Even voorstellen, Uniek houten (douglas) bijgebouw. (eindelijk af!)

Driess

Nieuw lid
22 jun 2019
10
0
Hallo iedereen,

Eindelijk mijn nieuwbouw af, dan maar aan de tuin beginnen klonk het...
Vanwege de keuze geen kelder (kostprijs daarvan) en dat we echte "buiten mensen" zijn besloten om een uniek houten bijgebouw te plaatsen.

Omdat dit laten bouwen veel te duur was, besloten om ons te gaan verdiepen.

Na maandenlang denk en teken werk begonnen met mijn houten bijgebouw vorige zomer 06/2018.
Nu een jaar later eindelijk af... serieus onderschat, maar nu... o zo genieten.

Mijn voorkeur was eik, maar de kostprijs daarvan lag me eerlijk gezegd veel te hoog, na onderzoek gekozen voor het mooie rustieke douglas hout.

Ervaring in hout had ik niet, gelukkig wel technische en handige bagage, daarmee aan de slag samen met hulp van mijn vader en schoonvader!


Tekening gemaakt met inventor:

x3bC9nH.jpg




Opbouw constuctie:

zkKCtFC.jpg


Hout voor dak en meer geleverd, 4 dagen niets hebben we niets anders gedaan als spanten en hout voorbereid met wipzaagje en jef zaag:

qbMKgGP.jpg


Nu met spantenwerk en rabatdelen:

cbnnvww.jpg

m7mWx8R.jpg


Gekozen voor een oude pan die al jaren in een wei lag te rotten:

jT5ye3O.jpg

VV3kbLc.jpg


Einde lot binnenvloertje gekocht en gelegd:

Fbi5GMM.jpg


Deuren/ramen geplaatst, nu maar kasseien en terras aanleg:

wF7kmWe.jpg


Klaar, enkele shoots:

ydLf3qC.jpg

RKpwEZS.jpg

frekPXy.jpg

9o5AIZ1.jpg

JhnR19e.jpg

l3ymhEJ.jpg

sAl7caJ.jpg


AdkD8jC.jpg

3MMNL9X.jpg

YdJwXsI.jpg


Eindelijk met gras:

2VZ3vIn.jpg



Zo, dit was is een oog opslag mijn bezigheid van het afgelopen jaar. Serieus onderschat hoeveel uren hier ingekropen zijn. Hopelijk genieten jullie van deze topic.
Gr Dries
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Heel mooi geheel, prima resultaat !
Maar waarom geen oude boomse pannen met ronde dakgoten?
Gr,
Rudy
Schermafbeelding 2019-06-23 om 06.50.06.jpg
 

Driess

Nieuw lid
22 jun 2019
10
0
Dank je Rudy,

Voor Boomse pannen heb ik inderdaad ook gekeken. Voor mij was het de kostprijs die het bepaalde. (deze pannen heb ik gratis mogen ontvangen.)
Daarlangs een groot lot vinden was ook niet zo simpel, je moet tellen dat er ongeveer een 2200 stuks van deze opliggen.

Gr Dries
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dank je Rudy,

Voor Boomse pannen heb ik inderdaad ook gekeken. Voor mij was het de kostprijs die het bepaalde. (deze pannen heb ik gratis mogen ontvangen.)
Daarlangs een groot lot vinden was ook niet zo simpel, je moet tellen dat er ongeveer een 2200 stuks van deze opliggen.

Gr Dries

Groot lot vinden is inderdaad heel moeilijk, maar ik ben toen lang geleden een paar oude schuren gaan afbreken voor de pannen en heb mijn oude pannen die hier op het huis lagen omgeruild (met bijbetaling natuurlijk want die firma's oude materialen kennen de prijs)!!!
Als je wilt stuur ik je een foto.
Gr,
Rudy
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat chevy66 bedoeld is dat je normaal vanaf onderen begint te pannen leggen. Dan legt het een stuk makkelijker en sneller ;) Nu moest je steeds de pan erboven optillen om de andere pan eronder te schuiven.
 

