Frees voor T-slots

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gaat dit niet moeilijk werken ivm moeilijk af te voeren spanen? De spanen komen achter de frees terecht, maar nemen meer ruimte in dan het oorspronkelijke hout.
Mijn gevoel zegt dat dit niet goed gaat werken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat model frees al wel vaker tegen gekomen op AliExpres en hoe de kwaliteit is zou ik niet weten, vandaag toevallig een frees set (2 frezen voor een profiel voor deurtjes) besteld via Aliexpress.

Als je op AliExpres kijken zijn die T slot frezen ook goedkoper te vinden misschien ook wel op eBay koop maar wel even opletten met de as diameter, 8mm is ook erg veel in te vinden en veel gebruikelijker hier.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je dit soort frezen wilt gebruiken zorg dan dat je ook een rechte frees van de kleine diameter hebt, daarmee maak je eerst een rechte gleuf en daarna haal je deze frees er pas doorheen. dan heb je ook geen probleem met de spaanders.
Houd wel rekening met het feit dat als je in een t sleuf iets met bv een M8 bout vastzet een metalen strip die punt belasting geen probleem vind, maar in een stuk hout trek je die randen vrij snel stuk met normale boutkoppen, zorg dus altijd voor lange t sleuf moeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dit zijn frezen voor slat wall profielen. Daar zijn ook mooie aluminium profielen voor. Dan heb je geen last meer van uitbreken. Er zijn zelfs aluminium slatwall panelen. Die kan je naast elkaar schroeven om een opspantafel te maken. Volgens mij is da standaard lengte van alle slatwall profielen 1200 mm.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Linkesoep! In één keer 6,3*35mm frezen plus de steel. En de frees kan geen kant op. Zware machine nemen en heel goed geleiden!
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Er is ook deze frees.
De diameter is een stuk kleiner.
Heb er voor de grap eentje besteld. Kostte me € 1,96 inclusief verzending.
Duurt wel vele weken voordat ik hem heb.
HTB11Jyne3jN8KJjSZFCq6z3GpXa6.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Linkesoep! In één keer 6,3*35mm frezen plus de steel. En de frees kan geen kant op. Zware machine nemen en heel goed geleiden!

Zoals ik al eerder aangaf:
Als je dit soort frezen wilt gebruiken zorg dan dat je ook een rechte frees van de kleine diameter hebt, daarmee maak je eerst een rechte gleuf en daarna haal je deze frees er pas doorheen. dan heb je ook geen probleem met de spaanders.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik zal het laten weten.
Moet eerst kijken of ik wel nog ergens een freesmachine heb waar hij inpast.
Het meeste van mijn gereedschap is gestolen (zoals ik in mijn allereerste post hier al ooit meldde)

Heb hem in opwelling gekocht... zoals ik wel vaker doe op Aliexpress. :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Let op, de kleintjes (zeg maar voor moer sleuven) zijn er ook in 8mm schacht
Die wim post ken ik alleen in 6,35mm ze zijn er dan ook wel goedkoper (voor de helft ongeveer en zijn precies het zelfde
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heren bedankt voor het mee denken. Die enkele keer dat ik zo'n sleuf moest frezen gebruik ik altijd eerst een rechte frees. Ja want ik heb ook bedenkingen over de spaanafvoer.
Toxig ik heb ze inderdaad voor de helft gezien. Dat deze frees voor slatwall profielen was wist ik niet (terwijl ik wel een stuk van dit profiel heb gekregen:eek:)
Een zware frees heb ik ruim 2400 w. Verlopen naar 1/4 is geen probleem. Maar deze machine met een 1/4 stift vind ik niet optimaal.
Ik heb het kleine model frees maar zocht een groter model voor de incra maat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.