oa ook op sites als thewoodwhisperer.com
Als je eenmaal bekend bent met je machine en veel handigheidjes weet zal je er vast heel veel plezier aan gaan beleven. Succes er mee.
 

tuoh

Oud hout
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

rudy zei:
Ik heb dus totaal geen ervaring met een freesmachine,ik ben pas een 8tal maanden bezig met houtbewerking. Daarom is alle hulp en raad welkom.
Bij de machine waren nog een aantal hulpstukken en frezen ,waarvoor ze dienen zal ik nog moeten uitzoeken,
Vraagje,wat is een slagfrees?

Doeii
Rudy

Ai, geen ervaring met een verticale freesmachine, dat is een probleem.
Ik heb het hier op het forum als eens gepost, een verticale freesmachine is GEEN machine om via trial en error mee te leren omgaan. Elke fout word ongenadig afgestraft.
Wil je uit de machine kunnen halen wat erin zit, dan zou ik dringend adviseren om ergens een opleiding te gaan volgen, of om toch minimum een vakman een deugdelijke uitleg te laten geven over het veilig gebruik van deze machine. Dat gaat niet schriftelijk, maar dat moet je zien doen. Je staat er van versteld waar deze machines toe in staat zijn, ALS de bediener weet waar hij of zij mee bezig is.
Zonder deze basis ga je de Rojek nooit optimaal kunnen gebruiken.
Nog iets, kleinere machines ( hobby en semi-professioneel) zijn doorgaans gevaarlijker om mee te werken dan de grote proffesionele machines, klinkt misschien raar, maar is wel waar.
Bij een kleinere machine heeft de fabrikant toegevingen moeten op de allerlei gebied, het moet nu éénmaal betaalbaar worden of blijven. Zo is onderandere de fijnregeling van de freesgeleider heel wat summierder uitgevoerd dan bij de grote machines. En zo zijn er nog wel wat dingetjes links en rechts. Dit wil ook zeggen dat je als bediener van de machine hier rekening mee moet houden, en er op moet kunnen anticiperen voor het fout loopt.
Een handleiding van de fabrikant spreekt hier niet over, deze handleiding is enkele goed om de machine te demonteren en storingen op te sporen, voor de rest heb je er niks aan.
Zonder enige opleiding ga je vermoedelijk niet verder raken dan eens een sponning frezen, maar die sponning kan je ook zagen, of met de bovenfrees in .tig keren uitfrezen. Het is pas bij meer gecompliceerde bewerkingen dat de machine optimaal gaat benut worden, en zijn geld gaat opbrengen.

Ga om te beginnen al eens op zoek naar een goed basisboek, " Polyvalente opleiding houtbewerking deel 2a Machines" is hier een mooi voorbeeld. Isbn 90-260-3098-3, maar er zijn er ongetwijfeld nog andere op de markt.
Hier ga je al heel wat theorie in terugvinden, en de belangrijkste aandachtspunten om veilig met een dergelijke machine aan de slag te gaan. Het geeft ook een globaal beeld van de werking, en de vele mogelijkheden van deze machine. Hiermee ga je al de voornaamste delen kunnen terugvinden op je nieuwe machine, en de functie ervan. Pas hierna start de praktijk.
Maar het belangrijkste heb je al, een goede machine, nu nog de opleiding en je bent in zaken.

Ps: een slagfrees, sponningfrees, rechte frees, zijn alle benamingen voor één type frees, namelijk een rond freesblok van 30 à 50mm hoogte, en meestal voorzien van voorsnijders.
Dit type is geschikt voor allerlei doeleinden, sponningen frezen, een tand frezen in twee beurten, kalibreren van gebogen werkstukken, bij een machine met schuinstelbare freesas kan je er ook bossingen mee frezen, of V-kanten frezen, etc... polyvalent dus.


Mvg,

André
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Re: freesmachiene Scheppach type hc3000

Bedankt voor de uitleg,ik heb het boek al besteld.

Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dit is het geworden!
Dit is het geworden! Niet letten op de datum,want die heb ik vergeten te veranderen.
2w67ypc.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.