Driess

Nieuw lid
22 jun 2019
10
0
Groot lot vinden is inderdaad heel moeilijk, maar ik ben toen lang geleden een paar oude schuren gaan afbreken voor de pannen en heb mijn oude pannen die hier op het huis lagen omgeruild (met bijbetaling natuurlijk want die firma's oude materialen kennen de prijs)!!!
Als je wilt stuur ik je een foto.
Gr,
Rudy

Ze kennen de prijs ja, kantpannen origineel 25€ per stuk. Daarom windveer uit zink gemaakt. Dacht eerst aan een stormpan of idd boomse pan. Maar deze is een VTB pan. Voor jullie wsl onbekend. Maar pannenfabriek lag hier 10km verder een 50 jaar geleden. Daarom toch wel een waarde. Foto uiteraard welkom!
 

Driess

Nieuw lid
22 jun 2019
10
0
Wat chevy66 bedoeld is dat je normaal vanaf onderen begint te pannen leggen. Dan legt het een stuk makkelijker en sneller ;) Nu moest je steeds de pan erboven optillen om de andere pan eronder te schuiven.

Inderdaad, Zo is de achterzijde ook dicht gelegd. De reden waarom zo. Eerst 3 rijen pannen boven aan de nok aan weerszijde. Zo kan je makkelijk bij de nok om de waterfolie en de nokpannen te monteren. Daarna idd een vreemde manier van leggen, zodat ik makkelijk kon staan in de kielgoot om de pannen aan te slijpen. Is prullenwerk zo een kielgoot afwerken. Gr Dries
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Vaak worden vooral platte pannen aan de bovenzijde geschroefd. Dit om te voorkomen dat ze bij storm van het dak gezogen worden. Dan moet je wel van onder naar boven werken. Ook bij het dekken van bestaande daken met andere gebruikte pannen, kom je vaak bij de bovenste rij onder de vorsten of lood, niet op een hele pan uit. Dan worden de bovenkanten van de pannen afgeslepen om ze tegen de ruiter te laten passen en ook in die situatie worden de bovenste pannen vastgezet met een schroef, omdat de haak aan de onderkant weggeslepen is.
 

Driess

Nieuw lid
22 jun 2019
10
0
Vaak worden vooral platte pannen aan de bovenzijde geschroefd. Dit om te voorkomen dat ze bij storm van het dak gezogen worden. Dan moet je wel van onder naar boven werken. Ook bij het dekken van bestaande daken met andere gebruikte pannen, kom je vaak bij de bovenste rij onder de vorsten of lood, niet op een hele pan uit. Dan worden de bovenkanten van de pannen afgeslepen om ze tegen de ruiter te laten passen en ook in die situatie worden de bovenste pannen vastgezet met een schroef, omdat de haak aan de onderkant weggeslepen is.

Pannen afslijpen is voor mij een not done! Je berekent je pannenmaat, en daarop bereken je de helling van je dak zodat je overal met een hele pan uitkomt. Nogmaals, was voor men eigen gemak :)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Pannen afslijpen is voor mij een not done! Je berekent je pannenmaat, en daarop bereken je de helling van je dak zodat je overal met een hele pan uitkomt. Nogmaals, was voor men eigen gemak :)

Zo heb ik dit ook gedaan pannen uitgemeten op een lange panlat(6m)en dit op het dak zo schuiven tot het uitkomt met een hele pan.
Mag ik die foto hier posten?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Zoals ik al schreef, bestaand dak. Daar kan je niets aan veranderen. De goten moeten ook vaak blijven zitten, omdat ze doorlopen bij de buren. En er zit een grens aan wat je kan trekken of duwen. En zelfs dezelfde pannen van de zelfde fabrikant hebben niet altijd het zelfde caliber. Hetzelfde heb je ook als een dak gerenoveerd wordt met isolatieplaten op het dakbeschot. Je wil dat het water dat van het dak afloopt nog steeds in de goot komt. Dus de plaats van de onderste rij pannen is bepaald. Daar vandaan zet je je maat uit omhoog. Je kan beter de top pan afslijpen, dan dat je het dak te krap legt. Bij oude pannen wil je het liefst in het midden van het caliber gaan zitten. Ze zijn een stuk minder maatvast dan moderne pannen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok,zal wel zo zijn ik ben geen kenner maar ik heb hier 8 verschillende daken gemaakt en pannen op gelegd(oude boomse)en ik geloof (als ik het mij nog goed kan herinneren )dat ik een paar pannen heb moeten afslijpen .Uitgezonderd de erkers natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.