Even voorstellen, Uniek houten (douglas) bijgebouw. (eindelijk af!)

Driess

Nieuw lid
22 jun 2019
10
0
dag, driess,
hoe heb je de sokkel van de draagstruktuur gemaakt ?
maw ik zie dat de hoeken uit massieve balken zijn, die op blauwe steen rusten, die op zijn beurt op de baksteen rust


Dag ZotVanHout,

De draagstructuur is van "palen" gemaakt 20x20. verbonden met gordingen 7,5x22.5. Er is maar één plaats waar de balk van 20x20 op blauwe steen rust. (= sokkel op de hoek van het overdekt terras) Balk van 20x20 is uitgeboord/gefreest in het hart van de balk diameter 6cm. Sokkel uit arduin ook voorzien van cirkel 6cm. Hierin een stift van hout diameter 6cm en ongeveer 20cm lang in de balk geklopt en in de arduin. De balk voor het plaatsen eerst volledig aan de onderzijde met tec7 ingespoten voor vocht, alsook de stift. Daarna de randen van de balk/sokkel afgekit met grijze tec7.

Alle andere palen zijn op de muurplaten bevestigd. Dubbele muur gemetst met kleine "spouw" spatie. Die daarna opgegoten door redelijk vloeibare mortel te maken.
Muurplaat ook diameter 6cm uitgeboord/gefreesd waar de balk van 20x20 op komt te rusten. Balk 20x20 ook uitgeboord waarbij een houten stift beiden verankerd. Ook met dezelfde manier behandeld met tec7.

Nadien aangedacht om aan de binnenzijde hier nog L ijzers in te schroeven ter versteveging. Maar na constuctie was dit echt wel overbodig. Dus ook niet uitgevoerd.

Omdat de palen van 20x20 rechtstreeks op de muurplaten staan zou het lelijk zijn als de muurplaat zichtbaar was tussen fasaat steen en palen. En vooral slecht leek mij omwille dat deze muurplaat rechtstreeks in contact kom komen met vocht/regen.

Daarom naar de zinkhandel geweest, zink laten plooien 4x4 cm + krul. dus 4cm op mijn muurplaat om vast te maken met zinken nagels. 4cm naar onder zodat muurplaat uit het zicht verdwijnt en beschermd is tegen vocht. en dan de krul voor water afvoer en show :)

Specifieke fotos hiervan heb ik niet..
Hopend dat alles duidelijk was en hHopelijk schetsen volgende fotos jou een beter beeld.
Gr Dries

18nyntI.jpg

ZQW2IF5.jpg

Y1YYKcs.jpg

mPWZxK4.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
geen ervaring met hout ?? ben benieuwd wat je hierna gaat maken nu je wel ervaring hebt met hout...
onwijs mooi
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Driess,

Heel mooi en met liefde voor details gemaakt. Lekker genieten in deze tijd van het jaar.

Groeten,
Hans
 

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Hoi!
Ik ben zelf bezig met een bijgebouw te ontwerpen, graag had ik wat meer in detail gehoord hoe je de kantpannen 'vervangen' hebt. Ik zie een soort van dakrand, maar zie niet echt hoe die bevestigd zit. Kan je dit uitleggen?
Hiernaast twijfel ik ook nog over de bevestiging van de balken op de arduin sokkels. Is dit met een draadeind of gegalvaniseerde buis gedaan?

Alvast bedankt! Het is echt een mooi project!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.